Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Ursprungligen postat av Likan
    Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

    Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

    Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
    Men om nu karet står på golvet så funkar det nog om man har kranen på va? Tycker att denna grej är riktigt grym faktiskt... Gör vattenbytet mycket enklare... Men som du säger Linda så kan man nog bygga en själv betydligt billigare!

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Rätt saftig prislapp ändå. :O
      Ja det tycker jag också. Men JBL modellen som kosten ca 400 kr håller ju inte i kvalitet och 2 st sönder sedan augusti. Så nu blev det iaf 700 kr för att köpa den lokalt.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Ursprungligen postat av Likan
        Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

        Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

        Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
        Jag har lite bättre då jag kan ta slangen ur altandörren och låta det rinna ut där så det går rätt snabbt att tömma vid vattenbyte.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Webo
          Jag har lite bättre då jag kan ta slangen ur altandörren och låta det rinna ut där så det går rätt snabbt att tömma vid vattenbyte.
          Funderat på det där ockås, skicka ut vattnet på gräsmattan för att slippa släppa det i dsuchen typ.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ja det fungera bra för mig iaf även nu på vintern.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Helene&Andreas
              Men om nu karet står på golvet så funkar det nog om man har kranen på va? Tycker att denna grej är riktigt grym faktiskt... Gör vattenbytet mycket enklare... Men som du säger Linda så kan man nog bygga en själv betydligt billigare!
              Då måste du ju suga upp vattnet till kranen från golvet....

              Jag vet att när vattennivån är i höjd med handfatet/kranen så går det hur segt som helst. (Fysikens lagar som jag inte kan beskriva. :P) så därför tror inte jag att det funkar från golvet då det inte blir en fallhöjd utan tvärtom. Förra vintern gjorde jag ju inget annat än att flytta kar och då tömde den halva karet fint men sen fick jag vrida på kranen på max för att den skulle suga ut mer vatten. Och då står mina kar på normalhöjd vad det nu är.

              I övrigt är den toppen, speciellt för mig som inte vill tömma akvarievatten i golvbrunnen.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                Ursprungligen postat av Likan
                Då måste du ju suga upp vattnet till kranen från golvet....

                Jag vet att när vattennivån är i höjd med handfatet/kranen så går det hur segt som helst. (Fysikens lagar som jag inte kan beskriva. :P) så därför tror inte jag att det funkar från golvet då det inte blir en fallhöjd utan tvärtom. Förra vintern gjorde jag ju inget annat än att flytta kar och då tömde den halva karet fint men sen fick jag vrida på kranen på max för att den skulle suga ut mer vatten. Och då står mina kar på normalhöjd vad det nu är.

                I övrigt är den toppen, speciellt för mig som inte vill tömma akvarievatten i golvbrunnen.
                Precis det jag menar Linda... Om burken står på golvet så får du ju köra kranen på max... Men nästan ännu bökigare om du inte har denna grejen utan bara kör med slang och burken står på golvet...

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                  Precis det jag menar Linda... Om burken står på golvet så får du ju köra kranen på max... Men nästan ännu bökigare om du inte har denna grejen utan bara kör med slang och burken står på golvet...
                  Det kan jag inte uttala mig om. :P men visst kan det vara så. Sätta en pump i ändan i akvariet kanske? Jag har provat det någon gång och det hjälpte ingenting, fast det var Eheims 2252.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Upplever faktiskt nu när fiskarna går med svampfilter i barebottom att de är mer harmoniska, spänner upp sig mero hc ser allmänt mer fina ut. Tror de gillar hög syrenivå och väldigt väldigt lugnt vatten. Vilket gör att jag börjar luta ännu mer mot sump, då jag kan få bra filtrering men ändå en rätt lugn miljö.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Rörigt atm men lekstuga.
                      Bifogade filer
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        Tänk på en annan som bara har en plats i vardagsrummet som är 120x50 cm.
                        Här har du bara möjligheter....
                        Rörigt å rörigt... du e ju på G, å då får de vara det.
                        Detta kommer följas ...
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Så du höll på att fylla ditt andra kar. Har du inrezd det också? Har du flyttat fisken från det andra på golvet dit iisf?
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Inget av dom är inredda nu, bara två svampfilter i varje. Får vara så sålänge tills jag vet vad jag ska göra. Eventuellt sätter jag hälften av fiskarna i varsitt kar typ, så behöver jag inte byta vatten så ofta. : )
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Nu är fiskarna flyttade till juwelkaret som inte står på golvet... Stackarnafår inte en lugn stund. Nu får de gå där iaf tills värmen kommer och jag har ork och lust att bygga ställningen till det andra karet så jag kan få upp det från golvet. De går som sagt i nakna kar med svampfilter i bara nu. Men det gör det å andra sidan väldigt väldigt lätt att underhålla.

                              Flyttade över svampfiltrena också så de är hyfsat "inkörda" redan.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Gott. Då är det alltså bara att invänta värmen. Kan du inte lägga lite rötter/grenar så det inte är så naket?
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...