Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Men nu ska jag ju som sagt flytta om några månader också så nu dividerar jag över om jag ska sälja fiskarna och karet då.. Och "starta om" helt på nya stället. Detta även för att slippa det förbaskade stöket som blir när man ska flytta med fiskar...

    Kan vara kul att göra något nytt också. Lite VFfiskar kanske istället för de jag har nu. Jag kan tyvärr inte ha både och. :/
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Kar som är nästan kvadratiska är ju extremt coola också. Mycket bottnyta, men såklart ofta ganska svårt att hitta en lämplig plats för i bostaden.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Nya lägenheten... Rött är platser där jag anser att det ska stå akvarium. Med lite tur kanske jag får ha lilla sovrummet som lekrum... Beror på vad regeringen säger.

        Men minst en tredjedel av boytan måste väl vara dedikerad för fenvingade individer?
        Bifogade filer
        350L Diskus

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          Riva väggen mellan klädkammaren och sovrummet och göra akvariehörna? Borde väl inte vara nåt problem att övertala regeringen om det. Vem behöver kläder liksom? :-P
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av battalionP
            Riva väggen mellan klädkammaren och sovrummet och göra akvariehörna? Borde väl inte vara nåt problem att övertala regeringen om det. Vem behöver kläder liksom? :-P
            Jag är helt på din sida! Det räcker med en enkel liten garderob till kläder i min mening.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Börjar växa fram ett projekt inför våren här faktiskt... Oklart på måtten än, det är roligt med stora kar bara för stora siffror känns roligare men man behöver ju inte ta i så man storknar heller.. Ska man ha 6-8 VF behöver man ju inte 1000 liter heller... Kanske räcker med 500-600 liter... Och sump på det. Funderade på dubbla ytterfilter men tror sump är mycket lättare att hålla rent. Eller jag VET att det är det. Kan bli roligt att se vad det blir av dessa funderingar, om det går attt lösa praktiskt, men det kan mkt väl bli så.. : )
              350L Diskus

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Börjar växa fram ett projekt inför våren här faktiskt... Oklart på måtten än, det är roligt med stora kar bara för stora siffror känns roligare men man behöver ju inte ta i så man storknar heller.. Ska man ha 6-8 VF behöver man ju inte 1000 liter heller... Kanske räcker med 500-600 liter... Och sump på det. Funderade på dubbla ytterfilter men tror sump är mycket lättare att hålla rent. Eller jag VET att det är det. Kan bli roligt att se vad det blir av dessa funderingar, om det går attt lösa praktiskt, men det kan mkt väl bli så.. : )
                Dubbla ytterfilter fungerar utmärkt. I tidigare akvariet hade jag ett eheim 2028 samt 2st filterhörnor i moduler. 2028 fick jag göra rent minst varannan månad då det slutade pumpa ut vatten...

                I nya karet har jag en bottenplugg med en sil ovanpå och samma eheim 2028 fast ytterligare en så 2st.

                Efter 3 månader finns inte ens någon tendens på att de tappat farten. Ytterligare fördel med bottenplugg (och 2 separata kranar) är att fylla och starta upp filtret var busenkelt, slå på kranen så rann vatten ner i filtret. Slå sedan på filtret så pumpade det vatten som det ska utan att höra några luftbubblor som fastnat några dagar i filtret :-)

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ja att köra 2 ytterfilter är såklart överlägset att köra ett känner jag, men det är ändå en jäkla pina att plocka ut och rengöra ytterfilter tycker jag. Helst något jag undviker om jag kan. :-)
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Ja att köra 2 ytterfilter är såklart överlägset att köra ett känner jag, men det är ändå en jäkla pina att plocka ut och rengöra ytterfilter tycker jag. Helst något jag undviker om jag kan. :-)
                    Hälften av helvetet försvinner ju... Stäng av kran, lossa slang och ta ut filtret till badrum eller diskbänk.

                    Dit med rengjort filter, öppna kran och stoppa i sladden.

                    Liknande setup kan nog gå i alla fall 1 år i ett diskuskar utan problem, kanske 2år?

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Mycket spännande som händer. Verkar vara på gång med en kanonidé tycker jag. Tror du verkligen kommer att ångra dig om du "håller igen" vid 500-600 liter. Uppåt 700-900 liter så händer det något med akvariet och hur fiskarna beter sig. Varför bygga ännu en korridor när du äntligen kan få se ett mer naturligt simbeteende? Skillnaden mellan det du har nu till nästa känns säkert stor när du tänker på 500, men du vänjer dig på en dag. Sedan kommer du att tänka varför gjorde jag det så kort. I den lägenheten gissar jag att du kan ha ett riktigt stort kar. Resten blir ju mindre och väggen du sätter det vid är ju redan upptagen.... Men som sagt det är bara mina åsikter
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Får se vad det blir Blåvinge. Det viktigaste och största önskan är egentligen att det ska vara djupare. Vill inte ha ett jättelångt kar som fiskarna ändå trängs i. Hellre att det går åt det kvadratiska hållet så man får djupet. Det tror jag är mycket bättre. :-) 150x60x80 tex är mycket coolare än standard 200x60x60.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ja där är det ju du som bestämmer. Men förslaget är ändå att ta i lite mer
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Får se vad som får plats också helt enkelt. Problemet med djupa kar är ju att de tar väldigt mycket plats i en riktning då det generellt kanske inte finns så mycket plats utan att det blir ivägen något kopiöst. Men de måtten jag skrev ovan är ju ändå 720 liter. Det känns ändå rätt mycket. :-)
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Eller ska säga, jag TROR att det blir coolare att öka på djupet snarare än längden, blir så långsmalt annars?
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Så fort karet kommer uppåt 700 så händer det nåt med vattenvolymen och fisken. Skulle du tröttna på diskus i framtiden så kan du ju ha det mesta då.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...