Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Undrar om inte en del anlag är starkare än andra?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Så är det. Albino-generna är recessiva så även om jag drog upp en kull med småttingar på dessa två så känns det som att det kan bli lite vad som helst. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        En video med handmatning.

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Filmat med en potatis, såklart.

        EDIT: Har även märkt att en av mina 3 ottisar har fått för sig att det är ok att äta på diskusarnas slemhinna. Det har de aldrig gjort förr och nu har en plötsligt börjat göra det. Fortsätter den så har jag tyvärr inget annat val än att avliva den, diskusarna ska inte behöva utstå det där.
        Senast redigerad av Einarsson; 18 July 2014, 17:35.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Helt underbart att se dina Diskusar handmatas Kul med en häftig mix med färger i samma kar. Film är verkligen läckert.

          När det gäller Otocinclus har jag inte sett det beteendet i diskuskaret alls. Däremot gör de så i mitt 180 om det finns mat de vill ha så gör de så om det kommer fisk som också vill att av samma algae wafer. Då simmar de runt och gnager på sidan av den andra fisken. När den andra simmar bort så återgår de till tabletten. Tänker du att de äter slem som föda eller ser du det ett sätt att få undan Diskusen?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Det är väldigt smidigt att handmata frystorkat. De får i sig maten väldigt fort då när de inte får problem med att den flyter ifrån dom vid ytan etc. Och de kan lättare nypa tag i en tugga när det är något som håller den stadigt på plats. Eftersom de inte är rädda för händerna så utnyttjar jag det när jag hinner och orkar.

            Angående Ottisarna så tror jag de äter det som föda. Det är näringsrikt och antagligen gott. Har sett rapporter om sånt beteende förut men har aldrig upplevt det själv. Tyvärr verkar det som att Ottisarna kan "komma på" det om man har otur och då äre svårt att få dom att sluta. Det är lite tråkigt.

            Kanske kan det bero på att de inte får i sig tillräckligt annan mat, ingen aning, men får hålla koll på händelserna så inte några diskusar far illa av det.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Just det som du Einarsson beskriver ang. ottisarna, så hände samma sak i mitt tidigare Diskuskar - dessa käkade på mina Diskusar, efter detta beteende så gillar jag inte alls ottisar.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Några goda råd: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1705690


                Skickat från min iPad med Tapatalk
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Skulle givetvis vara: Några goda råd?


                  Skickat från min iPad med Tapatalk
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Du kan redigera dina gamla inlägg Tommy
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Du kan redigera dina gamla inlägg Tommy
                      Yes I know, lyckades dock inte från Tapatalk på min iPad ��
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Yes I know, lyckades dock inte från Tapatalk på min iPad ��
                        Om du trycker på inlägget så blir det markerat och där kommer en penna uppe till höger och den trycker du på och kan då redigera ditt inlägg. Så ser det iaf ut på Android och de borde ju vara samma sätt och layout på Ipad/Iphone också tycker man
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Efter att ha haft ett längre strömavbrott (runt 6 timmar) för några veckor sen så bestämde jag mig för idag att totalrengöra FX6an, tänkte alla bakterier hade väl dött och låg antagligne bara i filtret och skräpade och förpestade vattnet.

                          Passade på att torka av alla glas på insidan etc och idag var faktiskt första gången jag råkade slå en diskus på käften! De är ju inte rädda för nävarna längre och ska alltid vara och lägga näsan i blöt, bokstavligen. Så jag råkade ge han en snyting för jag inte såg honom. Idiot som han är fattade han inte ens vad som hände utan stod bara kvar där han var som om ingenting hade hänt.

                          Har hur som helst en fisk också som inte ser helt bra ut i färgen som den borde, har gjort sedan strömavbrottet ungefär, ingen skillnad trots dagliga vattenbyten sedan dess. Så ska även desinficera under nästa vecka när jag ändå dödat all bakteriekultur i filtret. Så ska nog fisken få den lilla hjälpen den behöver att döda den skiten som irriterar den.

                          Alla fiskar äter som grisar i vanlig ordning dock så ingen fara på taket där. Har även fått syn på alla mina 6 L201 samtidigt häromdan så jag vet att alla dom lever. Uppskattar att de är runt 6-7 cm stora nu. Dubbelt så stora minst jämfört med när jag köpte dom så de hittar iaf en del mat och kan växa sakta med säkert.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Längtar efter lite Diskusbilder jag

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Får se om jag orkar gräva fram kameran snart. Köpte nårra sånna dära catpaptapptap-löv vad de nu heter också. Tänkte kan vara roligt att pröva.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                ...catappa

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...