Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Kvällsmaten blev frystorkad tubifex som de åt direkt ifrån min hand. Tycker de äter med mer frenesi när de blir fler också. Kanske blir lite mer instinkt att man får kämpa lite för att få tag i någon mat i konkurrensen.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Beundrar Heckelcrossarna mer och mer, de har så otroligt fin form. Väldigt VF-aktig form. Skulle behöva fler akvarier.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Kan man byta så pass mycket vatten att det nästan blir onödigt? Typ att man byter vatten innan det ens hunnit bli någon skit att byta bort? :P Något finns ju alltid, men ju mer man byter ju mindre kommer ju varje vattenbyte "förbättra". Blir ju som en exponentiell kurva antar jag där ju fler vattenbyten gör att nyttan blir mindre, men att den sakta sakta sakta närmar sig och planar ut emot "perfekt rent vatten". So to speak, nu blev jag matematisk. Borde gå att räkna ut ett optimalt antal vattenbyten utifrån vissa faktorer. Men man kanske även byter bort "bra" saker i vattnet, så att det kommer till en gräns då vattenbytena gör mer skada än nytta. Särskilt om vattnet innehåller litegrann skit som fiskarna inte gillar, typ klor, om man inte luftar och bereder vatten innan etc. Även stressen kan ju bli en faktor här när man byter vatten, de får inte lugn och ro i lika långa "perioder" i sträck.
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det får nog var och en avväga utifrån de faktorer som spelar in hos varje akvarist. Jag bytte minst 50% i veckan på mitt förra 960 liters diskus/växtakvarie, medans i ett naket 240 liters med smådiskus fick 75% vattenbyten 3-4 ggr/vecka. Så det är nog svårt att vara generell i ett svar där...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Yep. :-) Jag byter 50% ungefär 5 gånger i veckan. Typ så fort jag är uttråkad / inte har något speciellt för mig så går jag och byter vatten. När jag ändå inte gör något kan jag lika gärna göra det, tänker jag. ^^
            350L Diskus

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Yep. :-) Jag byter 50% ungefär 5 gånger i veckan. Typ så fort jag är uttråkad / inte har något speciellt för mig så går jag och byter vatten. När jag ändå inte gör något kan jag lika gärna göra det, tänker jag. ^^
              50% fem gånger i veckan - varför?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.
                  Ok

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    På våra akvarium byter jag ca 50% gång i veckan .
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.
                      Hur säker är du på mindre risk för sjukdomar? En stor risk för sjukdomar är ju just stress som jag uppfattat det, OM nu dina fiskar blir stressade av vattenbytena och eventuell ändrad vattenkvalite hela tiden så kanske de blir mer mottagliga för sjukdomar? Nu ska de ju inte ha dåligt nedsmutsat vatten men lagomm kanske är bäst?

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        De blir inte speciellt stressade. Inte alls vad jag tror, de är nog vana. Vattenkvalitén ändras ju inte, utan hålls ju på extremt jämn nivå, väldigt rent. :-) De mår perfekt iaf!
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Har bestämt mig för att gå lite bananas nu. Har insett allt eftersom att jag aldrig slamsuger bottnen längre, det behövs inte, samt att diskusarna har nått en ganska lagom storlek jag är nöjd med och jag kommer inte att fortsätta mata så extremt intensivt som jag gjort hittills.

                          Därför känner jag att jag kan göra om inredningen. Anledningen till att jag hade tom botten var precis av dessa anledningar, men nu när matning och vattenbyten kan tas i längre intervaller framöver så kan jag ha ett växtkar igen.

                          Så blir nog att tömma ur karet helt och hållet ifrån sand och allt (utom bakgrunden såklart) och köra helt från början med näringsrik botten, ada amazonas över det och sen mycket redmoor och växter. Sen dunka i co2-systemet på full rulle och även alla 4 lysrör som totalt drar 220W ungefär med reflektorer.

                          Tanken är dock att plantera mycket ormbunkar etc högt upp på spretande rötter så att det ska finnas skuggpartier för diskusarna att stå i. Blir spännande detta, kommer bli mycket snyggare i karet tror jag med ett riktigt rejält grönskande kar. Synd att man inte är världsbäst på "scaping" bara.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det duger gott att vara tvåa i världen på aquascaping också. Så kinkigt är det inte. Vad kul att se hur det blir i karet med växter. Kommer uppmärksamt kolla. Har du någon skiss över hur du vill lägga reviren/inredningen?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Tror jag ska försöka ha en hardscape av red moor som sprider sig lite överallt i karet och sen plantera i skrevor och på pinnarna. Lite djungeligt. Dvs 5-6 redmoor-rötter i ganska stor storlek i karet. Har massa liggandes som är köpta på Hornbach för runt 400 kr st. Dyra som attans är de! De väger 1,5 kilo varje rot ungefär. Om man har "Hornbachkunskap" kanske det kan ge ett hum om hur stora de är ungefär.

                              Det svåraste tycker är att få höjd på saker, så att volymen högt upp i karet även utnyttjas litegrann. Men det är det jag hoppas många redmoor ska kunna ordna så de kan spreta sig upp till toppen.

                              EDIT: Jag har faktiskt scapeat i en kartong! Jag gjorde en kartongmodell av karet, botten, 20 cm framkant, sneda sidor som går diagonalt från toppen bak till övre delen på 20cm-framsidan. Så det blir som en kartong kapad diagonalt men lämnat en liten framkant. Så kan man torrscapea men ändå ha ett litet hum om hur stor plats som finns. Så hoppas man att man har en LITEN plan och tanke iaf innan man börjar.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Det var lite roligt förresten när jag köpte dessa rötter för någon vecka sen. Satt mitt på golvet på Hornbach med massor av rötter runt mig i högar och plockade fram & tillbaka och staplade och donade, vred och vände. "Icke akvariefrälsta" människor stirrade på mig som om jag var efterbliven.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...