Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Diskus & annat

    Hej!


    Jag har precis fått grönt ljus från "frugan" att införskaffa ett större kar och då blev drömmen helt plötsligt genomförbar. Tänkte jag skulle skriva en projekttråd dels för att kunna ha ordning och planera själv, dels för att ventilera mina tankar för er erfarna människor för feedback och för att lära mig saker.

    Karet
    Karet är ett Juwel Rio 300 med måtten 120x50x60, 360 liter. Känns som att det är tillräckligt stort och har lite mer djup/höjd vilket diskusarna bör tycka om. Ville köpa ett kar som inte kommer begränsa mig så mycket i framtiden.

    Filter
    Just nu har jag i mitt gamla kar ett Fluval 206 (Beskrivning här) på 780 liter/timma. Jag tänkte komplettera med ytterligare ett sånt filter (eventuellt en större variant) för att komma upp i 1600-1900 liter/timma. Kanske finns bättre filter, jag är dock nöjd med hur detta funkar så jag skulle inte ha något emot att köpa ett till.

    Bakgrund & teknikplacering
    Här börjar det bli intressant och knepigt. Tanken är att köra en BTN Amazonas Slimline. Tycker den är ganska snygg och passar ju SA-kar.
    Klicka på bilden för större version

Namn: amazonas_60_all2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,8 KB
ID: 2183617

    Placeringen av värmare, insug, utblås etc är ett helt annat problem, här vill jag gärna ha era erfarenheter om ni vill vara så snälla.

    Alternativ 1 ser ut såhär (snygg ritning )
    Klicka på bilden för större version

Namn: teknik alt1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,4 KB
ID: 2183615

    Hoppas den talar för sig självt egentligen. Små bitar av backgrund för att egentligen bara skärma av tekniken, och lite filtervadd vid "ingången" för att undvika att fisk simmar in där etc, går även lite som förfilter då de ska vara lätta att bara plocka rakt upp och göra rent. Frågan är vad som är bäst cirkulationsmässigt. Den kommer ju suga in i båda ändarna och sen vet jag inte om strilrör är så effektivt och ger tillräckligt med cirkulation i vattnet. Jag vill ju ha vattnet så mycket i rörelse som möjligt men inte för aggressivt för det vill ju inte diskusarna ha.

    Ett enklare alternativ med utblåsen kan se ut såhär helt enkelt. Där de helt enkelt får spruta rakt in ifrån kanterna.
    Klicka på bilden för större version

Namn: teknik alt2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,0 KB
ID: 2183616

    Svårt att säga för mig vad som är bäst.

    Botten
    Simpel enkel rådasand typ eller någon ljus finkorning sand. Inget konstigt. Sen är jag kluven om man ens behöver ett lager bottengödning under gruset, jag skulle helst undvika det, då det gör det enklare om man skulle behöva röra runt litegrann eller störa sanden. Det är värdelöst om sånt kommer upp igenom sanden.

    Växter
    Javaormbunke, lite Staurogyne Repens, Anubias fästa på en hel del rötter.

    Ljus
    Karet kommer ha 4x54W men vet inte om jag kommer använda alla, beror på hur fiskarna trivs och vad för växter det blir sen, men växterna i fråga är inte så krävande och det kanske inte behövs.

    Gödning?
    Nämnde ju bottengödningsfrågan ovan. Vet inte om det är nödvändigt, undviker det gärna. Anubias och Javaormbunke kommer ändå växta på en sten eller rot så bör räcka med en liten dos flytande gödning?

    Co2
    Jag har ett trycksatt CO2-system som jag antagligen kommer använda i samband med att ljuset är tänt för växternas skull och för att hålla ner pH en aning. Och för att hålla alger i schack. Sen om det behövs vet jag inte, men det är den metoden jag "kan".

    Vatten
    Mitt kranvatten här i uddevalla är på KH 3,5 ungefär och med en liten dos co2 bör jag kunna ligga stabilt på 6.7-6.8 nånting i pH vilket jag tror blir ganska lagom.

    Inredning/layout
    Inspiration finns mycket här:

    Freshwater south american cichlid aquarium. 150*50*60cm 450l with 5 Cichlasoma dimerus, 6 Geophagus sp. "Tapajos Red Head", 10+ Yasuhikotakia sidthimunki, He...


    Jag vill ha strax till höger själva centrumet för en rejäl klump och spretigt gäng rötter. Och sen anubias och ormbunkar som växter mestadels på det "centrala" stället. Vill ha en hel del rötter iaf utspridda som fiskarna kan gömma isg bakom/under men ändå försöka hålla ena kanten av karet lite renare med öppen yta och öppen botten, tänkte att man kan sköta matningen här så Corys enkelt kan komma och äta längs botten. Förhoppningen är även att mestadels av skiten från diskusarna ska kunna hållas här då jag tror naivt att de kommer "hänga" mest där. ;D

    Viktigast av allt! Invånare
    Jag tänker mig runt 6 diskusar, nu vet jag inte vilken sort, men det får bestämmas senare. Kombinera dessa med ett gäng Corydoras (10?) och sen ett eller två stim av någon fredlig tetra. Ett par ancistrus etc är alltid bra att ha också.

    Detta är allt jag kan komma på för stunden. Om ni orkat hänga med mig ända ner hit så tackar jag och bockar. Jag kommer när projektet börjat konkret att dela med mig av bilder och liknande, jag lär ju stöta på problem ohc ändra mig många gånger under vägens gång.

    Har ni minsta lilla tanke/reflektion över något så tar jag GÄRNA emot det! Ju mer av era erfarenheter jag kan få desto bättre så slipper jag gå i fallgropar i onödan.

    Ha det gött sålänge! Tack än en gång om du läst ända hit. Jag kan skriva väldigt mycket ibland när jag kommer igång.
    Senast redigerad av Einarsson; 26 November 2012, 22:14.
    350L Diskus
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Folk som skriver mycket. Sånt gillar jag
    Eftersom jag själv planerar något liknande kommer det att bli riktigt spännande att följa din tråd. Flera av dina växtförslag klarar ju riktigt låga näringsnivåer och tar näring från vattnet. Varför bottengödning?
    Inredningsidén känns snygg och stilren men vad jag förstår gillar Diskus att ha många möjligheter att kunna gömma sig. Annars så står jag ju själv på upplärning gällande Diskus....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Ja jag känner det också, bottengödning verkar onödigt, tror jag skippar det.

      Förhoppningsvis ska själva "rot-stöket" sträcka sig längre ut än i videon, för som du sa vill nog diskusarna ha lite mer lummigt sådär.

      Det är så jäkla omöjligt att köpa rötter i affären och sen pussla ihop hemma.. Undrar om det är möjligt att köpa med sig MASSOR med rötter i affären och sen gå tillbaka med de man väljer att inte använda, så man har lite att jobba med.

      Sen vet jag inte vad för stenar jag ska använda, kommer behövas en del. Hur ser stenarna ut i amazonas-området? o0
      350L Diskus

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Låter gott detta! Kör pmdd istället för bottengödning, funkar utmärkt till växterna du nämnt. Undrar om jag inte hade kört på alternativ 2 ang. utblåsen, se bara till att inte ha det alltför strömt där du vill att fiskarna ska "hänga". Co2 hade jag personligen hoppat över helt, men det är olika smak och tycke. Tänk på att inte ha för starkt ljus, discus brukar föredra lite dunkel belysning, tänk även på att inte ha alltför ljus sand. Ska bli kul att följa, lycka till!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Tycker det är svårt att få tag i olika typer av sand. Brukar oftast finnas de dära standardgrejerna bara, typ rådasandliknande. Men förhoppningsvis kan jag inreda så att en del rötter sträcker sig upp emot ytan och så kan jag sätta lite anubias och sånt på dem så det blir lite skuggor.

          Sen kommer jag nog inte använda alla lysrör. Tror inte det behövs faktiskt.
          350L Diskus

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Stick till närmsta sjö och gräv upp lite sand, jag har strandsand i mitt ena kar och har haft det i många år. I ett annat hade jag brun sand som jag tog från ett bygge där jag bodde innan, grymt bra resultat i båda fallen så spara du de hundringarna och gräv istället. Akta dig för vissa gubbpåhopp här på zoopet ang. sandhämtning från naturen bara, haha..

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Märks att du är heltaggad Einarsson, hör nästan flåset i texten Bara lite avundsjuk på det hela...
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av NIC
                Stick till närmsta sjö och gräv upp lite sand, jag har strandsand i mitt ena kar och har haft det i många år. I ett annat hade jag brun sand som jag tog från ett bygge där jag bodde innan, grymt bra resultat i båda fallen så spara du de hundringarna och gräv istället. Akta dig för vissa gubbpåhopp här på zoopet ang. sandhämtning från naturen bara, haha..
                Haha kan gräva på egen mark om det är kinkigt. ;D Men ja, det kanske funkar.

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Märks att du är heltaggad Einarsson, hör nästan flåset i texten Bara lite avundsjuk på det hela...
                Yep jag är lite skadad när det gäller sånt här. När jag väl börjar på något så är det inget snigeltempo. Då går det undan för då lägger jag all min fria tid på det från start till slut i princip. Så illa att jag nästan stressar mig själv.
                350L Diskus

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Det är så jäkla omöjligt att köpa rötter i affären och sen pussla ihop hemma.. Undrar om det är möjligt att köpa med sig MASSOR med rötter i affären och sen gå tillbaka med de man väljer att inte använda, så man har lite att jobba med.

                  Är du en bra kund i affären (eller blir) så borde det väl inte vara omöjligt att köpa med sig 'hela lagret' hem en kväll och återkomma med det som blev över. Kostar ju inte så mycket att fråga.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Precis simpson, jag ska fråga det.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Håller faktiskt på just nu att kolla runt priserna på karet på olika ställen.

                      Herkules Zoo har det i lager (tror jag) för 6195kr.
                      Hornbach tar 5725kr, 2 veckor leveranstid.
                      Har frågat Djurmagazinet och inte fått svar än här i Uddevalla.
                      En affär i Trollhättan tog 8600 eller något, helt galet dyrt. Kan tänka mig att Djurmagazinet också kommer hamna högre, typ 7000-7500 eller något.

                      Hornbach är ju egentligen givet bara att jag helst hade velat åka och hämta karet i helgen då jag inte har något annat för mig alls.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • NIC
                        • January 2008
                        • 5121

                        #12
                        5,6,7 lock för ett 360 liters??? Varför kollar du inte efter ett större kar på blocket istället och bygger dig en egen akvariebänk? Du lär ju komma undan med kanske 3 lock istället.

                        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Märker att många i Zoopet tycker att det är ett självklart val att inte lägga för mycket pengar på ett akvarium, men jag kommer själv att välja som du Einarsson. Det är ju ok att lägga lappar på CO2 och filter. Varför inte på en ny burk, om man nu vill det? Om inte annat blir det ju repfritt ett tag
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #14
                            För det är bökigt att behöva dona och greja med att bygga bänk som ska bli snygg. Juwelbänken går i exakt samma designtema som övriga möbler i vardagsrummet vilket gör sambon nöjd då det inte sticker ut massor.

                            Vill ej ha större kar då det helt enkelt inte får plats.

                            Jag är en sån som generellt hatar att köpa saker begagnat, jag är så bekväm av mig att jag hellre köper saker nytt, sen om det kostar några tusenlappar mer skiter jag i. Dessutom behöver jag inte trolla blocket i 2 månader innan ett vettigt alternativ dyker upp.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              #15
                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              För det är bökigt att behöva dona och greja med att bygga bänk som ska bli snygg. Juwelbänken går i exakt samma designtema som övriga möbler i vardagsrummet vilket gör sambon nöjd då det inte sticker ut massor.

                              Vill ej ha större kar då det helt enkelt inte får plats.

                              Jag är en sån som generellt hatar att köpa saker begagnat, jag är så bekväm av mig att jag hellre köper saker nytt, sen om det kostar några tusenlappar mer skiter jag i. Dessutom behöver jag inte trolla blocket i 2 månader innan ett vettigt alternativ dyker upp.
                              Bra svar! Alla är vi olika!

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              Arbetssätt...