Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Karet står på en 70 cm hög möbel och leder det ner till golvnivå. Men vi kankse har olika tolkning av vad "dålig sug" innebär.
    Det tror jag med!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Lyfte över mina 3 pansarmalar till ett eget kar nu, tänkte hoppas de med kallare vatten kan leka. Jag vill ju ha många fler och tänkte jag skulle försöka mig på ett projekt med att odla dem själv. ^^

      Hoppas de är old enough och att det är hona/hane. de är ju bara 3 st... Men jag har tyckt mig se lekbeteende förut iaf. de har "dansat" med varandra.

      Tror det är 2 honor och en hane vilket är bakvänt men men, håller tummarna. blir att mata med maltabletter varje dag och göra vattenbyte 2 ggr i veckan minst med lite kyligare vatten.
      Senast redigerad av Einarsson; 28 December 2012, 16:06.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det tror jag med!
        Däremot! Förresten, så kanske jag skulle kika på en tjockare trädgårdsslang om det går att finna. Det hade antagligen ökat farten.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Sjukt snygg bild det här men men.

          [ATTACH=CONFIG]58837[/ATTACH]

          Något i den här stilen vore kul att ha någon dag, genomförbart med min stora rot också. Men får bli till framtiden kanske.
          Tänker vidare på det här. Om man ställer roten på det viset kommer den bli för hög. Så ni som kommer ihåg hur den ser ut (man kan ju kolla bakåt i tråden) så kommer man behöva kapa av den på mitten ungefär. Det skulle innebära att det blir en rätt spännande "stubbe" över som kan stå någonstans också.

          Får se vad det kan bli av detta i framtiden.

          Just nu är mitt 100literskar upptaget eftersom jag försöker få mina corydoras att föröka sig. Detta projektet får bli en dag då jag kan lyfta över diskusarna till det karet temporärt någon dag när jag ska greja med detta.
          Bifogade filer
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jaha, då var det lek på gång igen. Denna gången nya fiskar, dock Marlboro + Rödturkos denna gången också. Sitter och hoppas att mina leoparder ska leka istället.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Massa rom igen på bakgrunden.. Tredje försöket nu.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Kiiimpa
                • October 2012
                • 104

                Mina blå turkos har lekt 3 gånger, samtliga gånger har hanen inte fattat att han ska befrukta äggen o inte äta dem Tyvärr är det han som lekt av två olika honor, hoppas han lär sig eller att det dyker upp en annan hane i gruppen. Nästa gång ska jag prova med nattlampa, hört att de ska underlätta.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Mina har fått sitta på väggen i 3 dygn ungefär sen har de blivit större och ljusorangea typ, sen efter det försvinner de på bara 3-4 timmar typ. De blir väl uppätna då.

                  Men som sagt är det en rödturkos och en marlboro så jag har inget intresse av att föda upp avkomman, har läst att det inte brukar bli så bra resultat av den kombinationen.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Kiiimpa
                    • October 2012
                    • 104

                    Ok, jag varken intresse eller plats för att dra upp några. Mina leker i ett sällskapskar i vardagsrummet. Så fort man gör ett vattenbyte är dem igång Men det skulle vara grymt kul o uppleva yngelvården

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Förbereder min ominredning nu.

                      ** Odlingskaret är 100 liter.

                      Steg 1. Flytta fiskar från lilla akvariet / odlingskaret till 75 liters balja som temporärakvarie. (Tar även vattnet från odlingskaret till baljan)
                      Steg 2. Tömma odlingskaret helt på sand och allting.
                      Steg 3. Ta vatten ifrån diskuskaret och fylla upp 50% av odlingskaret, 50% nytt vatten så blir det ett vattenbyte i samma veva.
                      Steg 4. Fiska upp fiskarna ur diskuskaret, diskus till odlingskaret och småtetror och malarna till baljan. (Diskusarna ska gå ensamma i odlingkaret

                      Steg 5. Bygga hardscape i diskusbaljan. Såga isär min stora rot, bygga lite nya fina system. Har även fixat lite red moor nu som variation i karet.

                      Steg 6. Flytta över de växter som ska få vara i diskusbaljan. Och även planera var jag ska ha mer växter, vilka växter/mossor etc och beställa det så jag kan fortsätta.

                      Steg 7. Antagligen att flytta tillbaka diskusarna. Växterna kanske tar några veckor innan jag får dom och jag vill inte ha diskusarna i 100litarn längre än nödvändigt.

                      Sålänge diskusarna är i odlingskaret så får jag göra dagliga vattenbyten där tänker jag. Har enbart ett luftdrivet svampfilter. Samtidigt ska jag dra ner på matningen, blir inga 4 matningar om dagen nu för jag vill verkligen minimera risken så mycket det bara går med att ha diskusarna där i till de kan flytta hem igen.

                      Wish me luck!
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Förresten. Har ju 4x54W i karet på 350 liter. Bör jag skaffa reflektorer till det eller klarar jag mig utan?
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Reflektorer är aldrig fel, en relativ billig uppgradering av ljuset i ett kar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Klart du ska ha reflektorer, varför elda för kråkorna.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Jo för jag tänkte nu när jag ska göra om och fkatiskt ha lite mossa och sånt där också som kanske vill ha lite mer ljus än bara anubias typ.

                              Får väl investera i det då. Det är ju rätt mycket med över 0,6W/L tycker jag. Men havet(karet) är djupt så kanske är bra ändå _^^
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Har insett att jag även måste köpa en värmare till... Har en 300W men den orkar med 28-29 grader max i mitt kar. Behöver jag köra en värmekur kommer jag behöva en till. :/
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...