Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Mycket fina discusar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av woodlund
      Måste bara inflika att jag är riktigt svag för dina albino , riktigt snygga
      Förhoppningsvis i framtiden kanske jag kan ge mig på ett odlingsförsök på dom två.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Hopplöst dålig iphonekvalité. Men har fått min LED-ramp nu och den skapar ett ENORMT skimmer. Jättemykcet mer än vad osm framgår i videon. Nästan så att jag tror jag behöver köra den tillsammans med några lysrör för att dämpa effekten lite. Rädd att fiskarna ska skrämmas eller må dåligt av för mycket skimmer, men det kanske bara är jag som fått för mig.

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Det blir mycket mörkare också baktill i karet vilket skapar lite mer djup också, ser riktigt fint ut, bara hoppas diskusarna inte mår dåligt av skimmrandet. Kanske går att få bättre bilder på det senare nrä det är mörkt ute och inte blir massa reflektioner.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Lite bättre ljus nu när mörkret fallit.

          https://www.youtube.com/watch?v=wqtbVbEFYaE
          Bifogade filer
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Framtidsplaner: 50x50x50-kub i tvättstugan precis jämte kranen/tvättbänken. Kostar 1500 kr med en sån i aluram och tillhörande ställning hos en lokal glasmästare. Riktigt bra pris tycker jag ändå då det är en väldigt omtyckt glasmästare inom akvarieområdet.

            Vore riktigt kul att pröva någon gång. Eftersom det kan stå perfekt där i anslutning till vattenkran så kan jag extreeeeeeeeeeeemt enkelt byta vatten. :-)

            Tanken med det hela är då att föda upp en kull ifrån något av paren.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Låter riktigt spännande! När är detta möjligen aktuellt då?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Kanske dröjer några månader åtminstone, de ska få växa lite till tror jag.

                Sen finns en överhängande risk att bli dumpad när jag lägger fram förslaget om en balja till/där.

                Sen efter den brandväggen rivits så är det nog bara köra på. ;D

                Det är en tanke bara jag tänkt att jag vill göra någon gång, men än så länge har jag ändå att göra med att få diskusarna att bli så stora och fina som möjligt.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Gick förbi diskusarna nu och märkte att det sitter 5-6 pansarmalsägg på framrutan utspritt lite här och där. Har inte energi att försöka samla dem dock när det ändå är så pass få som jag kan se och plocka enkelt. Roligt ändå, diskusarna äter väl upp dom förr eller senare.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Diskusdrömmen tar fart!

                    Grattis! Vattenbytena brukar trigga pansarmalarna till lek.
                    Ibland klarar det sig faktisk några stycken hos mig
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Har faktiskt 6 st malar i karet som är egenuppfödda från en tidigare omgång när jag räddade några ägg. Ett par klarade sig tom utan min hjälp då de hade mycket gömställen bakom en rot när det såg ut som det gjorde innan. Kul att de trivs iaf.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Diskusdrömmen tar fart!

                        De är så grymt söta när de är små
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Tycker alla mina är små. ;D Har http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=699&SOK=1 sånna här men de blir inte så himla stora tycker jag inte. Inte i närheten av så stora som dina är i dina diskuspölar. De får väl inte tillräckligt med mat eller något, vad vet jag, eller växer de långsamt.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Diskusdrömmen tar fart!

                            Det är just sådana som brukar överleva hos mig lite då och då och när de är sisådär 5mm och precis har börjar få riktig teckning så är de supersöta

                            Är alla dina lika stora/små? Hanarna brukar ju vara lite mindre än honorna. Delphax och Sterbei som jag har flest av blir nog lite större än dessa.
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              De är väl ungefär lika stora allihopa. Men de är inte så himla gamla heller. Honorna är ju rundare och bulligare dock. Men tror det är så att detta är en relativt liten sort av pansarmal. Jag ger dom ju ingen speciell mat direkt heller så kanske är därför de inte växer i maximal takt. De får röja runt i tetra bitsen som diskusarna lämnar på botten. : )
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Diskusdrömmen tar fart!

                                Det är bara att ge dem tid om de inte är så gamla. Vi får se hur stora de är om ett år Det är som du säger att de är en lite mindre sort.
                                Jag ger inte mins någon speciell mat, de får äta resterna efter diskusarna.
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...