Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

    Kladdkakan är back on track...

    Jag har haft ett akvarieuppehåll på drygt ett år, och nu är det äntligen dags att kasta sig tillbaka i träsket. Jag har tidigare hetat Solid här på Zoopet men registrerat om mig nu, då Kladdkaka är mitt klassiska forumnamn på andra ställen.

    Jag råkar ha hela 3 akvarier här på mitt rum som väntar på att tas itu med. I denna tråd tänker jag helt enkelt dokumentera, fundera, fråga, planera osv, om alla tre projekten. Tyvärr är jag inte Goldmedlem, men kanske kan ordna det senare så jag kan lägga in bilder direkt också


    The Big Project - 240 L
    120x40x50 cm

    Detta kar är det jag har mest fokus på. Jag planerar att köra lowtech-aktigt här, med jordbotten, starta med mycket växter, svag filtrering och ingen/lite gödning. Kommer dock antagligen kompromissa från lowtech en del och små vattenbyten också.

    Botten kommer täckas av blandad sand, grus och småsten, ganska ljust. I rotväg är det ormhasselgrenar som kommer användas, med tillhörande mossa fastbunden. Planerade växter är främst 2-3 sorters Cryptocoryne, Marsilea Hirsuta, H. Pinnatifida och sedan ett par sorter till som inte är bestämda ännu.

    Jag har än så länge stora problem med att bestämma vad jag vill ha för invånare. Har en ganska klar bild av hur karet ska se ut men inte alls vad jag vill ha för fiskar där ... Det enda jag vet säkert är att jag vill ha ett gäng Corydoras (troligvis C. Panda) och räkor som städpatrull. Är VÄLDIGT sugen på ett par vuxna diskus, men ett par gigantiska plattfiskar skulle ju göra att hela karet ser skitlitet ut, så jag vet inte. Så detta med invånare är lämnat väldigt öppet så länge.

    Hur det ligger till just nu
    Karet står på sin bänk, är halvfyllt med vatten och ormhasselgrenarna ligger där i för att lära sig sjunka såsmåningom Om allt går enligt planerna kommer akvariet startas upp i slutet av veckan. Ikväll ska jag och pappa snickra ihop rampen med 2x36 w + 1x18 w Phillps aquarelle. Ska inhandla en ny doppvärmare, termometer, en säck jord samt samla ihop mer småsten, så är det dags att få ihop allt i burken!


    The World of Moss - 12 L
    30x20x20 cm

    En liten burk som jag haft igång tidigare och var riktigt nöjd med ...Tills jag fick en REJÄL svacka och allt vatten avdunstade. Denna burk tänkte jag försöka skejpa lite grann i, och använda mig av enbart mossa i växtväg. Har en redmoor rot som är är förtjust i som kommer åka ner bland annat.

    Har två små skrivbordslampor som belysning, ljusblå bakgrund, ljus sand och ja... det är det som är ursprungsläget. Kommer att göda med Pmdd och försöka hitta en trevlig balans. Troligtvis kommer det hamna någon sorts räka här också.

    Hur det ligger till just nu
    Just nu står lilla burken med sand och ihjältorkade växter sedan det dog ut för mer än ett år sedan. Har allt jag behöver för att starta upp karet igen, förutom mossa, så så fort jag fått tag på det kommer detta dra igång.


    The Ugly one - 63 L
    60x30x35 cm

    Hur det ligger till just nu
    Det här akvariet har stått utan ljus eller matning i 9 månader. Jag trodde nämligen att allt hade dött där i. För en vecka fick jag syn på en stackars sate till Glödbandstetra som på något mirakulöst sett levde. Så jag har köpt nytt lysrör, nya växter, rensat upp det värsta & köpt 5 kompisar till stackaren och han tycks ha återhämtat sig bra. Köpte även några Crystal Red igår som städare, vilka trivs skitbra och är pigga.

    Det här akvariet är i dagsläget lägst prioriterat, vill i första hand få en god balans där och så får jag se hur det utvecklar sig. Tänkte tömma det egentligen, men när jag hittade den stackars fisken så känner jag mig skyldig att ge honom ett drägligt liv Har lite planer på vad man skulle hitta på med det längre fram dock, men det håller jag hemligt så länge. Kommer inte att göra några större förändringar i detta förrän jag fått igång se andra ordentligt.



    Har nyss bytt dator och har inga bilder just nu, men det kommer när jag har fått ny hårddisk installerad
    Senast redigerad av Kladdkaka; 25 November 2012, 17:34.
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Villken överlevare, var pumpen också av?
    Ska bli kul att se hur det fortskrider för dig
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #3
      Det karet är helt filterlöst från början (lowtech), så den har klarat sig utan ljus, mat och filtrering. Vete sjutton hur det ens är möjligt.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Ibland så bara händer det kul att du lyckades med det iallafall.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          #5
          Det var snarare fisken som lyckades och inte jag Kroppsformen är ju inte hundra direkt, men han är pigg och glad och har i alla fall hunnit tjocka på sig ganska bra (i jämförelse med innan) på en vecka.

          Jag var dock otroligt trött när jag inhandlade de fem Glödbandstetrorna till honom, såg inte förrän jag satt med påsen i mitt rum att allihopa hade mer eller mindre trasiga fenor Men de är i alla fall otroligt pigga och beter "friskt", så jag avvaktar och ser om det läker av sig själv. Annars får jag ta och slänga i salt och hjälpa de på traven.

          Lärdom: Köp aldrig fisk när man är stressad och knappt vaken.


          CR-räkorna är totalt orädda, pigga och äter överallt, himla härliga att titta på Hoppas bara att jag inte fått 4 honor eller 4 hanar nu, det skulle vara typiskt mig



          Rampen till stora burken är tillsågad nu, hinner förhoppningsvis bli klar med den idag. Har hittat lite växter & mossa med på PS bland annat som jag förhoppningsvis får hem om ett par dagar.

          Ormhasselgrenarna verkar vara bra på att färga vattnet, de har legat i karet i 3 dagar ungefär och tonen i vattnet har ändrats på den korta tiden. Så det blir kanske tevatten i burken såsmåningom För min del har det ingen större betydelse så länge man fortfarande ser in ordentligt

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #6
            Bilder^^

            Nu har jag haft igång kameran

            Har hunnit få i all sand, jord & grus och rampen är ihoplimmad och ska fortsättas med ikväll.
            Så det rullar på ungefär enligt planerna hittills

            Ritning över planerna
            Grus & Sand på plats
            Kortsidan
            Grenarna/rötterna
            Rampen


            Tog även ett par bilder på 60-liters karet, där jag inte har gjort något nytt direkt.

            Hela karet
            Kortsidan

            Kommentar

            • Kladdkaka
              • November 2012
              • 88

              #7
              Vattenfyllning - med grenar, mossa och några växter på plats

              Så ser det alltså ut nu (lite mer vatten dock).
              Ny doppvärmare och termometer är inhandlad. Innerfiltret ska i och resten av växterna ska införskaffas imorgon (och eventuellt första invånarna). Rampen blir färdig imorgon kväll - så jag räknar med att ha ett uppstartat kar om ett dygn nu!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Sv: Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

                Det ser väldigt lovande ut, verkligen!
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Kladdkaka
                  • November 2012
                  • 88

                  #9
                  Moving Waves: Tack så mycket!



                  Var på växtjakt imorse och kom hem med ett gäng Cryptocoryne (en stor sort och en liten, vet inte vad de heter ) och några krukor Rotala Rotundifola. Ryckte upp spikbladen för jag kom fram till att dom inte passade som jag ville. Om posten sköter sig så bör det komma en bunt Crypocoryne Undulata och Marsilea Hirsuta senare idag med, samt tio rosa posthornssnäckor till karet.

                  Ville helst ha enbart H. Pinnatifida som bakgrundsväxt men den hittar jag ingenstans just nu. Så R. Rotundifolan får ta den platsen tills vidare. Har 4-5 skott Pinnatifida så om den tar sig får jag väl ersätta med den allt eftersom.

                  Karet är nästan helfyllt och har nyss stoppat ner innerfiltret med. Ska nog rentav köpa första invånarna idag efter skolan

                  Helbild
                  Vänster sida
                  Höger sida

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Sv: Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

                    Ha ha, det var ju just kombon spikblad och snirklig hassel jag tyckte var sån bra kombo
                    Men inte bara det, gillar också hur du kombinerat olika bottensubstrat för att få en både vacker och naturlig look. Den svarta kantiga stenen (skiffer?) sticker ut lite dock men smaken är som baken så fortsätt utveckla karet efter din egen känsla!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Kladdkaka
                      • November 2012
                      • 88

                      #11
                      Jag tycker också det är skitläckert med spigblad blad snirkliga grenar, men den passar inte med övriga växter känns det som. Kanske ångrar mig längre fram igen

                      Skiffern ska absolut bort! Men grenarna vill fortfarande flyta så jag har använt diverse stenar för att hålla fast de till en början. Längre bak finns även stenar som hänger i snöre från ett par grenar med... Provisoriska lösningar helt enkelt, som försvinner senare

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Sv: Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

                        Åhå det förklarar stenen, då så bara ruta och köra då. Ska bli kul att se vad det blir av detta. Ska du köra co2 på något vis?
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Kladdkaka
                          • November 2012
                          • 88

                          #13
                          Ny helbild

                          Slänger in en ny bild efter att lite till Cryptocoryne & Marsilea Hirsuta planterats. Satte upp ett par skrivbordslampor för att få lite ljus när jag fotade med.

                          Blev inget köp av invånare idag, det får vänta till imorgon


                          Moving Waves: Nä det blir ingen CO2, kör på lowtech (någorlunda iaf)

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Sv: Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

                            Just ja det skrev du tidigare. M. Hirsuita är ett toppenval som marktäckare i ett low tech, den växer fint oavsett omständigheter det gäller bara att ha lite tålamod med den.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Kladdkaka
                              • November 2012
                              • 88

                              #15
                              Akvariet med riktig belysning

                              Ska avsluta dagens bombande av bilder nu, rampen blev klar för en timma sedan och var såklart tvungen att kolla hur ljuset blev Dags att invänta att växterna vecklar ut sig närmaste dagarna nu
                              Som jag hoppades så smälter sanden och gruset ihop bättre färgmässigt när det är ordentligt ljus också. Längtar till grenarna tappat flytkraften så man kan dumpa mina fula stenanordningar...


                              Moving Waves: Härligt att höra! Jag har aldrig haft Marsilea H tidigare, inte ens sett växten i verkligheten förrän den kom i brevlådan - däremot läst en hel del positivt om den så jag hoppas den ska fungera bra hos mig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...