Trippel-Comeback 240, 63 & 12 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kladdkaka
    • November 2012
    • 88

    #16
    Min ständiga tanke som hemsöker mitt huvud: Vill och vågar jag köpa mig ett vuxet par Diskus till karet?
    Eller ja, VILL vet jag ju redan att jag gör, men jag vet inte hur det passar i karet eller inte.


    Första fiskarna är på plats nu, 7 stycken små Corydoras Panda befolkar nu burken i vilket fall
    Corydoras Panda

    Kommentar

    • Kladdkaka
      • November 2012
      • 88

      #17


      Jag som trott att Corydoras är lugna bottenfiskar... Haha.
      En av de är lite blek och verkar ganska tagen (råkade trycka till stackaren med håven när jag koppade in dom i en hink), hoppas han ska repa sig. Men övriga småttingar verkar uppskatta karet efter att första ljuschocken lade sig

      Filmen är dessutom några timmar gammal, nu är det 6 st och inte bara 2-3 st som vågar fara runt överallt.
      Senast redigerad av Kladdkaka; 16 November 2012, 20:11.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Mysigt med lite liv och rörelse, ska bli spännande att se hur det kommer att se ut när det växt till sig lite mer.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Kladdkaka
          • November 2012
          • 88

          #19
          Ja det känns mycket trevligare med liv i karet med
          Återstår att se om det är växterna eller algerna som kommer igång först/mest

          Kommentar

          • Kladdkaka
            • November 2012
            • 88

            #20
            Lägesrapport

            240L
            Den skadade Pandan dog efter ett dygn, inte oväntat men tråkigt. De andra är i alla fall grymt pigga och glada Cryptosarna skjuter nya blad allihopa, C undulatus gamla blad verkar dö på de flesta plantor, men de skjuter nya friska blad så jag tror de bara behöver tid att omaklimatisera sig helt enkelt. Marsilean står ännu still, Pinnatifidan & rotundifolan har hunnit börja växa. Mossan ser ut att må bra på de flesta ställen, men vissa ser väldigt bleka ut, främst de som har mest ljus på sig - får se om de klarar sig eller inte.

            63L
            Det tuffar på och växterna växer sakta men säkert. Planerar en liten makeover där i & inflytt av ett par gurami (troligtvis Honungsgurami), men avvaktar nog tills växterna hunnit lite längre.

            12L
            Inte hänt någonting ännu, har dock en del idéer på hur det ska se ut. Får se när det kommer igång.

            Kommentar

            • Kladdkaka
              • November 2012
              • 88

              #21
              Igår och idag har det hänt/kommer hända en hel del

              240L
              Tuffar på bra hittills, samtliga växter har börjat skjuta nya skott/blad och fisk även hem 10 rosa posthorn som förhoppningsvis ska bli fler och utgöra en bra städpatrull. Ska förbi Herkules zoo och se om jag hittar någon av de arter av små regnbågsfiskar jag är intresserad av.

              63L
              Tuffar också på fint - och ska tömmas helt idag. Ska lägga om hela botten (men återanvända både jorden och gruset) för att få lite mer lutning, i med lite mer rötter, plantera om lite grann, slänga i boklöv, skicka ut Glödbandstetrorna och in med ett par Honungsgurami till att börja med Får se hur det slutar...

              12L
              Detta kar startades upp igår rent spontant. Egentligen mest för att jag ville ha någonstans att plantera en kruka Pogostemon Helferi som jag köpte till stora karet men sedan ångrade mig. Helt tekniklöst förutom belysning, har lagt i Pmdd och hoppas det tar sig. Spontan inredning som kanske förändras senare.


              Rummet just nu

              Blir mer bilder ikväll när det hänt lite mer
              Senast redigerad av Kladdkaka; 21 November 2012, 20:57.

              Kommentar

              • Kladdkaka
                • November 2012
                • 88

                #22
                Film med nya invånare


                240L helbild
                Pseudomugil Gertrudae
                På Hornbach hittade jag både Iriatherina Werneri (som jag letade efter) och Pseudomugil Gertrudae. Jag föll dock för de sistnämnda så det blev 15 stycken som följde med hem istället för Iritherina Werneri. MYCKET NÖJD. Intressanta, aktiva, framåt och roliga att titta på. Dessutom rör de sig i hela karet - rensar även botten på mat mycket effektivare än pansarmalarna Färgerna hade nog varit läckrare i ett mörkare kar, men det viktiga är att de iaf inte verkar störas av att det är så ljust som det är. Tvärtom betydligt aktivare och oräddare än jag förväntat mig.

                63L helbild efter makeover
                Bilden är kass och det är inte alltför vacker just nu Det ser inte så blå/lila/rött i verkligheten. När gälörten tagit över lite mer, vattnet fått ordentlig te-färg och bladen sjunkit ner så ska det nog duga. Ska slänga i mer blad sen också. Nu går där 10 stycken Dvärgrasbora & 2 Crystal Red, ett par Honungsgurami ska få flytta in sen med

                12L Pogostemon Helferi öken
                Inte mycket för världen Disigt fortfarande, och kalt - ska förhoppningsvis bättras snart. Glödbandstetrorna är enbart där mycket temporärt, tänker lämna bort dom och de är omöjliga att fånga i 63-liters karet så jag passade på att flytta över dom så de går att fånga när jag behöver det.

                Kommentar

                • Kladdkaka
                  • November 2012
                  • 88

                  #23
                  Just nu är 240 liters-burken halvtom, grön av General Tonic och har berövats på hälften av grenarna.
                  Anledning i korta drag är att jag uppenbarligen har problem i vattnet/karet då jag upptäckt mögel/svampangrepp på två corydoras samt att ett par fiskar har lite flikiga fenor. Jag tror det kommer av att de tjockaste grenarna inte varit helt igentorkade innan jag lade i de och därför ruttnat/möglat inuti.

                  Här hittar ni den längre storyn om det hela

                  Kort sagt ser det lite eländigt ut nu. Jag hoppas GT ska ta som det ska nu, så får jag filtrera med kol efter kuren och sedan hälla i nitrivec och hoppas på en bra återhämtning.... Ska fixa nya grenar som får torka läääänge innan de får komma i karet.

                  Kommentar

                  • Kladdkaka
                    • November 2012
                    • 88

                    #24
                    De små regnbågarna går det då ingen nöd på, verkligen roliga att iakta!


                    En av de svamp/mögel-drabbade pansarmalarna var död imorse. Den andra drabbade pansarmalen lever och är numera helt fri från synliga angrepp (efter 16 timmar med General tonic)! Den är å andra sidan väldigt blek och simmade konstigt ett tag (simmar normalt nu igen), så om den stryker med blir jag inte förvånad... Men jag är glad att GT verkar vara så effektivt i alla fall.

                    Kommentar

                    • Kladdkaka
                      • November 2012
                      • 88

                      #25
                      Imorgon blir det mycket på gång igen

                      Ska förbi GCG auktionen och hoppas på att få tag på räkor (förhoppningsvis Crystal Red till 60-liters & Orange sakura till 12-liters - om turen är på min sida och pengarna räcker). Ska hinna till Hornbach med och köpa ett par krukor H. Pinnatifida till stora karet också. Ska även försöka få med mig någon flytväxt från auktionen. Utöver det ska jag FÖRSÖKA hålla i pengarna och inte köpa något onödigt


                      När det gäller akvarierna här har det hänt lite grann. 60 L är just nu totalt problemfri, invånarna glada och pigga och det känns helt enkelt stabilt. 12 L Har fått lite löv samt en rot och ska förhoppningsvis få räkor som invånare snart. Glödbandstetrorna ska jag försöka bli av med på auktionen imorn.
                      I stora pågår som sagt behandlig med GT. Pansarmalen jag skrev om i senaste inlägget är troligen död. för några timmar sedan låg den på sidan vid framrutan. När jag tre minuter senare skulle plocka upp den var den spårlöst försvunnen. Jobbar på att hitta honom, oavsett om han lever eller inte...
                      Har ordnat nya grenar till karet, dessa ska få torka ORDENTLIGT innan de kommer i närheten av vattnet.



                      Edit: Hittade den döende pansarmalen igen nu - som återigen simmar/beter sig normalt bortsett från att den är slöare än vanligt. Den gör mig galen snart, jag har varit säker på att den ska dö inom några minuter 2-3 gånger bara senaste dygnet. Kampen fortsätter tills vidare alltså... Vet inte vad jag ska tro om utgången längre.
                      Senast redigerad av Kladdkaka; 23 November 2012, 22:19.

                      Kommentar

                      • Kladdkaka
                        • November 2012
                        • 88

                        #26
                        Så, nu har jag skickat iväg anmälan om att bli Gold-medlem

                        Ropade till mig en Zolux-kub på 30 liter inkl tillbehör för 120 kr på auktionen igår Så nu har jag ett fjärde akvarie på mitt rum - känns mycket trevligt måste jag säga...

                        Funderar på att köra på en egen tråd till varje projekt istället för att klumpa ihop alla i en tråd. Men det återstår att se hur jag gör

                        Kommentar

                        • Kladdkaka
                          • November 2012
                          • 88

                          #27
                          Imorgon är det dags att fylla upp karet så det är fullt igen och sätta i aktivt kol i filtret så jag blir av med medicinen som finns kvar där i

                          Kommentar

                          • beerzon
                            • May 2008
                            • 877

                            #28
                            Är verkligen inspirerad av hur du inrett ditt kar. Verkligen annorlunda och jag diggar det! Kommer blir riktigt bra när växterna tagit sig.

                            Mer filmer det gillar vi!

                            Kommentar

                            • Kladdkaka
                              • November 2012
                              • 88

                              #29
                              Karet är fyllt som det ska igen nu, men känns ganska naket då mer än hälften av rötterna/grenarna är borta. Har utökat beståndet med H.Pinnatifida lite grann och lagt i lite flytväxter för övrigt.

                              Jag har en känsla av att något är fel fortfarande, bland pansarmalarna. Symptomen är diffusa och svåra att sätta fingret på, men det känns inte helt rätt kort sagt. En började simma konstigt igår så jag valde att avliva den direkt. Vet inte om jag inbillar mig eller inte, men jag tror de åtminstone ibland andas mer ansträngt än de borde - misstänker någon sorts gälparasit (symptomen stämmer till viss del åtminstone; beteende, andning/gälar samt att jag tyckt det ser ut som att en har irriterade/skadade områden på kroppen ibland (ljust rosa fläckar)), vilket skulle förklara att GT inte tagit allt för pansarmalarnas del. Samtidigt är regnbågarna oförskämt pigga och krya och jag hittar verkligen ingenting att anmärka på på ens en enda individ av 15 - och jag tycker ju att om jag har parasiter i karet borde det väl drabba åtminstone någon av de också.

                              Ska nog i alla fall göra ett försök att fånga upp de kvarvarande pansarmalarna och isolera dom i min nya 30-liters kub, så får jag iakta dom där utan att behöva fundera på om de smittar andra fiskar under tiden.



                              Ursprungligen postat av beerzon
                              Är verkligen inspirerad av hur du inrett ditt kar. Verkligen annorlunda och jag diggar det! Kommer blir riktigt bra när växterna tagit sig.

                              Mer filmer det gillar vi!
                              Värmer att höra, tackar!

                              Jag tror/hoppas också det ska bli bra när växterna fyller ut mer Ser mindre vackert ut nu när en del grenar försvunnit, men det kommer nya. Det blir mer filmer framöver

                              Kommentar

                              • Kladdkaka
                                • November 2012
                                • 88

                                #30
                                Suck.

                                Jag ser röda gälar på några av regnbågarna. Tror jag i alla fall. Känns som att några är rödare än de borde vara. Fan, minst sagt.

                                Antar att i så fall är det bäst att hitta något effektivt preparat och köra med det så snart som möjligt. Googlar för fullt just nu för att få ett bättre hum om det hela. Kan ju lugnt säga att jag är inte vidare pepp på det här just nu... Men men.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...