Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nu är jag väl så att jag gillar att ha ett fläskigt sandlager helt enkelt
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Hur det än är med Klorinbehandlingar i ett 450 i två dygn så kan jag säga att det luktar extremt mycket klor nu hemma. Tur det är hygglig temp så man kan vädra. Alla vackra gröna alger dog snabbt igår och ser nu vita/biege ut och är helt döda.
      De körsbärsräkor som njöt en stunds frihet ligger nu döda i drivor på botten. Snäckorna likaså.

      När jag hällde i klorinet medan karet fyllde på simmade det plötsligt förbi en vuxen amano i panik i denna dödliga soppa. Då hade det varit 2 liter klorin i ett par minuter i karet. Jag blev rejält snopen och håvade ur denna klorstinkande sega räka som sedan fick duscha i rent vatten en stund för att sedan återbördas till sina kompisar. Han lever fortfarande. Helt obegripligt. Räkor är ju känsliga för kemikalier?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • tonpet
        • February 2008
        • 469

        Har haft lite ont om tid över för Zoopet denna vecka, och har missat mycket läsning som skall läsas ikapp under helgen.
        Men jag har inte missat en bokstav här. Har flera gånger om dan på jobbet surfat hit och kollat vad som händer här.
        Och efter allt beröm och stötning du har fått så kan jag bara hålla med alla.
        Tror jag sa det innan men gör det igen, tror att du gjort helt rätt i allt du gjort. Håller med dig också att alternativen var inte så många heller, efter de problem du haft en tid.
        Utan för att klara de som var kvar och få dom friska en gång för alla så tror jag helt och hållet på ditt resonemang. Tror du själv är väldigt nöjd med ditt beslut .... trots allt jobb detta har medfört.

        Och ett extra kar på köpet också.... som förövrigt redan första dagarna var grymt snyggt.

        Så Johnny, det är hatten av för dig, för din öppenhet och ärlighet runt detta jättebekymmer du haft. Som du säkert vet så är detta är väldigt lärorikt för väldigt många framöver.
        Juwel Rio 300, Diskus
        "Sluta vara den du var och bli den du är"

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av tonpet
          Har haft lite ont om tid över för Zoopet denna vecka, och har missat mycket läsning som skall läsas ikapp under helgen.
          Men jag har inte missat en bokstav här. Har flera gånger om dan på jobbet surfat hit och kollat vad som händer här.
          Och efter allt beröm och stötning du har fått så kan jag bara hålla med alla.
          Tror jag sa det innan men gör det igen, tror att du gjort helt rätt i allt du gjort. Håller med dig också att alternativen var inte så många heller, efter de problem du haft en tid.
          Utan för att klara de som var kvar och få dom friska en gång för alla så tror jag helt och hållet på ditt resonemang. Tror du själv är väldigt nöjd med ditt beslut .... trots allt jobb detta har medfört.

          Och ett extra kar på köpet också.... som förövrigt redan första dagarna var grymt snyggt.

          Så Johnny, det är hatten av för dig, för din öppenhet och ärlighet runt detta jättebekymmer du haft. Som du säkert vet så är detta är väldigt lärorikt för väldigt många framöver.
          Hedrande med dina kommentarer, Tony. Jodå, så är det. Jag är helt nöjd med detta beslut och känner ingen ånger annars förutom att detta skulle ha gjorts tidigare. Idén med tråden har ju utvecklats en del så nu körs den ju mera utan skyddsnät. Menar att misstag och felbedömningar precis som framgångar rapporteras ganska ofiltrerat. Nu känns det ju säkert väl självutlämnande för en del. Men har i massa år ett yrke som handlar om att hålla masken på sätt och vis. Tycker det är avslappnat att köra ärligt hela vägen här. Känns nästan vilsamt faktiskt. Så förhoppningen är väl att andra kan lära sig av mina misstag.

          Ja extrakaret blev ett bonus och det större bonusen är faktiskt att ha ett karantänkar. Det kan jag säga så här efteråt åt alla som skaffat diskus eller egentligen fiskar de är rädda om: skaffa ett karantänkar! Du/Ni kan inte föreställa er tillfredsställelsen det är att släppa ner sjuk fisk i ett kar och kunna medicinera för fullt utan att medicinen sprids ut på andra bakteriella processer. Att kunna se fullt ut hur läkningen går framåt. Hade jag vetat detta hade jag skaffat ett karantänkar samtidigt som diskuskaret. Flera i forumet var ju på mig om det men hade inte motivationen då.

          Såren på en del av diskusarna börjar mörkna nu och dra ihop sig, vilket är oerhört glädjande. En av diskusarna har ett rejält hål rätt in i huvudet. Det är lika. Så som det ser ut nu så kan det bli så att hon blir ensam kvar i karet tills detta är helt läkt. Bryr mig inte ett smack om ärrbildningar på fisken däremot. Frisk fisk räcker gott.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Oops här låg plötsligt 8 kardinaler och flyter som små luftmadrasser i karantänkaret Kan det vara så att de inte tål flagellol säkert bra? De andra kardinalerna ser tufsiga ut hela bunten. Gissar att det blir ett kardinalfrittkar framöver. Tror inte någon kardinal överlever natten.
            Däremot är vattnet något grumligt nu på kvällen. Bytte därför vatten 2/3 och tillsatte motsvarande mängd flagellol dvs. för 120 liter. Tempen ligger på 30 grader. Diskusarna däremot är matglada och hungriga. De är extremt tåliga egentligen. Tömmer karet och trycker på med vatten och de simmar runt i det sprutande vattnet och letar föda. Coola grabbar och tjejer
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Oops här låg plötsligt 8 kardinaler och flyter som små luftmadrasser i karantänkaret Kan det vara så att de inte tål flagellol säkert bra? De andra kardinalerna ser tufsiga ut hela bunten. Gissar att det blir ett kardinalfrittkar framöver. Tror inte någon kardinal överlever natten.
              Däremot är vattnet något grumligt nu på kvällen. Bytte därför vatten 2/3 och tillsatte motsvarande mängd flagellol dvs. för 120 liter. Tempen ligger på 30 grader. Diskusarna däremot är matglada och hungriga. De är extremt tåliga egentligen. Tömmer karet och trycker på med vatten och de simmar runt i det sprutande vattnet och letar föda. Coola grabbar och tjejer
              Japp... Kan nog vara flagellol som är orsaken till kardinaldöden... Hade nog tagit bort dem redan ikväll Johnny...

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Det är redan gjort Andreas. De var döende.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Kardinaler har jag alltid tyckt varit känsliga, så det är säkert så att de kolar av medicinen. Men inte mycekt att göra åt.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Det är redan gjort Andreas. De var döende.
                    Ja trodde inte annat heller... Bra gjort Johnny! Måste ge lite beröm för att du vågat/kör den här resan! Men i vilket fall som.. Är det någon som fixar detta så är det du!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ok Andreas. Tack! Även om jag nog inte fattar vad det är som gäller vågar i detta? Hade inte ni andra gjort lika?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Ok Andreas. Tack! Även om jag nog inte fattar vad det är som gäller vågar i detta? Hade inte ni andra gjort lika?
                        Jag hade garanterat gjort detsamma som du gör nu! Det jag menar är engagemanget och att göra något man inte testat innan... Vet att det finns folk där ute som inte hade vågat på hela den proceduren du kör nu! Därför är jag väldigt imponerad!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ok.
                          Ni som tänker att 2 liter klorin dödar allt kan ju titta på detta:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425678373.211988.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,3 KB
ID: 2166614
                          Det är en Helena snäcka som kryper på rutan efter ett dygn i klorinbadet......
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Jo, men det hade känts jävligt extremt och konstigt. Men jag hade gjort det även med hälften av stödet du har fått i den här tråden. Tillslut har man ju inget annat val än att trycka gasen i botten och hoppas att man landar hel på andra sidan avgrunden.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jag hade blivit orolig för att inte ha använt nog med klorin...

                              Vad tänker du Johnny?
                              Senast redigerad av Mr Woods; 06 March 2015, 22:02.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av HWH
                                Jo, men det hade känts jävligt extremt och konstigt. Men jag hade gjort det även med hälften av stödet du har fått i den här tråden. Tillslut har man ju inget annat val än att trycka gasen i botten och hoppas att man landar hel på andra sidan avgrunden.
                                Ja lite så där är det allt Helena. Lite så kändes det allt när hela denna gigantiska dominoeffekt kickades igång. Det fanns liksom ingen återvändo. Stödet här däremot har gjort att det hela känts rätt och lätt hela vägen trots att det känns himla underligt också.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...