Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av woodlund
    Tack Mats för ett grymt bra inlägg , bra fakta och bra jämförelser .
    Jag ser precis det du nämner med slemmande fiskar när jag byter en större mängd vatten , risken är att man blir hemmablind och inte tänker rätt i sådana situationer (nu pratar jag om sällskapsakvarium) och byter mer och mer vattenmängd för att man tror att det ska bli bättre vattenkvalitet medans man i själva verket försämrar balansen i akvariet , jag ska de närmsta veckorna testa en annan strategi mot vad jag gjort innan (50-65% vattenbyte var 3.e dag) och köra 20-25% 2ggr i veckan för att se om det blir lite ändrat beteende på fiskarna , kommer att ge feedback på hur det går här om det är OK Johnny.
    Japp, det skall bli spännande att höra hur det går!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja... Varför man har behov av att byta 70% av karets vattenvolym tre gånger i veckan vet inte jag...
      Men om vi nu funderar lite igen, och tänker oss ett scenario där karet har en helt normal last, alltså inte en väldans massa fiskar, utan en grupp discus plus lite annat i, låt oss säga, ett kar på runt 500-liter. Varför skall man byta vatten tre gånger i veckan då..?
      I ett naket kar där man drar upp discus, som behöver mat flera gånger om dagen, blir det ju en helt annan sak: många fiskar som naturligt nog skiter våldsamma mängder.
      Vuxen discus i en normal grupp på sex-tio stycken, i ett sällskapskar, skiter inte så våldsamt att man inte kan plocka bort liggande skithögar när man byter vatten.
      Grejen här är ju att folk "tror" att det finns ett behov att byta våldsamma mängder vatten, flera gånger i veckan (i ett sällskapskar), bara för att man råkar ha discus i baljan - inte för att fisklasten är för stor...
      Jag vill verkligen inte verka svår och jobbig här nu, utan skriver detta i all välmening!
      Precis. Jag påpekar bara att man får bestämma sig vad syftet med ett sällskapskar är, har man gjort så att sällskapskaret behöver sån sinnessjukt vattenbytesfrekvens, då är det inte riktigt ett sällskapskar längre, då känns det som att man håller på med annat.

      Har man 6-7 vuxna diskus i 500 liter så bör 30% 2 ggr i veckan vara mer än tillräckligt om man sköter den allmäna renhållningen runtomkring också.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Precis. Jag påpekar bara att man får bestämma sig vad syftet med ett sällskapskar är, har man gjort så att sällskapskaret behöver sån sinnessjukt vattenbytesfrekvens, då är det inte riktigt ett sällskapskar längre, då känns det som att man håller på med annat.

        Har man 6-7 vuxna diskus i 500 liter så bör 30% 2 ggr i veckan vara mer än tillräckligt om man sköter den allmäna renhållningen runtomkring också.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Mitt i denna pågående "skötseldiskussion" så tar jag mig friheten att skicka en skön bildhälsning från Gbg till alla sköna DKK:are (och givetvis alla er andra)

          Ja jag vet, nu blev jag den oseriösa i gänget

          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Om vi ska se lite vetenskapligt på det här med vattenbyten.

            Om man tänker att du efter 1 dag har byggt upp 1 "dagsavfall" i karet. Detta kan vara nitrat, och andra spårämnen som på något sätt är "skräp" och inverkar på vattenkvalitén.

            Så om du byter 50% dagligen tex. DÅ ser det ut såhär.

            Efter 1 dag & kvällsVB: 0,5 dagsavfall i karet.
            Efter 2 dagar & kvällsVB: 0,75 dagsavfall i karet.
            Efter 3 dagar & kvällsVB 0,88 dagsavfall i karet.

            Som ni ser planar det ut efter ett tag och skillnaden i dagsavfall i karet kommer minska vid varje VB, det blir ett stabiliserat värde där avfallet kommer ligga konstant med din valda rutin.

            Här är några grafer (X = antal dagar, Y = "antal dagsavfall"):

            50% dagligen
            Klicka på bilden för större version

Namn: 50 dagligen.PNG
Visningar: 1
Storlek: 9,8 KB
ID: 2164932

            50% varannan dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 50 varannan.PNG
Visningar: 1
Storlek: 18,5 KB
ID: 2164935

            50% var tredje dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 50 var tredje.PNG
Visningar: 1
Storlek: 18,1 KB
ID: 2164934

            50% var sjunde dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 50 var sjunde.PNG
Visningar: 1
Storlek: 15,6 KB
ID: 2164933

            33% varje dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 33 dagligen.PNG
Visningar: 1
Storlek: 10,4 KB
ID: 2164928

            33% varannan dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 33 varannan.PNG
Visningar: 1
Storlek: 16,2 KB
ID: 2164931

            33% var tredje dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 33 var tredje.PNG
Visningar: 1
Storlek: 14,8 KB
ID: 2164930

            33% var sjunde dag
            Klicka på bilden för större version

Namn: 33 var sjunde.PNG
Visningar: 1
Storlek: 14,6 KB
ID: 2164929

            Som ni kan se här tex.

            Om man byter 50% var tredje dag. Då planar kurvan ut och efter ditt VB den 30e dagen kommer du ha 3 "dagsavfall" i karet och det kommer vara ditt konstanta ungefärliga genomsnittliga värde av skit.

            Då kan du resonera såhär. Om du utgår ifrån helt rent vatten och belastar det karet enligt ditt kars belastning i tre dagar. Är vattnet vid detta tillfället tillräckligt "rent" för dina ivånare? Är 3 "dagsavfall" ett okej medelvärde att ALLTID ha i karet? Om inte, mer VB, mindre mat, mindre fisk.

            50% dagligen så hamnar du på 1 dagsavfall konstant genomsnittligt värde.

            50% i veckan så hamnar du på 9-10 någonting. Rent vatten + 8 dagars belastning tillräckligt rent? Det krävs att det är om du ska ha denna rutinen, annars får du minska belastningen eller öka VB.

            Det tar ju även olika många dagar beroende på rutinen innan du når och kommer upp i ditt genomsnittliga konstantvärde, men förr eller senare kommer du ju dit om du ska ha ett kar en längre tid, så det är ju det du måste utgå ifrån.

            Jag vet att detta är väldigt hårddraget men det kan vara en utgångspunkt.

            Men om du hamnar på genomsnittligt konstantvärde på 3 "dagsavfall"
            Utgå från helt rent vatten, belasta karet som du normalt brukar under 3 dagar. Den kvalitén som vattnet har efter dessa dagar, är det tillräckligt rent? Om inte får du justera något.
            Senast redigerad av Einarsson; 27 November 2014, 21:13.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Makalöst, Einarsson!
              Jag menar det helt och hållet, fullt och fast!
              Jag fattar absolut ingenting av det du skriver, är helt av banan här - detta beror på att jag inte har den kunskap du har - så jag kan inte annat än att kliva av diskussionen i detta nu! Här har jag ingenting att tillföra eller tillägga.

              (Var det du skrev i min favör, eller mot?)

              När man är bitch-slappad (vilket jag antar att jag just blivit) är det lika bra att stiga åt sidan och lämna.
              Hatten av!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 November 2014, 21:47.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Om du med totalt menar Streamer och filter så är det uppe nu i 5500L/Tim. Filtren går i och med bytet till Juwels 1500 powerhead på runt 3000L/Tim. Jag tycker detta räcker utmärkt som det ser ut just nu. Vattnet är klarare än på länge och kaninen Ernst`s (Han är helt knäppt galen i morötter) produktion av sågspån syns nu knappt i vattnet. Har inte önskemål om mer cirkulation då detta räcker för Diskusarna. Men de hudproblem jag hade tidigare på diskusarna är nu helt borta i och med 2 åtgärder: mer cirkulation och tilsats av Easylife FFM när jag river och donar i karet. I takt med att karet stabiliseras nu så minskar jag allt mer på FFM och målet är att skippa det helt framöver och bara använda det i absoluta nödfall.
                Låter som en bra balans.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Tack för all tid du lagt ner på det hela, Einarsson. Men sitter som Mats med en känsla att jag inte alls förstår. Så det tar helt stopp i huvudet

                  Men hela debatten om vattenbyten, en god balans känns som ett riktigt bra peptalk gällande att försöka hitta ett välbalanserat kar genom att inte överagera i sitt kar.
                  Sedan inser jag att med tanke på Ernsteffekten, att den totalt helt osannolika mängd skit han ensam producerar och detta är verkligen inte en överdrift, gör ju att det kommer att bli svårt att komma ner på ett vattenbyte i veckan. Eller ett vattenbyte per två veckor. Nu skulle jag ju kunna testa att på sikt ha ett vattenbyte på de 25-30% som här rekommenderas i veckan och en mindre slamsugning i Ernsthörnet (högen ligger alltid på ett och samma ställe). Så det är planen just nu.

                  Igår låg rommen kvar dag 2 för diskusparet Så här sitter man och hoppas igen!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417152126.051154.jpg
Visningar: 1
Storlek: 305,8 KB
ID: 2164949
                  Senast redigerad av Bluewing; 28 November 2014, 05:22.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Du är så morgonpigg! :S
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack för all tid du lagt ner på det hela, Einarsson. Men sitter som Mats med en känsla att jag inte alls förstår. Så det tar helt stopp i huvudet

                      Men hela debatten om vattenbyten, en god balans känns som ett riktigt bra peptalk gällande att försöka hitta ett välbalanserat kar genom att inte överagera i sitt kar.
                      Sedan inser jag att med tanke på Ernsteffekten, att den totalt helt osannolika mängd skit han ensam producerar och detta är verkligen inte en överdrift, gör ju att det kommer att bli svårt att komma ner på ett vattenbyte i veckan. Eller ett vattenbyte per två veckor. Nu skulle jag ju kunna testa att på sikt ha ett vattenbyte på de 25-30% som här rekommenderas i veckan och en mindre slamsugning i Ernsthörnet (högen ligger alltid på ett och samma ställe). Så det är planen just nu.

                      Igår låg rommen kvar dag 2 för diskusparet Så här sitter man och hoppas igen!
                      [ATTACH]72902[/ATTACH]
                      Håller tummarna!!

                      Vad gäller vattenbyten så är jag ju personen som lätt skulle kunna dras med i detta, fundera på allt ni skriver och även jag gjort tester med andra intervallen och mängder, det skulle ju kunna bli lite bättre än vad det är nu Men på temat förändringar så låter jag bli. Byter två ggr i veckan ca 40%, tillsätter då full dos PMDD och en kopp easylife. Fiskarna mår bra, räkorna mår bra växterna mår bra, vattnet håller en hög kvalitet etc. Börjar jag mixtra med någon av dessa komponenter så är jag övertygad om att det kommer få någon form av konsekvens som jag inte vill ha. Så lagt kort ligger. Önskar eder alla en skön fredag!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Här tycker jag som många klokare personer än mig sagt, att varför ändra något som fungerar
                        .
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Idén med hela debatten som jag tror Mats vill åt och även jag är att vi kan skena iväg i våra rutiner. Och det alldeles speciellt när det gäller Diskusar. Lite konstigt är det egentligen då många lägger mer pengar på olika läckra L-malar än på Diskusar. De malarna blir ju också sjuka, men det väcker inte samma ängslan och stress som diskusarna.
                          Jag tror ledordet över ALLT annat gällande diskusar är stabilitet. Stabila pålitliga rutiner. Sedan att ha god vattenkvalité som egentligen gäller alla arter. God filtrering är ett måste. God cirkulation men inte strömt. Bra och omväxlande foder. Inget konstigt. Inget mystiskt.
                          Mina egna rutiner har i grunden varit hyggligt bra, men brustit i 2 avseenden, filtreringskapacitet och cirkulation.
                          Sköter man detta får man kanske fokusera mest på det med vår diskusångest. Det är en känsla som man får försöka lära sig hantera. Mig har det tagit 2 år att komma fram till att ibland gör de lite lustiga saker och att jag får ha tålamod och nöta på.
                          Det enda tillägget utöver detta som jag är trygg med är att jag upplever att Easylife FFM har stabiliserat situationen på ett bra sätt. Nu är ju inte det att göra något onaturligt då beståndsdelarna enbart är olika lertyper. Så det känns inte dåligt alls.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Makalöst, Einarsson!
                            Jag menar det helt och hållet, fullt och fast!
                            Jag fattar absolut ingenting av det du skriver, är helt av banan här - detta beror på att jag inte har den kunskap du har - så jag kan inte annat än att kliva av diskussionen i detta nu! Här har jag ingenting att tillföra eller tillägga.

                            (Var det du skrev i min favör, eller mot?)

                            När man är bitch-slappad (vilket jag antar att jag just blivit) är det lika bra att stiga åt sidan och lämna.
                            Hatten av!
                            Det är ungefär det du sagt fast utifrån ett mer matematiskt och logiskt resonemang.

                            Om du byter 30% i veckan i ditt kar då har du så mycket "avfall" i karet som din fisklast producerar på 10 dagar, och då har du det konstant på långt sikt, med den VBrutinen, men har man då inte så himla mycket fiskar i relation till volymen och inte matar så mycket. Så behöver inte 10 dagars belastning vara speciellt mycket, det kan vara så lite att det inte påverkar vattnekvaliten alls typ, och då behöver man ju inte öka sina VBn. :-)

                            Försökte bara hitta ett grundläggande och förståeligt resonemang för hur man kan tänka när man försöker uppskatta hur mycket VB man behöver.

                            Så ska man sätta det i relation till balansen i karet som du lyckats så bra med så innebär det att du helt enkelt har en lämplig belastning i ditt kar som inte är alldeles för stor, därför kan du behålla en god balans och inte behöva byta så mycket vatten. Mer fisk / mat skulle betyda högre belastning, du skulle bli tvungen att öka dina VB, och då börjar din balans ta skada, så tänker jag.

                            Du har med andra ord gjort helt rätt i ditt sälllskapskar och hållt dig inom ramarna för karets kapacitet.

                            EDIT: Sen är jag ingen bra lärare, dålig på att förklara saker.

                            EDIT: Man kan tänka såhär kanske så förstår man nog, kasnke.

                            "Om jag matar såhär mycket och har så här mycket fiskar. Då anser jag att mängden skräp som ackumulerats i karet efter 5 dagar är maxgränsen för vad mina fiskar mår bra av. Då kan graferna berätta hur mycket eller hur ofta du behöver byta för att aldrig (även på sikt) hamna över den mängden skräp (5 dagars skräp).

                            En till sak jag kom på: Detta gäller såklart bara det avfall som finns fritt i vattnet, saker som ligger på botten och smuts på rutor etc försvinner ju inte med hjälp av vattenbytet. Men det får man ju se till att hålla reda på utöver detta. :-)
                            Senast redigerad av Einarsson; 28 November 2014, 08:22.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Det är ungefär det du sagt fast utifrån ett mer matematiskt och logiskt resonemang.

                              Om du byter 30% i veckan i ditt kar då har du så mycket "avfall" i karet som din fisklast producerar på 10 dagar, och då har du det konstant på långt sikt, med den VBrutinen, men har man då inte så himla mycket fiskar i relation till volymen och inte matar så mycket. Så behöver inte 10 dagars belastning vara speciellt mycket, det kan vara så lite att det inte påverkar vattnekvaliten alls typ, och då behöver man ju inte öka sina VBn. :-)

                              Försökte bara hitta ett grundläggande och förståeligt resonemang för hur man kan tänka när man försöker uppskatta hur mycket VB man behöver.

                              Så ska man sätta det i relation till balansen i karet som du lyckats så bra med så innebär det att du helt enkelt har en lämplig belastning i ditt kar som inte är alldeles för stor, därför kan du behålla en god balans och inte behöva byta så mycket vatten. Mer fisk / mat skulle betyda högre belastning, du skulle bli tvungen att öka dina VB, och då börjar din balans ta skada, så tänker jag.

                              Du har med andra ord gjort helt rätt i ditt sälllskapskar och hållt dig inom ramarna för karets kapacitet.

                              EDIT: Sen är jag ingen bra lärare, dålig på att förklara saker.

                              EDIT: Man kan tänka såhär kanske så förstår man nog, kasnke.

                              "Om jag matar såhär mycket och har så här mycket fiskar. Då anser jag att mängden skräp som ackumulerats i karet efter 5 dagar är maxgränsen för vad mina fiskar mår bra av. Då kan graferna berätta hur mycket eller hur ofta du behöver byta för att aldrig (även på sikt) hamna över den mängden skräp (5 dagars skräp).

                              En till sak jag kom på: Detta gäller såklart bara det avfall som finns fritt i vattnet, saker som ligger på botten och smuts på rutor etc försvinner ju inte med hjälp av vattenbytet. Men det får man ju se till att hålla reda på utöver detta. :-)
                              Ahhh, det var skönt - nu är jag med bättre!
                              Det här med hur mycket man byter och hur ofta, får väl härledas till den "känslan" vi ibland snackar om.
                              Jag kan få en släng av dyskalkyli när jag ser en matematisk Mag-(da)+le=Na Gra(A)f med X-, Y- och överliggande kamaxlar som beskriver något man är van att göra utan att egentligen tänka.
                              Så, kudos till dig Einarsson att du dônade på med din beskrivning!

                              Självklart är det så att man får avväga sina vattenbyten gentemot fisklast och hitta den väg som passar bäst. Jag är ju emot att måla in mig i hörn av rigida regler, och tittar, luktar och känner mig fram istället.
                              Som flera säger; har man hittat något som fungerar bra så är det ju onödigt att ändra på ett vinnande koncept.
                              Hur som helst är det intressant att höra om Johnnys funderingar, och det skall bli spännande att följa discuskaret!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Precis. Din hjärna kan redan den skiten jag raljerade om, bara att den är snäll nog att översätta det åt dig så att du förstår dig själv. ;D

                                Sen den känslan du har lärt dig över många års erfarenhet är ju något alla nybörjare är avundsjuka på. Den tar tid att få. Men tills man kommit dit är det skönt att ha något att utgå ifrån så man inte känner sig helt utelämnad. :-)
                                Senast redigerad av Einarsson; 28 November 2014, 09:54.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...