Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Din ansökan till DKK är härmed godkänd. Hjärtligt välkommen
    Ursprungligen postat av Shepard
    Och alla oss vanliga klåpare också Man kan ju konstatera att trådens titel inte riktigt stämmer, då det väl inte längre är frågan om nå'n dröm, utan om verklighet. Må så vara att det är en verklighet som ser ut som en dröm.

    Har ju varit discusklåpare en gång i tiden, men det var ett tag se'n, numer är man en glad klåpare som äntligen lyckats få lek av Crenicichla regani.
    Ursprungligen postat av woodlund
    Jag tror att medlemsskaran kommer att öka då jag räknar mig till samma sällskap
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Alla gör misstag. Det viktiga är att vara smart nog att förstå när och varför, så att man inte gör om det. I och med det anser jag att det är en mycket positiva grej att vara medlem i DKK. :-) Jag kan också kalla mig stolt medlem. ;D Vissa tillfällen är man ju klantarsel deluxe.
    Förr eller senare borde DKK ha någon träff egentligen.....
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Förr eller senare borde DKK ha någon träff egentligen.....
      Den ansvarige skulle klåpa upp planeringen och så blir det pannkaka av allt. ;D
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Men alla andra klåpare skulle ju å andra sidan ha full förståelse för en klåpares missar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Förr eller senare borde DKK ha någon träff egentligen.....
          Verkligen!
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ja faktiskt Mats så tror jag det är som du säger i slutet, att jag är på väg. Skillnaden nu mot förut är ju att jag i och med Zoopet började en lång och spännande resa där nästan allt jag tänkt om skötsel av ett akvarium ställdes på ända. I denna resa har det känts som nödvändigt att prova på nytt sätt, köra på gammalt, lyssna på den ene rådgivaren och lyssna på den andre etc. etc.
            Först nu efter några år med Zoopet så börjar det landa på lite alla möjliga sätt. Jag har skippat inredningsplanerna helt utan får bara en bild i huvudet och så försöker jag göra så.
            Även med fiskarna och allt runt dem så är det inte så många aktiva hjärnceller igång. Mera en känsla, lite som en GPS-signal om vart jag är på väg med karen.
            Det sköna med Diskuskaret är ju att de fiskarna är mästare på att chilla. De gillar inte när jag ändrar något alls egentligen. Bara pumpbytet idag gav dem existensiell ångest när vattnet rörde sig på ett annat sätt än tidigare. Så i det karet så märkte jag att trots det började sunka till sig lite så blev det mer harmoniska diskus egentligen. Lite överraskande men så var det. Sedan visade Woods hur snygga hans alger var och då släppte nåt, trots att jag inledde denna senaste runda med alggnäll
            Gnället berodde mer på att jag faktiskt var stolt över detta kar. Upplevde nästan ett rus kring hur smidigt allt gick med växterna, så när algerna började komma så kändes det först som ett nederlag, men den känslan har släppt nu.
            Så det är mer med ett lätt leende jag ser på Ernst mulltoaegenskaper.
            Så på sätt och vis så är det först nu jag förstår på riktigt det du började prata om för ett par år sedan. En del behöver lång tid på sig för att förstå. Särskilt ständiga medlemmar i DKK

            Här är min duktiga hona som precis lagt rom under algbemända vallisblad:
            [ATTACH]72854[/ATTACH]
            Det låter toppen, Johnny!
            Att vissa grejer tar tid gör inget, det är det värt när man får "klicket"!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Hade en lång mysstund igår då filtret äntligen räcker till med mer kraft. Känns som om 3000L/Tim är en nedre gräns med en Panaque i karet.
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417067899.976763.jpg
Visningar: 1
Storlek: 346,8 KB
ID: 2164923
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Har du 3000l/h totalt nu eller?
                På ett inner, ett ytter och en streamer eller? (Minns jag rätt?)

                Jag tror att jag har typ 1000 i mitt 45l... Och tycker att det går segt. (Fast allt hänger ju på hur man vinklar allt.) Jag måste vara knäpp på riktigt. :P I mitt 450 vet jag inte vad jag är uppe i. Men borde vara runt 10 000. (Sista streamern ger runt 5000l/h bara den.) En dag borde jag ha ett riktigt strömkar... Men det låter väl för mycket.

                Lite spinnoff. Inte menat som skryt eller så, bara lite reflektion.

                Ditt kar ser fint ut iaf! Som vanligt. Fast jag ser inte mycket alger alls... Jag satt däremot och funderade på din hög med mopanirötter. Skulle vara kul att se hur den ser ut idag. Jag ser mest de utstickande redmooren eller vad det kan vara för något.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Har du 3000l/h totalt nu eller?
                  På ett inner, ett ytter och en streamer eller? (Minns jag rätt?)

                  Jag tror att jag har typ 1000 i mitt 45l... Och tycker att det går segt. (Fast allt hänger ju på hur man vinklar allt.) Jag måste vara knäpp på riktigt. :P I mitt 450 vet jag inte vad jag är uppe i. Men borde vara runt 10 000. (Sista streamern ger runt 5000l/h bara den.) En dag borde jag ha ett riktigt strömkar... Men det låter väl för mycket.

                  Lite spinnoff. Inte menat som skryt eller så, bara lite reflektion.

                  Ditt kar ser fint ut iaf! Som vanligt. Fast jag ser inte mycket alger alls... Jag satt däremot och funderade på din hög med mopanirötter. Skulle vara kul att se hur den ser ut idag. Jag ser mest de utstickande redmooren eller vad det kan vara för något.
                  Om du med totalt menar Streamer och filter så är det uppe nu i 5500L/Tim. Filtren går i och med bytet till Juwels 1500 powerhead på runt 3000L/Tim. Jag tycker detta räcker utmärkt som det ser ut just nu. Vattnet är klarare än på länge och kaninen Ernst`s (Han är helt knäppt galen i morötter) produktion av sågspån syns nu knappt i vattnet. Har inte önskemål om mer cirkulation då detta räcker för Diskusarna. Men de hudproblem jag hade tidigare på diskusarna är nu helt borta i och med 2 åtgärder: mer cirkulation och tilsats av Easylife FFM när jag river och donar i karet. I takt med att karet stabiliseras nu så minskar jag allt mer på FFM och målet är att skippa det helt framöver och bara använda det i absoluta nödfall.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Hade ett längre samtal med min handlare igår om allt mellan himmel och jord när det gäller skötsel av Diskus och han underströk ännu en gång hur bra Easylife FFM är och att de alltid använder detta (som enda medel) i alla diskuskar. Pratade sig varmt om den positiva effekten på fiskarnas slämhinnor. Har själv upplevt skillnaden med och utan. Så fort jag gör vattenbyten utan (gör ju dessutom ganska stora sådana (50,40%) så slämmar en eller två fiskar. Det händer aldrig när jag gör vattenbyten med FFM.

                    Som ett sidospår till detta så pratade vi även om utfodring (i och med min nyinvestering L177) och han nämnde då att de redan från start matar varierat för att underlätta för köparen sedan eftersom diskus som är vana vid ett specifikt foder lätt kan matvägra. Och det kan jag säga att våra diskusar absolut inte gör, de äter precis allt dem får.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Har använt både easylife ffm och happylife btw. De verkar vara EXAKT samma sak förutom att happylife är mycket mer koncentrerad, dosen är mkt lägre per gång.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag läste Johnnys svar på mitt förrförra inlägg där han skriver: "så lyssnar man på än den ena, än den andra och försöker hitta sin egen stil" - ja, ungefär så, i alla fall...


                        Det är verkligen en åsiktsdjungel man måste forcera vi de tillfällen man känner sig osäker och undrar hur man bör gå tillväga med olika spörsmål.


                        Jag är absolut ingen motståndare till olika vattenberedningsmedel o.dyl. Dessa tillsatser är väldigt bra och hjälper till i stor utsträckning när man behöver förbereda vatten i olika situationer - jag vill bara ha detta sagt!


                        Det är intressant detta med discusars slemhinnor och varför man ibland ser att de slemmar ymnigt vid exempelvis vattenbyten.
                        (Alla) fiskar har slemhinnor, och detta är fiskens initiala skydd mot div. bakterier och annat i vattnet runt omkring.
                        Hos discus ser vi detta tydligt då de i större utsträckning använder sig av slemhinnornas olika funktioner, till exempel vid yngelvård. Det tycks vara så att just discus, som har en komplicerad "känslighet", lättare visar dessa slemhinnetecken.


                        Läser man om hur "proffsen" går tillväga hamnar man hos odlare och handlare, som oftast har discus i nakna kar där det också byts stora mängder vatten, väldigt frekvent. Dessa rekommenderar alltid att man använder sig av förberett vatten - alltså; man tillför vatten med samma egenskaper som finns i karet innan. Här är det alltså väldigt naturligt, viktigt och riktigt att man använder sig av olika preparat för att hålla en jämn och god vattenkvalitet. När man arbetar på detta sätt slemmar discus inte nödvändigtvis på grund av vattenkvaliteten och dess sammansättning, utan här kan det handla om ren stress i vissa situationer.


                        Lite besvärligare blir det när man närmar sig akvarister som håller discus i klädda kar, med andra fiskar, växter, rötter o.s.v. där karet i sig självt strävar mot en balans - och som när den infinner sig - behöver hållas på denna nivå.
                        Många behandlar sina "sällskapskar" som om de vore nakna odlingskar - alltså man byter stora mängder vatten, väldigt ofta - och man byter därmed ständigt parametrarna i karet, som egentligen aldrig "får" ligga på en och samma nivå.


                        Om man bortser från det faktum att discusar tycks irriteras och slemma på grund av de microbubblor som gärna uppstår vid vattenbyten, så verkar det vara så (när man läser runt lite) att just mängden vatten, och frekvensen (hur ofta) man byter vatten i ett klätt kar spelar en viss roll.


                        Om vi stannar upp lite där och funderar en stund på detta: mängden vatten, och hur ofta?
                        Vid uppfödning, odling och handel arbetar man på ett helt annat sätt än man gör gör med sitt "sällskapskar".
                        Jag har vid flera tillfällen sett mina discusar slemma, men enbart när det har hampat sig så att jag har behövt byta en större mängd vatten.
                        Slemningen är ett tecken på att något i vattnet har förändrats, det är en försvarsmekanism.
                        Så svaret på funderinegn ovan måste bli; om det finns behov av att byta 60-70% vatten en eller flera gånger i veckan, i ett vanligt ("sällskapskar" med discus), ja, då är vattenberedningsmedel helt klart ett måste - och en stor hjälp. Då byter man vatten så mycket och ofta att man helt enkelt måste tillsätta ett liknande vatten, som det man byter - alltså med vattenberedningsmedlet tillfört.


                        Tänker man på ett något annorlunda sätt; att skapa en god miljö i karet, låta denna sätta sig - och sedan inte byta mer än runt 20-25% av vattnet en gång i veckan - eller kanske ännu bättre, varannan vecka - ja, då behöver man heller inte tillsätta något medel, man upprätthåller bara en god balans.


                        Summasummarum: Jag har en känsla av att vi ofta tänker ett par varv för många när det gäller discushållning. Vi behöver inse skillnaderna i de olika förfaringssätt som finns när det gäller denna otroligt intressanta och intrikata ciklid.
                        Märker man att det samlas skit och bös, tar man bort detta vid vattenbytet. Det här är liksom inte rocket science!
                        Ja, discusar skall ha absolut bästa vattenkvalitet - alltid! Men, det finns skillnader i hur man ordnar denna kvalitet, beroende på vilken inriktning man har.


                        Jag har, som sagt, sett mina discusar slemma, vid större vattenbyten - men inte då jag gjort normala 20-30% vattenbyten med någon eller några veckors intervall. Fluktuationerna blir då inte så stora.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 November 2014, 11:30.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Mycket tänkvärt! även för oss som inte håller på med Discus.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Slemmande vid vattenbyte sker ofta om man tillsätter extremt syrerikt vatten, då slemmar diskusarna för att bli av med luftbubblorna som de får på sig.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag läste Johnnys svar på mitt förrförra inlägg där han skriver: "så lyssnar man på än den ena, än den andra och försöker hitta sin egen stil" - ja, ungefär så, i alla fall...


                              Det är verkligen en åsiktsdjungel man måste forcera vi de tillfällen man känner sig osäker och undrar hur man bör gå tillväga med olika spörsmål.


                              Jag är absolut ingen motståndare till olika vattenberedningsmedel o.dyl. Dessa tillsatser är väldigt bra och hjälper till i stor utsträckning när man behöver förbereda vatten i olika situationer - jag vill bara ha detta sagt!


                              Det är intressant detta med discusars slemhinnor och varför man ibland ser att de slemmar ymnigt vid exempelvis vattenbyten.
                              (Alla) fiskar har slemhinnor, och detta är fiskens initiala skydd mot div. bakterier och annat i vattnet runt omkring.
                              Hos discus ser vi detta tydligt då de i större utsträckning använder sig av slemhinnornas olika funktioner, till exempel vid yngelvård. Det tycks vara så att just discus, som har en komplicerad "känslighet", lättare visar dessa slemhinnetecken.


                              Läser man om hur "proffsen" går tillväga hamnar man hos odlare och handlare, som oftast har discus i nakna kar där det också byts stora mängder vatten, väldigt frekvent. Dessa rekommenderar alltid att man använder sig av förberett vatten - alltså; man tillför vatten med samma egenskaper som finns i karet innan. Här är det alltså väldigt naturligt, viktigt och riktigt att man använder sig av olika preparat för att hålla en jämn och god vattenkvalitet. När man arbetar på detta sätt slemmar discus inte nödvändigtvis på grund av vattenkvaliteten och dess sammansättning, utan här kan det handla om ren stress i vissa situationer.


                              Lite besvärligare blir det när man närmar sig akvarister som håller discus i klädda kar, med andra fiskar, växter, rötter o.s.v. där karet i sig självt strävar mot en balans - och som när den infinner sig - behöver hållas på denna nivå.
                              Många behandlar sina "sällskapskar" som om de vore nakna odlingskar - alltså man byter stora mängder vatten, väldigt ofta - och man byter därmed ständigt parametrarna i karet, som egentligen aldrig "får" ligga på en och samma nivå.


                              Om man bortser från det faktum att discusar tycks irriteras och slemma på grund av de microbubblor som gärna uppstår vid vattenbyten, så verkar det vara så (när man läser runt lite) att just mängden vatten, och frekvensen (hur ofta) man byter vatten i ett klätt kar spelar en viss roll.


                              Om vi stannar upp lite där och funderar en stund på detta: mängden vatten, och hur ofta?
                              Vid uppfödning, odling och handel arbetar man på ett helt annat sätt än man gör gör med sitt "sällskapskar".
                              Jag har vid flera tillfällen sett mina discusar slemma, men enbart när det har hampat sig så att jag har behövt byta en större mängd vatten.
                              Slemningen är ett tecken på att något i vattnet har förändrats, det är en försvarsmekanism.
                              Så svaret på funderinegn ovan måste bli; om det finns behov av att byta 60-70% vatten en eller flera gånger i veckan, i ett vanligt ("sällskapskar" med discus), ja, då är vattenberedningsmedel helt klart ett måste - och en stor hjälp. Då byter man vatten så mycket och ofta att man helt enkelt måste tillsätta ett liknande vatten, som det man byter - alltså med vattenberedningsmedlet tillfört.


                              Tänker man på ett något annorlunda sätt; att skapa en god miljö i karet, låta denna sätta sig - och sedan inte byta mer än runt 20-25% av vattnet en gång i veckan - eller kanske ännu bättre, varannan vecka - ja, då behöver man heller inte tillsätta något medel, man upprätthåller bara en god balans.


                              Summasummarum: Jag har en känsla av att vi ofta tänker ett par varv för många när det gäller discushållning. Vi behöver inse skillnaderna i de olika förfaringssätt som finns när det gäller denna otroligt intressanta och intrikata ciklid.
                              Märker man att det samlas skit och bös, tar man bort detta vid vattenbytet. Det här är liksom inte rocket science!
                              Ja, discusar skall ha absolut bästa vattenkvalitet - alltid! Men, det finns skillnader i hur man ordnar denna kvalitet, beroende på vilken inriktning man har.


                              Jag har, som sagt, sett mina discusar slemma, vid större vattenbyten - men inte då jag gjort normala 20-30% vattenbyten med någon eller några veckors intervall. Fluktuationerna blir då inte så stora.
                              När det blir sådana här längre debatter om fiskhållning generellt (inte bara just diskus) så drabbas jag av en stor myskänsla som gränsar till eufori. Det blir en känsla som sitter i ett tag när hobbyn blir dubbelt så intressant
                              När det gäller detta med det balanserade karet så gissar jag att det är en hel del parametrar som ska klicka i varandra för att den där goa balansen inträffar som gör att allt går i lugnt stabilt tempo. Jag gissar då att en viktig parameter är mängden fiskar/diskus i karet. Gissar att jag med mina 10 st. Diskus i 450 liter skapar en lättare instabil miljö genom att mängden avfall typ urin,avföring, foderrester etc. ska hanteras av karet. Jag menar att jag ligger lite på marginalen egentligen.
                              Hade jag haft ett 960 eller i mitt kar max 5-6 diskusar så är marginalerna lite bredare. Sedan om jag nu förstått rätt så när väl balansen inträffat i karet så är det en balans för den fiskmängden jag har då. Ponera att jag då gör så att jag dubblar fiskmängden så hamnar ju karet nästan i ett incyklingsläge innan processerna växt ifatt mängden fisk. Eller å andra sidan om jag har en rejäl fiskbelastning och sedan halverar beståndet så försvinner ju 50% av den näring som bakterier, växter är vana vid.

                              Nu gaggar jag bara runt det mer än jag hade tänkt, men menar att en god balans med hög vattenkvalité med få vattenbyten kräver en måttlig fiskmängd i förhållande till antalet liter vatten. Så att låta karet vara ifred som jag gillar som idé och vision gäller också kanske att ha en känsla för att mängden fisk, växter behöver få utvecklas mjukt och långsamt när dessa parametrar förändras. Sedan behövs väl också god filtrering, god vattenrörelse (menar inte strömt) för att stödja allt detta.
                              Bara det att jag rev ut hälften av vallisneria gjorde ju att karet tippade i balansen t.ex. Nu efter en 3 veckor börjar det tippa tillbaka rätt.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-11-26 21.45.44.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,7 KB
ID: 2164924
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                God filtrering är ju A och O. Har man hög last kan man kanske byta något mer vatten vid varje tillfälle, eller öka frekvensen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...