Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Rufus
    Det går nog fint, har haft så långa perioder, senast i sommar. I augusti när jag körde igång bubblet igen och liite gödning och tände upp ett lysrör till var det inte mkt alger som syntes. Crypts, anubias och Java fina Osirisen också men stängelväxter blir ju lite ynkliga. Men det är märkligt med alger, man kan ha hur bra flyt som helst, allt växer och inga alger. Man kan t o m börja tycka att man nog har rätt bra koll på läget sen är dom där..i överflöd! Efteråt kan man nog inse vad man dabbade sig med men det finns så många parametrar, kända som mer okända. Skulle finnas en liten maskin på akvariet som började blinka rött när ngt blev galet . Men du är ju van akvarist så snart är ditt akvarium lika fint igen, annorlunda kanske men lika fint, minst. Håller med om M.B. Akvariefilosofi till 100% men ibland krånglar man ju till det för sig i alla fall.
    Håller verkligen med i allt du säger. Där fick du till det
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Här är en film efter det att jag ändrat lite i betydelsen att satt ner några microsorumplantor:

      Att det är disigt beror på att jag hållit på med en del i botten, bytt till en starkare pump i Juwelfiltret. Satte i en 1500 Eccoflow och det känns som dubbla effekten mot 1000, och då tillsatt Esylife FFM efteråt. Det lägger sig snart. Men å andra sidan är ju färgen på vattnet mer naturtroget om man nu jämför med hur det ser ut i diskusars hemmavatten.
      Är du uppmärksam så ser du en rabautimal som ser besynnerlig ut. Han var en av de malar som blev mest svampbemängd efter min kembombning. Han har klarat sig undan otaliga urhåvningsförsök. Så jag har gett upp. Trodde han skulle kola vippen men så icke. Han har ätit hela tiden och nu efter 4 veckors svamp så börjar svampen sakta gå tillbaka på honom.
      Till höger börjar ena diskusparet leka igen. De är lite som ett gammalt gift par. Någon gång ibland så är sex helt ok och t o m trevligt. Förväntar mig inga yngel då jag insett att kardinaltetrorna är rent ut hemska yngeltjuvar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        Ser lovande ut det där
        // Annicka

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Johnny, jag tycker att du ska flytta dina tetror så du får uppleva Diskusens yngelvård eftersom den är så speciell. Fast det är vad jag tycker förstås

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Rufus
            Ser lovande ut det där
            Förhoppningsvis blir det så också
            Ursprungligen postat av Inger H
            Johnny, jag tycker att du ska flytta dina tetror så du får uppleva Diskusens yngelvård eftersom den är så speciell. Fast det är vad jag tycker förstås

            //Inger
            Jag håller med, Inger. Om jag ska ha ut dem så blir det till att riva hela inredningen och anubiasen har limmat ihop rötterna så det går liksom inte. Så därför får de gå som de gör. Om jag gör om karet så åker de ut däremot.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Gillar verkligen ditt kar skarpt. Ett föredöme för oss övriga diskusklåpare
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Jag är hellre med i Diskusklåparklubben än utanför. Det har inte gått perfekt och det har varit flera misstag så jag ser mig som permanent medlem i DKK. Vad skulle man prata om allt gick som på räls. Trist....
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Din ansökan till DKK är härmed godkänd. Hjärtligt välkommen
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Gillar verkligen ditt kar skarpt. Ett föredöme för oss övriga diskusklåpare
                    Och alla oss vanliga klåpare också Man kan ju konstatera att trådens titel inte riktigt stämmer, då det väl inte längre är frågan om nå'n dröm, utan om verklighet. Må så vara att det är en verklighet som ser ut som en dröm.

                    Har ju varit discusklåpare en gång i tiden, men det var ett tag se'n, numer är man en glad klåpare som äntligen lyckats få lek av Crenicichla regani.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Johnny!
                      Karet ser verkligen fint ut!
                      Det verkar som att du går in i en ny fas med discuskaret nu, och det tycker jag verkar lovande, indeed!
                      Det är ju lite såhär att man, efter ett tag, "morfar" () mellan olika stilar. Det är inget snack om att man väldigt gärna ser att karet/karen man har skall vara kliniskt rena och utan några spår av alger etc. Detta är verkligen ett av de förfarande man fixar med när man gör aquascaper och liknande (så som vår mästare Mathias arbetar) och som kräver, i stort sett daglig skötsel, gödningar av olika slag o.s.v.
                      Det brukar dock (om vi nu bortser från den strikta aquascape-hållningen) bli så att man kommer över ett gupp - "blopp" - då man börjar inse att viss algväxt, och andra egenheter i karet, omvänt, börjar bli attraktivt och ju mer cyklat, lugnt och "naturligt" karet ter sig, ger en enorm tillfredställelse. Jag tror du befinner dig exakt vid detta gupp nu!
                      Jag är övertygad om att när du "släpper" karet, så att säga, fritt - kommer en helt annan syn på karet också att infinna sig.
                      Du kommer att upptäcka att växter tar sig på de mest oväntade ställen, vissa tynar och andra frodas, och det blir snarare så att du absolut inte vill gå in i karet och förändra det som händer. Tiden kommer att gå, och senare märker du att en alldeles fantastisk balans infinner sig, alger som du tidigare har avskytt blir intressanta och vackra - och att de inte behöver uppstå över allt utan på ställen där de passar o.s.v.

                      Det är när man upptäckt, och upplevt detta som man plötsligt inser att: Fan, svårare än såhär är det inte - det är bara att vänta in miraklet. Det är också då man förstår att det inte alltid är nödvändigt att kontra något som händer i karet med motåtgärder, som i de flesta fall kan förvärra en situation. Det är nu man kan börja tala om devisen; "du måste kunna reglerna, för att bryta dom"! Det är nu ett akvarielugn kan komma till stånd; man har en eller flera burkar som faktiskt, med gängse skötsel, fungerar som en "egen organism".

                      Som vanligt talar jag nu enbart om den typen av kar som tarvar miljöer där detta passar! När man tittar på andra inriktningar som svåra växter, eller scejper där det helt enkelt inte skall existera "alger och bös" så gäller det givetvis att fixa med vattenparametrarna, gödning och andra tillämpningar.

                      Visst skulle det vara fränt om du nu fick till ett redigt fett discuskar, som bara tuffar på, och sedan förfinar de andra inriktningarna i andra burkar med gödningar och övrig utrustning - aquascaping, nano och allt vad det nu kan vara som intresserar dig?
                      Nu är du på väg!

                      Kommentar

                      • woodlund
                        • December 2011
                        • 666

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Och ändå sitter du med Zoopets just ni mest eftertraktade burk med dina lyxalger
                        Haha ja om du menar lyxalgerna i yngelform så skulle jag inte vilja byta dom för allt smör i Småland, föräldrarna var dock inte nöjda med enbart 17 bebbar utan lade i måndags en ny romkaka med de nuvarande ynglena hängande på sidan av dom
                        1900Liter Diskusvatten


                        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Din ansökan till DKK är härmed godkänd. Hjärtligt välkommen
                          Jag tror att medlemsskaran kommer att öka då jag räknar mig till samma sällskap
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Jag tror att medlemsskaran kommer att öka då jag räknar mig till samma sällskap
                            Härligt, du är välkommen som medlem nr 3
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Jag är hellre med i Diskusklåparklubben än utanför. Det har inte gått perfekt och det har varit flera misstag så jag ser mig som permanent medlem i DKK. Vad skulle man prata om allt gick som på räls. Trist....
                              Alla gör misstag. Det viktiga är att vara smart nog att förstå när och varför, så att man inte gör om det. I och med det anser jag att det är en mycket positiva grej att vara medlem i DKK. :-) Jag kan också kalla mig stolt medlem. ;D Vissa tillfällen är man ju klantarsel deluxe.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Johnny!
                                Karet ser verkligen fint ut!
                                Det verkar som att du går in i en ny fas med discuskaret nu, och det tycker jag verkar lovande, indeed!
                                Det är ju lite såhär att man, efter ett tag, "morfar" () mellan olika stilar. Det är inget snack om att man väldigt gärna ser att karet/karen man har skall vara kliniskt rena och utan några spår av alger etc. Detta är verkligen ett av de förfarande man fixar med när man gör aquascaper och liknande (så som vår mästare Mathias arbetar) och som kräver, i stort sett daglig skötsel, gödningar av olika slag o.s.v.
                                Det brukar dock (om vi nu bortser från den strikta aquascape-hållningen) bli så att man kommer över ett gupp - "blopp" - då man börjar inse att viss algväxt, och andra egenheter i karet, omvänt, börjar bli attraktivt och ju mer cyklat, lugnt och "naturligt" karet ter sig, ger en enorm tillfredställelse. Jag tror du befinner dig exakt vid detta gupp nu!
                                Jag är övertygad om att när du "släpper" karet, så att säga, fritt - kommer en helt annan syn på karet också att infinna sig.
                                Du kommer att upptäcka att växter tar sig på de mest oväntade ställen, vissa tynar och andra frodas, och det blir snarare så att du absolut inte vill gå in i karet och förändra det som händer. Tiden kommer att gå, och senare märker du att en alldeles fantastisk balans infinner sig, alger som du tidigare har avskytt blir intressanta och vackra - och att de inte behöver uppstå över allt utan på ställen där de passar o.s.v.

                                Det är när man upptäckt, och upplevt detta som man plötsligt inser att: Fan, svårare än såhär är det inte - det är bara att vänta in miraklet. Det är också då man förstår att det inte alltid är nödvändigt att kontra något som händer i karet med motåtgärder, som i de flesta fall kan förvärra en situation. Det är nu man kan börja tala om devisen; "du måste kunna reglerna, för att bryta dom"! Det är nu ett akvarielugn kan komma till stånd; man har en eller flera burkar som faktiskt, med gängse skötsel, fungerar som en "egen organism".

                                Som vanligt talar jag nu enbart om den typen av kar som tarvar miljöer där detta passar! När man tittar på andra inriktningar som svåra växter, eller scejper där det helt enkelt inte skall existera "alger och bös" så gäller det givetvis att fixa med vattenparametrarna, gödning och andra tillämpningar.

                                Visst skulle det vara fränt om du nu fick till ett redigt fett discuskar, som bara tuffar på, och sedan förfinar de andra inriktningarna i andra burkar med gödningar och övrig utrustning - aquascaping, nano och allt vad det nu kan vara som intresserar dig?
                                Nu är du på väg!
                                Ja faktiskt Mats så tror jag det är som du säger i slutet, att jag är på väg. Skillnaden nu mot förut är ju att jag i och med Zoopet började en lång och spännande resa där nästan allt jag tänkt om skötsel av ett akvarium ställdes på ända. I denna resa har det känts som nödvändigt att prova på nytt sätt, köra på gammalt, lyssna på den ene rådgivaren och lyssna på den andre etc. etc.
                                Först nu efter några år med Zoopet så börjar det landa på lite alla möjliga sätt. Jag har skippat inredningsplanerna helt utan får bara en bild i huvudet och så försöker jag göra så.
                                Även med fiskarna och allt runt dem så är det inte så många aktiva hjärnceller igång. Mera en känsla, lite som en GPS-signal om vart jag är på väg med karen.
                                Det sköna med Diskuskaret är ju att de fiskarna är mästare på att chilla. De gillar inte när jag ändrar något alls egentligen. Bara pumpbytet idag gav dem existensiell ångest när vattnet rörde sig på ett annat sätt än tidigare. Så i det karet så märkte jag att trots det började sunka till sig lite så blev det mer harmoniska diskus egentligen. Lite överraskande men så var det. Sedan visade Woods hur snygga hans alger var och då släppte nåt, trots att jag inledde denna senaste runda med alggnäll
                                Gnället berodde mer på att jag faktiskt var stolt över detta kar. Upplevde nästan ett rus kring hur smidigt allt gick med växterna, så när algerna började komma så kändes det först som ett nederlag, men den känslan har släppt nu.
                                Så det är mer med ett lätt leende jag ser på Ernst mulltoaegenskaper.
                                Så på sätt och vis så är det först nu jag förstår på riktigt det du började prata om för ett par år sedan. En del behöver lång tid på sig för att förstå. Särskilt ständiga medlemmar i DKK

                                Här är min duktiga hona som precis lagt rom under algbemända vallisblad:
                                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417028557.021416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 352,7 KB
ID: 2164907
                                Senast redigerad av Bluewing; 26 November 2014, 19:02.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...