Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Det jag tänker testa då efter att ha läst din intressanta "artikel" är, att strypa gödningen, inte byta vatten var 3:e dag utan fortsätter en gång/veckan med 1/3, fortsätter med att ha 25 grader, fortsätter även med att ha belysningen tänd totalt 8 timmar/dag och kanske fylla på med mer fisk . Vad tror du Johnny?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Testa och se vad som fungerar i ditt kar. Du märker snart om det blir en positiv förändring. Blir spännande att höra.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Som sagt, jag tror att de är få som känner sina kar så mycket och djupt som du gör. Kred till dig för det! För mig är det härlig läsning. För du KÄNNER dem verkligen.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tror du, att det är bättre för växterna att ha en sammanhängande belysningstid på vi säger 8 timmar? Jag har ju bara "lätta" (som inte alls stämmer enligt mig då)) växter, som inte kräver speciellt mycket ljus. Belysningen i mina kar är släckt under 3 timmar mitt på dagen.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Det där är en svår fråga som jag inte har en aning om. Jag kör sammanhängande mer pga att det är så i naturen. Det finns många som kör som du och tycker det fungerar kanon. Så det kanske inte spelar roll?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det där är en svår fråga som jag inte har en aning om. Jag kör sammanhängande mer pga att det är så i naturen. Det finns många som kör som du och tycker det fungerar kanon. Så det kanske inte spelar roll?
              Jahapp, spelar roll eller inte det är frågan . Jag kör på som jag gör - eller kanske inte

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Men du Inger. Hur fungerar det med dina Anubias då? Får du nya skott, är det alger på bladen? När jag sett bilder på dina fina kar har jag upplevt dina Anubias som vackra.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men du Inger. Hur fungerar det med dina Anubias då? Får du nya skott, är det alger på bladen? När jag sett bilder på dina fina kar har jag upplevt dina Anubias som vackra.
                  En del är gröna och fina, vissa får jag alger på, sen ibland så händer det att rotstocken ruttnar. Där anubiasen växte bäst var i Diskuskaret där jag inte använde PMDD. Så det är kanske som du säger, att för mycket gödning gillas inte, och kanske inte för mycket ljus heller.

                  En annan växt som jag gillar är Javaormbusken (och Windelöv), men jag får byta den hela tiden eftersom det blir så svart och bedrövlig. Kanske samma sak där att den har fått för mycket näring och ljus.
                  Har du sett i Mats kar, lite ljus ingen växtnäring men massor av gröna krispiga Windelöv .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Det är ju det där som är lite lurigt här i Zoopet. Vi jämför oss med varandra medan det när det gäller många parametrar i karet är var vi bor som skapar förutsättningarna. Då menar jag vattenkvalitén. Inte då bra eller dåligt vatten, bara att det är olika. För egen del så "härmade" jag Mats upplägg i mitt Diskuskar och fick full pott på Anubias men varenda Windelöw dog och blev sotsvarta. För att få Windelöw/Javaormbunke trivas i mina kar här i Västerås så behövs både Co2 och minst normaldos PMDD. Medan Anubias går på bantningskur konstant. Jag gissar att något ämne fattas i vattnet här vilket gör att PMDD behövs för många växter, medan det i andra landsändar det bara är att slänga ner växten så växer det.
                    Har jag bara PMDD så mår mina Javaormbunkar uselt utan det måste till Co2 hos mig.
                    Så jag tror på att försöka sig fram när det gäller både dina Anubias och Windelöw. Testa att hitta vilken PMDDnivå som är ok för dig. Mina Anubias visar efter ca 1-2 veckor om jag gjort rätt. Javaormbunke/Windelöw ger respons redan på några dagar när man är på rätt spår. Så är det i varje fall i mitt kar i Västerås.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Som sagt, jag tror att de är få som känner sina kar så mycket och djupt som du gör. Kred till dig för det! För mig är det härlig läsning. För du KÄNNER dem verkligen.
                      Det där lät riktigt gott att höra
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Kvällsgodis till malarna
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408985667.699630.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,1 KB
ID: 2162961

                        Snacka om Diskuskärlek
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408985712.267421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,1 KB
ID: 2162962
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • H..
                          • March 2009
                          • 195

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Nu klämmer jag i med en film på 4 minuter:
                          https://www.youtube.com/watch?v=ylMxzN04xto

                          Sweet!

                          Och snyggt "aquascape"- frodiga växter.

                          Orkar inte läsa igenom 3500 inlägg, men ger du någon näring till växterna utöver matningen till fiskarna.
                          Lite micronäring kanske?

                          H.
                          Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Tack. Uppskattningen värmer gott

                            Jag förstår fullständigt att 3500 textrika inlägg kan knocka vem som helst

                            Jag håller detta kar så näringsfattigt det går. Målet var ursprungligen att bara tillsätta vatten.
                            Men när växtvolymen blev för stor gick det inte längre. Lotusen har 3 lerkulor (Sieben kugeln) vid rötterna vid behov. Övriga rotplantor får 1 lerkula när de visar tecken att tyna. Anubias hålls strax över svältnivå med endast halv normaldos PMDD med mikronäring i snitt var 3:e vecka. Detta är det jag via trial and error prövat mig fram till som fungerar i detta karet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Vart köper du dessa gödningskulor?
                              Jag har inte letat mycket men i nån affär har jag inte sett dem..och jag skulle vilja ha nya till mina svärdsplantor.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Vart köper du dessa gödningskulor?
                                Jag har inte letat mycket men i nån affär har jag inte sett dem..och jag skulle vilja ha nya till mina svärdsplantor.
                                Pia, kulorna finns t.o.m. häruppe

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...