Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jo då, Inger. Med diskusarna är det oförskämt bra egentligen. Egentligen så är de ju oerhört lättskötta och behagliga. Är nog konstant förvånad över hur lätt det är med dem när man hittat rutiner som passar dem. Sällskapliga till max och alltid lika hungriga Valet att ha ett Diskuskar som de får dominera har varit ett av mina bättre beslut i livet.

    Sedan fattar jag att det blivit tyst från mig en tid. Har inte mått så här dåligt av allergi (pollen) på 20 år som i år. Ska jag vara ärlig så har det varit ett smått helvete som skapar en konstant känsla av att vara sjuk, svullna kliande ögon, adrenalinpåslag så hjärtat rusar och temperamentet likaså. IQ finns inte på kartan alls. Inte sovit mer än några timmar per natt stundtals. Så har det varit nu sedan strax efter påsk. Har satt mig många gånger vid Zoopet för att läsa från er andra. men har varit totalt tom när jag ska skriva själv. Suttit med fingrarna på tangentbordet, men efter en stund så märker man att man inte skrivit en bokstav....
    Saknar zoopet, men behöver min hjärna för att kunna umgås här Just idag har det varit drägligt och jag kan tänka lite grann. Lustigt att du skrivit då. Sånt värmer Inger.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jo då, Inger. Med diskusarna är det oförskämt bra egentligen. Egentligen så är de ju oerhört lättskötta och behagliga. Är nog konstant förvånad över hur lätt det är med dem när man hittat rutiner som passar dem. Sällskapliga till max och alltid lika hungriga Valet att ha ett Diskuskar som de får dominera har varit ett av mina bättre beslut i livet.

      Sedan fattar jag att det blivit tyst från mig en tid. Har inte mått så här dåligt av allergi (pollen) på 20 år som i år. Ska jag vara ärlig så har det varit ett smått helvete som skapar en konstant känsla av att vara sjuk, svullna kliande ögon, adrenalinpåslag så hjärtat rusar och temperamentet likaså. IQ finns inte på kartan alls. Inte sovit mer än några timmar per natt stundtals. Så har det varit nu sedan strax efter påsk. Har satt mig många gånger vid Zoopet för att läsa från er andra. men har varit totalt tom när jag ska skriva själv. Suttit med fingrarna på tangentbordet, men efter en stund så märker man att man inte skrivit en bokstav....
      Saknar zoopet, men behöver min hjärna för att kunna umgås här Just idag har det varit drägligt och jag kan tänka lite grann. Lustigt att du skrivit då. Sånt värmer Inger.
      Såklart att man saknat dig, du med dina kloka/kluriga/roliga/välskrivna inlägg .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jo då, Inger. Med diskusarna är det oförskämt bra egentligen. Egentligen så är de ju oerhört lättskötta och behagliga. Är nog konstant förvånad över hur lätt det är med dem när man hittat rutiner som passar dem. Sällskapliga till max och alltid lika hungriga Valet att ha ett Diskuskar som de får dominera har varit ett av mina bättre beslut i livet.

        Sedan fattar jag att det blivit tyst från mig en tid. Har inte mått så här dåligt av allergi (pollen) på 20 år som i år. Ska jag vara ärlig så har det varit ett smått helvete som skapar en konstant känsla av att vara sjuk, svullna kliande ögon, adrenalinpåslag så hjärtat rusar och temperamentet likaså. IQ finns inte på kartan alls. Inte sovit mer än några timmar per natt stundtals. Så har det varit nu sedan strax efter påsk. Har satt mig många gånger vid Zoopet för att läsa från er andra. men har varit totalt tom när jag ska skriva själv. Suttit med fingrarna på tangentbordet, men efter en stund så märker man att man inte skrivit en bokstav....
        Saknar zoopet, men behöver min hjärna för att kunna umgås här Just idag har det varit drägligt och jag kan tänka lite grann. Lustigt att du skrivit då. Sånt värmer Inger.
        Gott att höra ett livstecken från dig! Synd bara att du har denna allegin med.. Hate it...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av inger h
          nej huvva jag vill inte ha rött sken. Har du t5-rör?
          Tror nog att jag byter ut ett av rören till aquastar i bägge karen och behåller standardrören high-light day .

          //inger
          t8.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Insåg nu när jag håller på att byta vatten på Diskusarna att jag har fått hydror i det karet. Ganska intressanta djur så det blir inget gift eller dylikt i karet. Såg dem när jag märkte att frystorkad tubifex liksom fastnade på rutan, infångade av dessa.
            Hittade en bild som visar dem i full prakt.
            Klicka på bilden för större version

Namn: hydra.jpg
Visningar: 1
Storlek: 26,8 KB
ID: 2157538
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tycker det är extremt avkopplande att göra rent akvarierna.
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1399217632.554969.jpg
Visningar: 1
Storlek: 355,8 KB
ID: 2157539
              En stunds umgänge med ens fiskar som nyfiket tittar på vad man gör. Rent och klart vatten efteråt. Känns gott i hela kroppen.
              Slappar med Diskusarna efter en smärre kris efter att jag nu sålt min MC. Då kan man sitta och Chilla lite. Få lite Diskuströst

              Man får hoppas att hojen trivs hos sin nya husse.
              Klicka på bilden för större version

Namn: 060701 XV1900.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,6 KB
ID: 2157540
              Bye kompis!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • falkenator
                • November 2007
                • 20

                Fantastiskt fina fiskar och kar! Vad heter den färgvarianten du har på dina diskus?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Denna färgvariant på Diskus kallas Blå-Turkos:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0702.jpg
Visningar: 8
Storlek: 156,4 KB
ID: 2157546
                  Tycker själv det är en vacker färgvariant.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • falkenator
                    • November 2007
                    • 20

                    Ja det är en av mina favoriter me, e rejält sugen på att skaffa sånna till mitt kar oxå! Om man nån gång får tummen ur och vågar ta steget vill säga!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      Vilket jäkla snyggt kar .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        Vilket jäkla snyggt kar .
                        Ja, jag vidhåller att Juwel bör betala Johnny ett månatligt honorar så länge karet syns på nätet!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Insåg nu när jag håller på att byta vatten på Diskusarna att jag har fått hydror i det karet. Ganska intressanta djur så det blir inget gift eller dylikt i karet. Såg dem när jag märkte att frystorkad tubifex liksom fastnade på rutan, infångade av dessa.
                          Hittade en bild som visar dem i full prakt.
                          [ATTACH=CONFIG]68789[/ATTACH]
                          Jädrar vad fräna, jag vill också ha hydror!

                          Kommentar

                          • skur
                            • December 2013
                            • 29

                            Imponerande projekt! Riktigt snyggt discuskar.
                            Kan inte vänta tills jag själv kommer igång med mitt projekt...


                            Skickas från min iPhone via Tapatalk

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av macke_fisk
                              Vilket jäkla snyggt kar .
                              Sånt värmer gott
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Ja, jag vidhåller att Juwel bör betala Johnny ett månatligt honorar så länge karet syns på nätet!
                              Du är allt en riktig kompis du
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Jädrar vad fräna, jag vill också ha hydror!
                              Ja de är läckra med extremt små. Så fram med förstoringsglaset, Woods.
                              Ursprungligen postat av skur
                              Imponerande projekt! Riktigt snyggt discuskar.
                              Kan inte vänta tills jag själv kommer igång med mitt projekt...
                              Skickas från min iPhone via Tapatalk
                              Kul när ens kar kan inspirera andra.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Kommer att slå igen denna tråd då jag inte har så mycket att tillföra egentligen. Allt fungerar bra. Fiskarna mår bra. Jag vill inte störa harmonin så nya fiskar i burken är inte aktuella. Diskusar kan ju bli många år. Malarna likaså. Kan ju inte i det oändliga visa film nummer 10358 på samma diskusar. Så detta inlägget är mera tack och adjö i just denna tråd.
                                Tack för all uppskattning om karet.
                                Tack för all nyfikenhet på mina vänner (Diskusarna menar jag då)
                                Tack för all kunskap alla kunniga och okunniga delat med sig av.
                                Har med er hjälp gått från en total osäkerhet och nästan skräck inför Diskushanteringen till ett lugn och en fisklycka jag aldrig tidigare upplevt.
                                Senast redigerad av Bluewing; 07 May 2014, 16:21.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...