Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    Projekt: studentrum

    Då var de äntligen dags för mig att starta en projekttråd.

    Hyffsat grön inom akvaristiken då jag endast haft akvarium sedan Maj i år.
    Har sedan dess gått ifrån 65L till 175L, men nu skall det uppgraderas igen.

    Studerar sen några veckor tillbaka på Umeå Universitet och har under dessa veckor varit inneboende hos en polare, därav har akvariet fått stanna hemma. Men nu har jag fått mitt studentrum på 20kvadrat äntligen, fick nycklarna imorse och ikväll skall jag iväg och kolla på ett 375L kar.

    Planerat som så att få igång 375L kar snabbt för att till helgen åker jag ned och hämtar möbler samt fiskarna ifrån min 175a.

    375an skall bli ett SA kar, inriktning Nyckelhålsciklider och skalarer, inspiration till detta är hämtat ur tråden "Akvariestugan". Mycket rötter och växter är planen.

    Akvariet kommer drivas av ett st Fuval 205 (som står och tuffar vid 175an just nu) och ett st fluval 306 som är någonstans i detta avlånga paketerad och påväg. Även beställt slimline Amazon som bakgrund.

    Tanken med denna tråd är att kunna föra lite av en dagbok och samtidigt kunna få hjälp av alla kunniga. Har också nyss köpt mig en Nikon d3100 så med lite flyt skall det även bjudas på någon snygg bild och en massa fula medans jag lär mig kameran.

    Det får duga som start, bilder utlovas ikväll men först skall det inhandlas lecablock och spån/mdf skivor till bänk. Med lite flyt kanske det slinker med en eller två "hardscape" bilder ikväll också.
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0201.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 2142793
    Lovade bild så får stå för mitt ord.
    Inte så upphetsande, imorgon är det dock paket öppning och slimline limning på schemat.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Då blir det att fortsätta följa tråden!
      Vilken Slimline blir det?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        här har vi en som har sina prios helt rätt.

        375 liter in på 20 kvm.......

        med samma andel så skulle jag in med ~4500 liter här......

        Det hade ju inte gillats.......



        "avis"




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Vsen
          • June 2012
          • 333

          #5
          Blir slimline amazonas, kändes bäst då det blir SA för hela slanten!
          Lite kluven angående bottenmaterial dock, har kört rådasand tidigare men är lite sugen att testa julas bläster, dels för priset och dels för att den är så pass ljus vilket kanske inte är så dumt i SA.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            skippa liggunderlaget mellan akavriet och skivan. det gör minimalt om en någon nytta alls. du har ju ram på det.
            annars sere kanon ut, snyggt när man använder lecablock.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              å just de sanden ja, julas är snygg i akvarium, å blir den för tråkig kan du ju alltid blanda i lite engelsk sjösten eller något annats grus. blir inte alls dumt de heller.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • ecco
                • November 2010
                • 500

                #8
                Har en kamrat som blandade engelsk sjösten med just jula blästersand.
                Det ser riktigt bra ut kan ja lova..
                Vet inte hur mycket av varje han blandade men antar att det är som man själv väljer...
                Sambons blogg om våra akvarium.
                http://mizan3.bloggsida.se/
                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Sv: Projekt: studentrum

                  Risken är att det skiktar sig med tiden.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Precis, men det går att motverka genom att inte ta så mycket av de grövre dimensionerna.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Vsen
                      • June 2012
                      • 333

                      #11
                      Sv: Projekt: studentrum

                      Ni som kör blästersanden, hur är de att plantera i? Tänker om den e så pass finkornig att de rakt blir hopplöst?

                      Hämtade paket på posten nyss men vart tvungen att springa till föreläsningen, därav inga bilder ännu.

                      Angående slimline, är tvungen att kapa lite på längden, går de att skära med kniv eller är fogsvans fördel?
                      Sen att limma slimline, är de bara att dra på några strängar på baksidan å klämma fast eller är man tvungen att lägga silikon fogar typ i nederkant och efter sidorna också?

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • zoddri
                        • June 2012
                        • 144

                        #12
                        Tycker våra växter växer bättre i sanden än i gruset, får riktigt bra rötter och så.
                        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                        250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vsen
                          Ni som kör blästersanden, hur är de att plantera i? Tänker om den e så pass finkornig att de rakt blir hopplöst?

                          Hämtade paket på posten nyss men vart tvungen att springa till föreläsningen, därav inga bilder ännu.

                          Angående slimline, är tvungen att kapa lite på längden, går de att skära med kniv eller är fogsvans fördel?
                          Sen att limma slimline, är de bara att dra på några strängar på baksidan å klämma fast eller är man tvungen att lägga silikon fogar typ i nederkant och efter sidorna också?

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          den är kanon att plantera i! funkar utmärkt. anubias kanske inte trivs ( osäker) just för att den vill ha sina rötter rätt luftigt ( om man kan säga så under vatten)

                          slimlinen kan du skära med en mattkniv tex.

                          sen limmar du fast den med antingen några klulttar silikon eller strängar.

                          jag skulle lagt en sträng i botten o längs sidorna med, annars risk för att massa sand trycks igenom undertill samt att fiskar är fan experter på att ta sig in bakom bakgrunder.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vsen
                            Ni som kör blästersanden, hur är de att plantera i? Tänker om den e så pass finkornig att de rakt blir hopplöst?

                            Hämtade paket på posten nyss men vart tvungen att springa till föreläsningen, därav inga bilder ännu.

                            Angående slimline, är tvungen att kapa lite på längden, går de att skära med kniv eller är fogsvans fördel?
                            Sen att limma slimline, är de bara att dra på några strängar på baksidan å klämma fast eller är man tvungen att lägga silikon fogar typ i nederkant och efter sidorna också?

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                            der är inga problem att ha växter i sanden, dom växer å frodas ändå.

                            slimline kapar du lättast med ett tunt sågblad, typ som till bågfil.
                            en fogsvans har så grova tänder så de finns risk att bakgrunden går sönder.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Vsen
                              • June 2012
                              • 333

                              #15
                              Sv: Projekt: studentrum

                              Då blir de en sväng till jula och köpa verktyg att såga slimline och några säckar blästersand ikväll.
                              Gör nog som du säger hannes å drar någon fog extra vid sidor och underkant. Gör ingen skada så varför inte.

                              Han som silikonat detta kar har minst sagt kletat på mycket men fogarna är mjuka och bra och sitter fast överallt så ska inte vara några problem. Kan tillägga att karet var vattenfyllt senast i lördags så inga läckor skall finnas, skall ändå fylla försiktigt när de väl blir dags.

                              Köpte även kemiskt ren aceton som ja tänkte tvätta glaset lite med innan. Sen om de är nödvändigt eller ej är jag osäker på, borde ju inte skada om man säger så.

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...