Ett nytt, lite större projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #61
    Ett litet tips kan vara att ha utblåser riktat lite snett uppåt, och är vattennivån ovan detta utblås kommer vattnet att rinna ner i pumphuset när pumpen är avstängd.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #62
      Pumpen har gått hela dagen och har inte stannat. I natt stannade den dock. Imorse tog jag upp den och vände på plastringen, och sen dess har den gått bra
      Ska köpa vasselin också för att smörja den ytterligare.

      En annan sak; det har blivit som en svag vit dimma i karet. Man ser det om man kollar från sidan. Vad kan det vara? Bör jag sätta i aktivt kol?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #63
        Satte i en kolkudde för att se ifall dimman lättar.


        Fiskarna som går i karet nu är:

        1 scalar
        1 silverdollar-tetra
        3 ancistrus
        13 guldbarber
        2 botia histronica

        Jag hade tänkt skaffa följande:

        3 scalarer till
        4 unga nyckelhålsciklider
        1 rolig pleco eller L-mal, får se vad som dyker upp

        Låter det rimmligt? Har aldrig haft ett såhär "stort" kar så jag är inte så bra på att "se" när ett kar av denna storlek är fullt

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #64
          Här är några bilder på den vackraste guldbarbshanen. Många av dom har fått denna röda färgen på magen men denna är absolut finast
          Svår att få på bild. Färgen syns visserligen bra

          Klicka på bilden för större version

Namn: fin hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,7 KB
ID: 2142119Klicka på bilden för större version

Namn: fin hane (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,7 KB
ID: 2142120Klicka på bilden för större version

Namn: stimmet.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,3 KB
ID: 2142118

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #65
            Halloj Freddi!
            Guldbarber är faktiskt en underskattad fisk - de du har ser väldigt fina ut! Karet också!
            Jag hade Guldbarber i något kar när jag var yngre, och minns att jag diggade dessa som bara den. Härligt att se dom i så fin form!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #66
              Ja, dom är väldigt fina, och jag hoppas att dom blir ännu finare i tefärgat vatten

              Vet du vad det är för barber "egentligen"? Guldbarben är ju en framodliad variant av något, dom finns ju inte i naturen.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #67
                Ursprungligen postat av freddi36
                Ja, dom är väldigt fina, och jag hoppas att dom blir ännu finare i tefärgat vatten

                Vet du vad det är för barber "egentligen"? Guldbarben är ju en framodliad variant av något, dom finns ju inte i naturen.
                Nu är jag långt ifrån säker - men jag tror att det i botten är en karpliknande fisk... cyprinidae. Jag gjorde en googlesökning och hittade detta på wiki; http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprinidae
                Guldbarben finns med där som undergrupp.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #68
                  I den här länken ser man en typ av vildvariant - samt lite info.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #69
                    Kan det var en odlingsform eller färgform av Puntius semifasciolatus?
                    Guldbarb heter vad jag vet P schuberti på latin så det har kanske "blivit" en egen art?

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #70
                      Läste i akvarietslexikon att av Mässingsbarben, Puntius semifasciolatus, finns en gul variant som brukar kallas guldbarb eller Puntius schuberti.
                      Om det skulle vara en odlingsform, varför ge den ett latinskt namn?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #71
                        Här är lite nytt om barber, och vad det till slut utmynnar i...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #72
                          En jädra jungel är vad det är, det här med barber, tydligen!

                          Den vita dimman hade lättat idag och vattnet var kristallklart och har fåt en lätt brun ton Vackert!

                          Det är ju snart mässa i Danmark. Brukar det vara mycket försäljning av fisk på dessa mässor? Mässan är lagom bort i tiden för den första intruduktionen av ny fisk till karet tycker jag. Filtert är ju nästan helt nytt (la i all gammal filtermatrial) så då borde det byggts upp lite bakterier.
                          Fiskarna jag är ute efter är framför allt fina "natur" scalarer. Vanliga scalarer med fina svarta ränder.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #73
                            Karet har "satt" sig något nu Alla löv har sjunkit fint och vattnet har fått en riktigt härlig brun färg Lovely!
                            Pumpen har bara stannat en gång och då smörjde jag den med vasselin och sen dess har den gått bra. Antar att den behövde bli "inkörd".

                            hade tänkt göra första vattenbytet på lördag, ca 20%, samt göra rent filtervadden i filtert, det behövs.

                            Är taggad inför danmarks resan nu, hoppas att det finns fina fiskar som väntar på mig!
                            Mats fina tiger endlers blev jag riktigt avundsjuk på så jag hoppas jag hittar något liknande till mitt tomma 40 liters. (eller rättare sagt, det kommer vara fisklöst då)

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #74
                              Imorgon blir första vattenbytet

                              Kommentar

                              • simpson
                                • July 2012
                                • 666

                                #75
                                Min erfarenhet av olika elektriska pumpar (ej akvariepumpar) är om någon krånglar och stannar etc, har man väl fått igång den några dagar så går den i evigheter utan problem om den får vara igång.

                                Det är om du stänger av den i några timmar, dagar eller veckor det sedan kan krångla. Men saker brukar inte ärga, eller byggas fast när den väl snurrar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...