Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

    Hoppas det här hamnar hyfsat rätt nu annars får nån gärna flytta tråden, men here we go...

    Till hösten flyttar vi in i vårt nya hus och jag kan äntligen starta upp mitt 220l igen efter tre år utan akvarium. Yay!!

    Akvariet är ett Åleds med bottenfilter (lite kontroversiellt, jag vet, men är inte direkt sugen på att ändra det eftersom det funkat så bra för mig tidigare), doppvärmare och heltäckande 4-rörs lysramp. Det kommer att stå i en stor hall och ska främst tjäna som ett dekorativt blickfång (villkoret för att jag ska få ha det framme och slippa gömma det i källaren)...

    Senast det var igång var det Sydamerikatema med mycket växter & rötter, Scalarer, tetror, pansarmalar, dvärgciklider och några malar. Det var jättefint och i princip självgående med stabila vattenvärden.
    Nu är jag sugen på att prova nåt nytt, men vet inte riktigt vad..

    Har sett ett jättesnyggt kar med regnbågsfiskar på Akvarielagret i Bromma som jag blev rätt sugen på
    Min man däremot är grymt sugen på nåt ganska stramt utan växtlighet med färgglada afrikanska ciklider (lite korallrevskänsla liksom), men frågan är Malawi eller Tanganyika?
    Och sen finns det ju discus... *drömmer mig bort*
    Eller bara ett gigantiskt stim med nån rolig tetra för en häftig masseffekt!

    Finns ju så mycket man skulle vilja ha!

    Så, alla idéfulla zoopetmänniskor, vad hade ni gjort av ett tomt ostartat 220 liters?

    /Cinapuff
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Asientema..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Saltvatten.
      Då kan du ha ett riktigt korallrev... Fast då måste du köpa massa saker som kostar pengar vilket kanske inte är så aktuellt.

      Asien tema med badis badis och lite barber är ju helt klar intressant sedan ett gäng dvärgbotier också
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Biltemasand. En bunke "gråsten". Seaviewbakgrund. Två redcap orandas.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Cinapuff
          • August 2006
          • 120

          #5
          Tack för alla förslag! Just nu (efter senaste veckans runtsurfande här på zoopet, kan säkert ändra sig innan jag startar upp karet...) lutar det åt ett stim med tigerbarber (15-20st), ett par blåciklider, alternativt röd juvelciklid (eller skulle det fungera med ett par av varje? *hoppas*), nåt stim "bottenfiskar"; pansarmalar eller botior beroende på vad som skulle funka bäst samt nån algätande mal.
          Inredningsmässigt mycket stenar & rötter (gärna på höjden liksom) för gömställen, anubias på rötterna och vallisneria i botten..
          Vad tror ni om detta?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            nu är jag som många med mig härinne ganska "allergisk" mot att man blandar
            från olika världsdelar.

            är ganska övertygad om att i längden så vinner karet och därmed du på att det är ett genomgående tema från en världsdel.




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Cinapuff
              • August 2006
              • 120

              #7
              Jo, jag är medveten om detta... Har kört renodlat Amazonas tidigare i många år (tom växterna var korrekta!), men nu är jag mer ute efter ett "intressant sällskapskar", även om det kanske inte är riktigt vad man menar med sällskapskar i dagligt tal...
              Å andra sidan, bara för att man håller sig inom en värdsdel är ju inte det någon garanti för att fiskarna passar ihop. En värdsdel är ju en ganska stor yta och klimatet rätt skiftande. Och hur många kar med afrikanska ciklider eller asiater har inte nån sydamerikansk mal i sig? Eller siamesiska algätare i en SA-tank?

              Men visst, jag är inte den som är den!
              Kom gärna med alternativa förslag på någon av fiskarna ovan! Jag är ute efter nån större fisk, gärna ett eller två par av nån intressant ciklid, någon sorts stimfisk som uppehåller sig i mitten av karet och klarar av att leva med dessa samt ett annat gäng som håller sig på bottnen. Kravet från maken är att fiskarna är "snygga" (för att jagska få sätta upp akvariet där jag vill!).
              Senast redigerad av Cinapuff; 15 August 2012, 12:35.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                som blickfång i en hall så ser jag två olika sorters kar framför mig.

                antingen ett malawikar med massor av färgglada fiskar.

                eller ett SA-kar med sjukt mycket tetror, säg kanske 100 neon/kardinaler.




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Cinapuff
                  • August 2006
                  • 120

                  #9
                  Tanken på ett gigantiskt stim med tetror har funnits, men SA gick bort i makens värld. Han tyckte det såg för mycket ut som en mörk & murrig djungel sist (precis som jag ville ha det!)... Och Malawi verkar onekligen fina, men är det så värst intressanta egentligen? Känner mest att de ser nästan likadana ut allihop bortsett från färgen och det är lite tråkigt tycker jag.
                  Kollade vidare lite i zoopets artregister nu och det finns ju faktiskt en del afrikanska tetror som lever i ungefär samma region som den röda juvelcikliden (fantastiskt snygg fisk för övrigt!), t ex kongotetran.. Men vad skulle man i så fall kunna komplettera dessa två med? Tänker mig nåt bottenlevande..

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    malawi kan vara de mest intressanta fiskarna. står aldrig still utan det händer saker hela tiden. medans SA är ganska långsamt så är det fan rena rama liseberg med malawi. de är ju rätt aggro vilket resulterar i häftiga uppvisningar av flexande hannar som färgar ut o snurrar runt varann.

                    Kommentar

                    • Cinapuff
                      • August 2006
                      • 120

                      #11
                      Det låter ju iofs lovande ang Malawi!
                      Men sen funderar jag lite på tigerbarberna ändå, de och ett gäng kuhliålar och/eller botior på bottnen och nån större solitär (men helst inte gurami!)..

                      Fördelen med att vara ute i god tid (karet ska startas upp tidigast i oktober, troligtvis blir det inte förrän i november) när man planerar nya projekt, man hinner spåna upp en hel del roliga teman!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        man ska skynda långsamt o tänka igenom ordentligt. tålamod är akvaristens främsta egenskap

                        Kommentar

                        • Cinapuff
                          • August 2006
                          • 120

                          #13
                          Och jag kanske ska tillägga att jag faktiskt även funderat på guldfisk eller nån lite sundare variant av slöjstjärt men jag är rädd att jag inte kommer kunna hålla vattnet svalt nog för dessa sommartid...

                          Kommentar

                          • Cinapuff
                            • August 2006
                            • 120

                            #14
                            Men du, Hannesc, som verkar vara en Malawifantast, vad skulle jag kunna stoppa i mitt 220l som är färgglatt (tänker mest blått & gult när jag tänker Malawi, är det fel?) och intressant? Hur stora blir de?
                            Och funkar det med lite växter (anubias) & rötter i ett sånt kar eller är det bara stenar som gäller?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              rötter ska du inte ha då de gör vattnet mjukt o sänker ph.
                              malawi vill ha hårt vatten o högre ph.

                              nästan alla malawi är herbivorer, dvs växtätare så ska man ha växter får de vara tåliga så som anubias, javarombunke o kanske jättevallis.

                              men sen är det svårt att plantera växter då de gräver en hel del, så man kan behvöva binda fast de vid stenar. bra då med javaormbunke eller anubias.
                              eller så kör man inga växter alls.

                              massa massa massa sten. i stora rösen. bara lägga ihop allt i en hög. inte bygga massa grottor då det ser för "man-made" ut o fiskarna bygger egna grottor ändå.

                              liggunderlag under sanden för att skydda bottenglaset mot ev rasande stenar

                              tja klassiker som rödszebra, golden o johanni funkar bra. hongi är fin med, finns i som lite rödare

                              kolla i artregisteret här över malawi o se vilka som passar i ditt kar.

                              i ditt kar bör du ha runt 20 fiskar.


                              här är en video på mitt malawi för ett tag sen. jäkla fisksoppa dock men du kanske kan få lite inredningstipos

                              Kommentar

                              Arbetssätt...