Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #16
    Låter som du har bra smak. Du skulle kunna ha tigerbarber med regnbågsfiskar och ett par röd juvelciklid? Låter som ett roligt kar med många aktiva firrar.

    Botior? Har ett par st av denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928. Väldigt vacker botia och blir inte jättestor.

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #17
      Eller kanske tiger är lite för aggro? Finns ju andra snygga barber med

      Kommentar

      • Cinapuff
        • August 2006
        • 120

        #18
        Hannesc, läckert kar! Men funkar det att ha malawi med bottenfilter (är en Åleds-människa och det har faktiskt alltid funkat för mig) eller behöver de mer rening av vattnet? Och hur blir det med alger och sånt om man inte har några växter i vattnet? Blir det inte alg-kalas då liksom..?

        Och Laasesku, min tanke var lite som så att varken juvelerna eller blåcikliden verkar vara snällast i världen, ska man ha en stimfisk ihop med dessa så måste den nästan ha lite stake. Eller åtminstone vara stor nog att inte bli mat och snabb nog att hinna undan; tigerbarb tänkte jag då! Och sen har jag hört att den blir snällare ju större stim den går i typ...

        Många funderingar blir det, man vill ju liksom ha tänkt ut det ultimata fiskbeståndet och miljön när man startar upp!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Sv: Behöver lite förslag till nytt tema i 220l!

          Ursprungligen postat av Cinapuff
          Hannesc, läckert kar! Men funkar det att ha malawi med bottenfilter (är en Åleds-människa och det har faktiskt alltid funkat för mig) eller behöver de mer rening av vattnet? Och hur blir det med alger och sånt om man inte har några växter i vattnet? Blir det inte alg-kalas då liksom..?

          Och Laasesku, min tanke var lite som så att varken juvelerna eller blåcikliden verkar vara snällast i världen, ska man ha en stimfisk ihop med dessa så måste den nästan ha lite stake. Eller åtminstone vara stor nog att inte bli mat och snabb nog att hinna undan; tigerbarb tänkte jag då! Och sen har jag hört att den blir snällare ju större stim den går i typ...

          Många funderingar blir det, man vill ju liksom ha tänkt ut det ultimata fiskbeståndet och miljön när man startar upp!
          Botten filter är väl inte toppen till malawi då de gräver en massa. Kör ett ytterfilter istället. Även om du gillar Botten filter så blir du nog inte besviken med ett ytterfilter.

          Ne alger har jag aldrig haft problem med. Malawi går dessutom o knaprar i sig en del från stenar osv så de är herbivorer. Men de är inga alg ätare för det. Har man bara lite koll på vatten värden o har karet i balans blir det inga alg invasioner.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Hade själv Malawi i många år tidigare i ett 360 kar. Tror inte du kommer att bli missnöjd med dem om du vill ha fart och färg. det händer något i burken hela tiden. Det som gör att det inte fungerar med bottenfiltret är att när de gräver så gör det det ordentligt. Tror att när de växt till sig kan du t o m se bottenfiltret på vissa ställen. Eftersom de är så aktiva och äter en hel del så gör de av med en hel del också. Så ett riktigt effektivt filter behövs, annars blir det rejält med partiklar och grums i vattnet. Idén med bottenfiltret är ju att det är botten som är filtermaterialet.

            Tycker också färgerna på MW är helt fantastiska. Ibland är det det närmaste ett saltvattenakvarium man kan komma med sötvatten Ska bli spännande att se vad du väljer för tema/fisk
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Cinapuff
              • August 2006
              • 120

              #21
              Ytterfilter säger ni alltså... Hur löser man det rent praktiskt? Har bara haft botten- och innerfilter tidigare.
              Måste det inte stå nånstans utanför akvariet? Och hur stor plats tar det..? Är helt novis på detta...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                ytterfiltret brukar man ställa under eller bredvid karet. det måste stå lägre en karet för det bygger på hävertprincipen.

                det är att föredra då du får en mycket stor filtervolym och det är ju det man vill ha.

                det går en slang från karet med ett insug.ner till filtret, där vattnet går igenom ett antal korgar med filtermaterial o sen pumpas det tillbaka igen via en annan slang till ett utblås i karet.

                ytterfilter är väldigt vanligt. det använder de flesta till kar över 100L.
                jag kör enbart med ytterfilter hemma till mina kar. *(fast det senaste projektet kommer ha moduler istället för ytterfilter)

                en bild på hur det kan se ut. (lånad bild så bry dig inte om texten så mycket. mest bara visa hur det funkar.)
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Du kan ju även ha ett kraftfullt innerfilter om det är svårt med plats utanför. Hade själv ett innerfilter till mitt Malawikar då som var på 360L. Gick utmärkt. Det var ett från Tunze.
                  Senast redigerad av Bluewing; 16 August 2012, 09:01.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    innerfilter:

                    plus:
                    +är i karet så ingen risk för läcka
                    +billigare

                    minus:
                    -tar plats i karet där man kan ha annat
                    -inte så snyggt att ha ett stort klumpigt filter i karet
                    -väldigt liten filtervolym (vilket innebär risk för kassa vattenvärden)
                    -rengöra ofta
                    -mer eller mindre enbart mekanisk rening då filterbehållaren är så liten att man inte kan använda olika medium

                    ytterfilter

                    plus:
                    +tar ingen plats i karet
                    +mycket mycket större filtervolym ( vilket är bra för vattnet)
                    +kanske behvös rengöras 2 ggr om året
                    +kan använda olika filtermedium i för mekanisk och biologisk rening

                    minus:
                    -tar plats bredvid karet om man inte kan ställa det under
                    -finns ju en liten risk att det skulle börja läcka ( men de är tillverkade så bra nu att man behöver göra handhavande fel föratt det ska inträffa)
                    -dyrare

                    Kommentar

                    • Cinapuff
                      • August 2006
                      • 120

                      #25
                      Tack för utförliga förklaringar! Vet dock inte riktigt hur jag ska få med mannen på den här idén...
                      Låter förresten inte ett ytterfilter mer än inner och botten dito?

                      Placeringen *borde* inte vara några problem, det är ett ramakvarie på aluminiumställning med täckskivor och glashyllor undertill (öppet baktill så man kan dra ut slangar och sladdar dit)..

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        ne snarare mindre skulle jag säga. inner filter har ju en tendens till att vibrera mot glaset ibland.

                        ytterfilter låter en del första gången man sätter igång dom. men det är för att det är massa luft i filtermateriallet som måste ut. brukar ta en dag eller två.

                        bra märken är
                        eheim ( dyrt men bra)
                        fluval
                        tetratec

                        Kommentar

                        • Cinapuff
                          • August 2006
                          • 120

                          #27
                          Och hur stort skulle jag isf behöva till mitt 220l? (Ja, jag är lat, enklare att fråga & få svar än att leta reda på infon själv! )

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            ja man brukar u ha som tumregel att filtret ska pumpa 3 gånger akvariets volym i timmen. som minst.

                            så ett filter som pumpar mellan 700-1200liter i timmen är bra.

                            tex dessa









                            Kommentar

                            • Cinapuff
                              • August 2006
                              • 120

                              #29
                              Supergulligt av dig att länka till modellerna! Finns ju en del att välja på då..
                              Nu ska jag bara ta den här diskussionen med mannen vid lämpligt tillfälle. Tror tyvärr inte han är särskilt sugen på att ha vatten utanför akvariet så det gäller att välja rätt tillfälle att ta upp det!

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av Cinapuff
                                Supergulligt av dig att länka till modellerna! Finns ju en del att välja på då..
                                Nu ska jag bara ta den här diskussionen med mannen vid lämpligt tillfälle. Tror tyvärr inte han är särskilt sugen på att ha vatten utanför akvariet så det gäller att välja rätt tillfälle att ta upp det!
                                byteshandel.....

                                du får din mojäng utan att klaga

                                så får han köpa ett nytt verkytyg eller vad det nu är han vill ha som du innan har satt stopp för


                                alternativt, köp utan att tala om, och när den kommer så är det försent.

                                då får han ju välja, stanna kvar eller flytta, och väljer han att flytta så älskar han nog inte dig tillräckligt.....



                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...