250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Semester och sumpbygge i all ära, men att skaffa nya fiskar är ju det som är roligast.
    I fredags skaffade jag en stor mal (såld som gibbiceps men jag har inte en aning om vad det är) och en ny rocka. En retic den här gången, en välväxt herre på drygt 25cm. Det som brukar vara problem med dom här är att dom är kinkiga med maten, så är icke fallet med min. Räkor, pellets och enligt utsago ska även bläckfisk och musslor slinka ner.
    Det firar vi med en film, det var ju meningen att det skulle vara på rockan men alla är ju linslusar så det blev som det blev.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Var det någon som gillade brysselkålen? Det tog ett tag innan min "gibbi" insåg att det bästa i livet är att smaska på en brysselkål.

      Kul med rocka igen!
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        Härlig film och det är verkligen storlek på dina fiskar .
        Linslöss verkar alla fiskarna vara utom rockan . Lycka till med nytillskotten!
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Gibbin äter brysselkål det är därför den ligger där.
          Storleken är skaplig, men inget är i närheten av fullvuxet än. Arowanan är ca 50cm, störta cichlan är nästan 45 skulle jag tro och minsta dryga 30, rockan är runt 25 över disk. Gibbin är dryga 30 och fei fengen som inte syns är 25, min L190 är runt 25 den med och min L 191 är typ 15-20..

          När dom tryckt i sig maten så blev det lite snurr på rockan så jag filmade från min standardposition, på mage i soffan. Så det är det här jag ser när jag tittar över datorskärmen varje kväll.

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Jag har ju uppgraderat filtreringen till sump nu och i samband med det köpte jag en dammpump på 15,2kubik i timmen. Jag har hört folk som tycker jag är totalt jävla galen för att vilja ha så mycket flöde i mitt akvarium men efter att ha varit hemma hos ettfett så kände jag att det nog inte skulle vara några problem.
            Efter några veckors inkörning har jag nu äntligen kunnat köra pumpen på full effekt i ett par dagar och jag tänkte visa hur pass lugnt jag ändå har i karet.
            Tilloppet till karet är i högra bakre hörnet där jag har slangen nedstoppad bakom en glasskiva som är tänkt som överrinning ut ur karet men som jag använder tvärt om med gott resultat. Detta medför att jag har en 30cm bred kant som vattnet rinner över, som det är just nu så är vattennivån ca 2,5-3cm högre än kanten men när/om pumpen stannar så sjunker nivån ner till kanten.

            Jag filmade ett litet klipp så att man ser hur lugnt och fint det är.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Sköna filmer! Så fina och harmoniska dina fiskar blivit. Verkar som om detta med storfisk landade helrätt hos dig
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Tack, jo jag trivs med mina fiskar. Det enda är väl kanske att dom plaskar lite, men det får man tydligen tåla
                Stora nöjet förutom att bara titta på dom är ju givetvis matningen, det är helt hysteriskt vilka mängder dom får i sig. Senaste veckan har jag gjort av med över 1kg räkor och drygt 100-150g pellets (pelletsen är mest för att dom ska få i sig spårämnen och vitaminer å sånt, det är räkorna som är den mättande delen.).
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Matning är kul.
                  Torka golvet är inte lika kul.

                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Hua, inget för mig med min vattenpågolvet-fobi. :P

                    Kul att se att rockan tar för sig!
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Äh, det blir inte så farligt. Jag har däremot alltid handdukar på golvet när jag åker hemifrån. Ska väl börja dra ut täckglaset snart nu när det inte är hysteriskt varmt längre.

                      Han käkar bra, fick väl tag i 2 räkor den här matningen, men han hade ju ätit ganska mycket pellets tidigare i kväll också så jag tror han är mätt
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Nu är sumpen igång helt. Jag köpte 50l filtermedia och vräkte ner det mesta (50l är en jäkla massa konstaterade jag )

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Vad rogivande det blev med den musiken till.

                          Köpte du de där jag inte minns namnet på? Som jag gärna skriver upp denna gång och sparar om du delar med dig. en variant av biobollar, som verkade vara snäppet bättre. ?

                          50l... Vad tar Fxan, 2 L i varje korg va. Så kan tänka mig att det blev en hel del!
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            YouTube är fiffiga på att matcha musik dom. Ville få bort tjafset från tvspelsspelande ungar som var i bakgrunden .
                            K1 heter ju originalet, det här är en kopia som kostar typ hälften. Köpt på dammbutiken.se. Dom är faktiskt jäkligt bra att ha att göra med. Jag har köpt ett par ggr därifrån och kört förskottsbetalning och man får en bekräftelse med sändningsnummer samma dag som pengarna sätts in och jag har haft paketet för uthämtning dagen efter hos dhl kontoret (sen att mitt kontor ligger så till att jag fruktade för mitt liv när jag hämtade det strax före 19 i fredags).


                            Bla bla bla många och i samma långa konstiga mening men orkar inte fixa i mobilen :P
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Så var det ja, tack.

                              Innan du sa det så tänkte jag inte på din megalånga mening.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Hur mår stekpannan? Är den inne i gänget? Och fei feingen, fort mobbad? Någon ny film tro?


                                Jag är intresserad iaf.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...