250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    Film...

    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Nu syns det ju verkligen hur jävla stort akvarium du har. Och eftersom du har provat på att fylla det med tetror och en massa annat så har du nu valt helt rätt fiskar tycker jag

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Hmm, vid ca 1:10 får nog Cichlan passa sig, för det är väl stingrockor? Mäktigt kar Om jag hade ett så'nt skulle ett underbart dilemma uppenbara sig... Stora, buffliga typer á la Cichla, eller fiskar som man normalt ser i sällskapskar av mer modest storlek, men som i ett så stort badkar skulle få rejäl chans att sträcka ut och växa till sig... Tänk fullvuxna, biffiga scalarer, ett rejält stim pansarmalar på botten, och ett ännu rejälare tetrastim. Eller min favorit bland de större cikliderna, chokladcikliden.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Jag har ju redan haft det
          En fet BTN bakgrund och växter i drivor...

          Nu är det nya utmaningar. Mer fiskorienterat.
          När BTN bakgrunden kom ur karet fick jag ungefär en tredjedel mer plats.

          Cichlorna är på dom lite men det har minskat avsevärt. Rockorna kom ju ner i karet idag vid 14 tiden så dom har väl inte hunnit lära sig än. Och ja, dom har en tagg som är giftig...
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ok Kul hur som helst att det faktiskt finns de som har kar som kan husera de stackars små monsterbebisar man ser i butikerna, och som nog oftast hamnar i allt för små burkar, ibland har tur, att rätt person tar med dem hem.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Scobina är ju dessutom en relativt liten art. Dom blir sällan över 40cm över disken enligt utsago. Det var väldigt lockande med motoro men honorna där blir ju enorma.
              Cichlorna blir ju lite större dock, upp emot 60cm har jag hört uppgifter om.
              Som det känns nu så är det relativt fullt, några enstaka fiskar ytterligare kanske det blir men inga mängder (har funderingar på en fei feng och eventuellt en arowana men då måste jag skaffa täckglas och det slipper jag helst.).
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Tänkte på Cichlorna, som man ibland kan se som små söta yngel, och man tänker, undrar hur många som vet hur stora de blir. Cichla tävlar med Boulengerochromis microlepis (kejsarciklid) från Tanganyikasjön om titeln som världens största ciklid, har för mig att jag läst att båda kan närma sig metern.

                Blä, nu blev jag sugen på ett bamsekar
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Jo men inte just denna arten.
                  Finns större arter av cichla släktet.
                  Men visst ser dom små och fåniga ut i butik med sina 6-7cm. Inte många som sammankopplar dom med dom där stora gröna man ser på tropicariet eller liknande anläggningar.

                  Men dom är faktiskt jäkligt roliga, inte helt korkade som många påstår (kanske inte världens klipskaste fisk heller ). Jag kan sitta och plocka i soffan men så fort jag tar tag i matpåsen som också står på soffbordet så samlas dom uppe vid matningsplatsen. Söker ofta kontakt och har en klar hierarki inom gruppen (även om dom jobbade på att bygga ut akvariet ikväll genom att slå ut frontrutan).
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Nej, korkade är de säkerligen inte, det är ju inte för inte som större ciklider som påfågel och Cichla ibland beskrivs som undervattenshundar But then again, även guldfiskar besitter bra mycket mer intelligens än de ofta tillskrivs.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Scobina är ju dessutom en relativt liten art. Dom blir sällan över 40cm över disken enligt utsago. Det var väldigt lockande med motoro men honorna där blir ju enorma.
                      Cichlorna blir ju lite större dock, upp emot 60cm har jag hört uppgifter om.
                      Som det känns nu så är det relativt fullt, några enstaka fiskar ytterligare kanske det blir men inga mängder (har funderingar på en fei feng och eventuellt en arowana men då måste jag skaffa täckglas och det slipper jag helst.).
                      Täckglas för att fisken inte ska hoppa ur akvariet eller för att de inte ska stänka vatten?

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Haha.. Simpson är rutinerad..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Lite vattenstänk kan jag leva med. Fiskar på golvet känns jobbigare...
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Haha.. Simpson är rutinerad..
                            Nja, men mina petrochromis 'yngel' på 15cm gillar att slänga ut varandra från akvariet... En fisk som legat ~ 3 timmar på golvet kan visst överleva men 7 timmar är döden

                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Lite vattenstänk kan jag leva med. Fiskar på golvet känns jobbigare...
                            Jag får problem med helt täckt akvarium att temperaturen blir lite för hög av belysning och pumpar, så ett täckglas är bytt mot nät i rostfritt stål. Håller fiskarna kvar i akvariet men ger ett öppets kar prestanda i övrigt. Kanske är en väg att gå.

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Jag värmer ju mitt kar så det skulle väl vara ekonomiskt för mig att täcka.

                              Men som det är nu så sitter jag i soffan och kastar mat till fiskarna, väldigt avslappnande och man kan få dom att simma dit man vill .
                              Dunstar ju dessutom en hel del vatten som det är nu så det hade nog bara varit fördelar för mig...
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Först i sista filmen så förstår jag varför du trivs så med dina stora fiskar. I detta kar är ju verkligen fisken i fokus och jag kan tänka mig att de blir personligheter för dig, precis som mina Diskus, Kanske inte lika lätt att "bonda" med en sorgmanteltetra som med dessa?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...