250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jaja, aborre som aborre, att de blir fan så mycket större vet jag... Och jag tvivlar på att jag inte skulle skilja på dem, även om jag aldrig sett en cichla i verkligheten!

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Ja förlåt min dumhet.. min första fisk var en fengädda.. sen en arowana.. mitt första kar var 1125l.. jag har aldrig haft en fisk som inte växer ur de flesta kar.. så jag menar verkligen inget illa utan är genuint imponerad.. man har ju blivit så luttrad själv att det verkar som en omöjlighet att inte alla vet vad en cichla är..
      Där kom ordet... Luttrad va det ja!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        vad fina de blivit.. alex har jobbat bra..

        Och ja, de blir lite större än de flesta abborrar.. men även svenska abborrar blir stora..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Jaja, aborre som aborre, att de blir fan så mycket större vet jag... Och jag tvivlar på att jag inte skulle skilja på dem, även om jag aldrig sett en cichla i verkligheten!
          Ja det tvivlar inte jag heller på.. men du är ju ganska skärpt också..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Skulle förstås ha skrivit perca, när det var det jag menade!

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              Jaha, då har man varit officiell rovfiskhållare i drygt 24timmar då.
              En summering kan väl vara på sin plats.
              1. Dom äter, tyvärr inte det jag föredrar att dom ska äta men dom äter åtminstone. (det finns inte en guppy eller sorgmanteltetra kvar i karet, trodde faktiskt lite naivt att sorgmantlarna skulle klara sig). Dom vägrar däremot att röra mat som nuddat botten och var inte speciellt roade av att äta räkor (frysta skalade som jag hade tinat). Dom äter däremot carnisticks men verkar inte så jättesugna, kan det ha att göra med att dom ser ganska runda ut om magen redan efter småfiskfrossan?
              2. Dom skvätter. Jävlar i havet vad dom skvätter. Så fort det blir lite jakt eller dom ska äta något så blir det blött på golvet.
              3. Dom gillar att kolla på TV. Favoritplatsen för hela gänget är alltid i hörnet mot tv´n. Fast´n loud verkar vara ett favoritprogram :P
              4. En av dom har en lite skadad bukfena, troligen sen håvningen eller om det var sen tidigare. Överväger att salta för att vara på den säkra sidan

              Dom känns faktiskt inte för stora för burken, eftersom jag inte har så mycket fisk så upplever jag det som att dom har bra med plats och kan sträcka ut ganska bra om dom vill ta ett varv. Dom kan simma fort men verkar föredra att mest stå och se griniga ut.
              Jag har känt efter hur det känns att vara sån där rovfiskkille genom att köra ett 50%VB nu på kvällen för att upprätthålla vattenkvaliten nu när jag har testat lite olika mat som har ratats (tror inte jag fick upp alla räkor så jag vill vara på den säkra sidan).
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Är det en Electric Blue Jack Dempsey som går där också? Ser ut som en lagom munsbit
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Japp det är det.
                  Som det ser ut nu så klarar dom sig (har 2st), cichlorna visar visst intresse men JD biter ifrån och är ganska kaxiga så det verkar inte bli några problem.
                  Tror dessutom bara att den största eventuellet skulle få in den minsta i munnen. Av någon anledning så håller JD ihop när dom är ute och simmar, den stora är alltid närmast cichlorna...
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    De verkar se Cichlorna som ett hot. Rovfiskar brukar väl kunna, eller i alla fall försöka, få in förvånansvärt stora fiskar i munnen.
                    Senast redigerad av Shepard; 01 April 2014, 23:12.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      Jo nog ser dom cichlorna som ett hot allt, det skulle jag också göra om det kom ett gäng där den minsta var mer än dubbelt så stor som jag.
                      Som sagt, jag tror faktiskt inte dom ger sig på mina JD, dom har aldrig huggit mot dom utan bar "buffat". Märker jag att dom börjar bli för hotfulla så får jag väl kasta över dom i min 250 burk och omplacera dom snarast (har eventuellt en polare som kan ta dom relativt omgående).
                      Det är bara hoppas att jag inte upptäcker det för sent om det börjar luta åt det hållet...
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Kul att få följa det här måste jag säga!
                        Du får försöka förlåta mig för mitt "abborre-snack"...

                        Då tycker jag visserligen fortfarande att abborren (den vanliga svenska) är en fin fisk som gör sig bra i akvarium, och som jag själv gärna hade hållit om det stod en kylanläggning och skräpade någonstans i närheten!

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Abborrsnacket är helt ok, dom är ju besläktade (dom går under samma ordning, abborrartade fiskar sen skiljer dom sig genom släkte) och påminner ju om varandra i teckningen.

                          Varför ska du ha en kylanläggning? Abborrar lever ju i det vilda i tempererade klimat där vattentemperaturen inte sjunker speciellt långt under vinterhalvåret. Dom kan mycket väl gå i 20-22gradiga akvarier året runt och skulle du vilja sänka lite till går det ju att göra utan dyra anläggningar. Avdunstning med hjälp av fläktar kan sänka temperaturen 1-2grader under rumstemperaturen faktiskt, har man då bara vettig belysning så värmer man ju inte så mycket.
                          Jag säger KÖR! Mata dom bara med vit fisk så kan du äta upp dom om dom blir för stora
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            Eftersom abborresnack var ok så ett till om den. Vanlig rumstemp är ingen fara men kan råka ut för griniga däremot.
                            Cichlor är inte störande fula heller.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Tror i te heller de kommer att ge sig på jd'na.. Speciellt inte om de hotar dem.. Man hotar sällan maten.. Mm.. Vattenskvätten är sjuka.. Inte jättelajbans när man har bråttom eller bara inte pallar torka vatten.. Kul att se
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Riktigt intressant att följa dina erfarenheter, Christian. Du känner inte för att filma lite? Det blir lättare att få en bild då av hur de rör sig etc.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...