250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    Hade sorgmantlar i mitt första kar men sen har jag inte haft dem sen dess, vet ej varför men det har bara blivit så . De är med en tålig fisk som håller i all evighet när de väl gått i sig karet .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Sv: 250L blir 1440

      Låter som en bra idé att sprida ut ludwigian lite. Nu när växterna visar så god form kan du ju, om du har lust, börja laborera lite med designen. Kombinera växter istället för att de står i enskilda klungor. Tex kan du använda din låga växt, staurogyne repens, att sätta framför och runtom en buske av nån av dina röda växter så du döljer de nedre stammarna som ibland kan se lite tråkiga ut samt få en fin övergång och färgkombination. Pyntar man med lite sten eller trä i såna kombinationer så börjar man närma sig aquascaping, svårare än så är det inte egentligen.
      Bara lite idéer och tips!
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Alla tips välkomnas, jag är usel på att se möjligheter på det viset. Jag är lite för grovhuggen och rätvinklig eller vad man ska säga.
        Största problemet jag har när det kommer till att fixa med växterna är att det blir svårt att nå när man ska komma åt längre bak i karet. Jag har en tång/sax greja som är typ 60cm men den är svår att komma åt att klippa växterna med.

        Men om jag sprider ut den röda lite (framförallt bakåt eftersom det är där det finns ordentligt med plats) och sen låter min låga växt fortsätta att sprida sig över botten så att man slipper se dom lägre delarna så borde jag ha kommit en bit på vägen eller?

        Skulle även vara kul med lite mer rötter, men jag har inte fått ögat för att se vilka kombinationer man skulle kunna ha när jag är i affären så det blir svårt att vet vad man ska släpa med sig hem...
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          I kväll har jag märkt att det har börjat jagas lite i karet. 2av nyckelhålen har färgat ut och simmar runt å spänner sig.
          Kan det vara så att dom har börjat para ut så pass tidigt?

          Tog en bild för att visa hur dom ser ut

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130103_184133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,0 KB
ID: 2145143
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av KristianE
            I kväll har jag märkt att det har börjat jagas lite i karet. 2av nyckelhålen har färgat ut och simmar runt å spänner sig.
            Kan det vara så att dom har börjat para ut så pass tidigt?

            Tog en bild för att visa hur dom ser ut

            [ATTACH=CONFIG]58899[/ATTACH]
            Riktigt vackra de där, kan nog finna tendenser till lite könsmognad med allt vad det innebär
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              En liten läckerbit . riktigt snygg firre!
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                Sitter och njuter av mina nyckelhål som i full lekdräkt putsar på ett blad och jagar bort allt som rör sig i närheten. Med lite tur blir det ägg redan i kväll, man kan ju bara hoppas.

                Undrar förresten om man kan be dom putsa resten av karet när dom ändå är igång, jävlar vad rent å prydligt det bladet har blivit.

                Tror dessutom att mina ottosar leker, efter en facebook diskution dök det upp bilder på Otto ägg. Jag har exakt likadana i mitt kar, placerade på samma sätt högt upp på rutan. Tyvärr har mina scalarer fått smak för äggen och väldigt få blir kvar (om några).
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Trevligt med lek av Nyckelhålen. Verkar som om dina fiska trivs fint.
                  Intressant att se hur ditt akvarium utvecklas. Häftigt med so mycket växter.
                  När du nu kör med CO2 etc. Vet du vad ditt NO3 ligger på?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Jag kör med dubbel dos kno3 just nu. Låg på 5 innan förra vattenbytet. Gjorde vb i dag igen men orkade inte kolla innan, tänkte kolla i morgon för att se vad det hamnar på efter dubbel dos. Enligt haak så ska ju enkel dos höja nitrat värdet med 5 så om jag hade 5 innan bör jag ju landa på 15 i teorin.
                    Jag får återkomma i morgon i ärendet helt enkelt.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      We got eggs! (och en linslus)

                      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det jag tänker på är just din Cyano. När jag höjde nivån till 25 så försvann den på ett par dagar. Har fattat det som att det är svårt att komma åt Cyanon så länge man ligger under 15 så det låter ju som en start. För egen del behövde jag upp till 25. Vid 15 så växte det långsammare. Men vid 25 försvann det.
                        Du får snart köpa PMDD i tunnor istället
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Jag har börjat mata mer nu dom senaste dagarna, snart är jag uppe i den matningsnivå jag vill ligga på så får jag se var jag hamnar då. Men risken finns ju att jag får börja vräka på med mer kno3...

                          Funderar på att skaffa en vettig våg så att jag kan börja torrdosera, går ju åt 3dl per vattenbyte nu..
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det kostar på att ligga på topp
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Äh Cyano är coolt.
                              Eller så kan man köra med klassikern.
                              Det är bara pengar
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                250L blir 1440

                                Visst är Cyano coolt. Lite som att lägga in en lyxig heltäckningsmatta i alla rum. Fiskarna verkar ju gilla din lite mjukare bottenbeläggning
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...