1001 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #46
    Skjutluckor funkar inte med de luckor jag har utsågade nu, dessutom måste jag bygga 2 spår de kan gå i om jag väljer det och det känns lite väl... men blir en sväng på stan i morgon och titta vad som finns sedan får jag försöka lista ut nått bra.
    Senast redigerad av AffeAlien; 12 April 2012, 22:48.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #47
      nja, spår behöver du inte bygga, det finns ju lister för skjutluckor. typ samma list som man har har till skjutglasfönster.,
      brukar oftast finnas hos glasmästarn

      men en annan tanke, om du sätter gångjärnen i nederkant, så att du öppnar luckorna framåt så att säga, hur funkar det då? blir de samma me regeln där också?
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #48
        Varit lite segt med snickrandet ett tag, har haft lite annat att göra, men kommit igång lite igen.

        Var och handlade färg som blev en halvblank svart för att matcha möblerna i rummet. Dock underskattade jag mängden färg jag behövde extremt mycket vilket ni ser på bilderna, fick helt enkelt åka och köpa en större hink. Målat ett varv invändigt och 2 varv utvändigt, utom där karet ska stå där är det bara ett varv.

        Sedan fixade jag gångjärn och borr för dörrarna. Blev möbel/pianogångjärn till de 2 yttre dörrarna och vanliga ikea/köksdörr gångjärn till de 2 inre dörrarna så jag kunde öppna dem åt de håll jag ville.

        När jag provmonterade de inre dörrarna visade sig att jag inte tänkt riktigt så de var 5mm för långa och gick därför inte att stänga utan överlappade varandra. Fick dem utsågade till önskade mått på Bauhaus eftersom jag inte hade någon bra såg till detta. Blev mycket funderande tills jag kom fram till hur jag lättast skulle såga rakt med den vanliga handsågen. Blev mycket bra tillslut måste jag säga och dörrarna passar perfekt.

        I morgon åker det på mer färg på dörrarna och sedan ska handtagen dit efter det är det bara skära till frigoliten som ska ligga ovanpå bänken sedan är det bara vänta på att akvariet ska dyka upp.

        Han jag väntade på att få pris från har hört av sig och det visade sig vara dyrare hos honom än en av de andra butikerna jag pratat med så har nu bestämt mig var jag ska handla. Problemet nu är att de ska ha pengar i förskott, vilket jag kan förstå i detta fall. Problemet är dock att jag besiktigade bilen och den visade sig ha en trasig katalysator så blev en oväntad utgift där så nu måste jag vänta på lönen innan jag beställer karet.

        1. För lite färg.....
        2. Mer färg inhandlar och luckorna ovanpå målade med.
        3. Lösningen för att såga rakt, ganska uppenbart när man väl kommer på det.
        4. Borrning av luckor till gångjärnen
        Bifogade filer
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #49
          tjusigt
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #50
            Efter lite jobb men mestadels målande i helgen så är bänken slutligen klar.
            Nu är det bara vänta på karet så kan det roliga börja på riktigt efter det.

            Kommer lite bilder på helgens jobb
            Tur tjejen varit hemma så jag haft hjälp med montering av luckor samt målningen, gick bra mycket snabbare då.

            1. montera pianogångjärn.
            2. montera pianogångjärn.
            3. målat och klart bara handtag som saknas.
            4. Färdigt med handtag också.
            Bifogade filer
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Christer5

              #51
              Väldigt roligt att följa ditt projekt !

              Proffsig bänk du har byggt efter konstens alla regler,ser ut att bli väldigt snyggt det där.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #52
                bra lösning med gångjärnen
                blev ju riktigt snyggt det där.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #53
                  vad är det för färg du målat med? alltså, blank eller matt?
                  kan annars rekommendera en färg som heter svart pianoblank, eller nått liknande. blir jäkligt snyggt finish med den färgen.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    #54
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Väldigt roligt att följa ditt projekt !

                    Proffsig bänk du har byggt efter konstens alla regler,ser ut att bli väldigt snyggt det där.
                    Tackar så mycket!
                    Som sagt det roliga börjar när man får börja greja med själva karet och sedan se hur fiskarna gillar det.

                    Ursprungligen postat av MrH
                    vad är det för färg du målat med? alltså, blank eller matt?
                    kan annars rekommendera en färg som heter svart pianoblank, eller nått liknande. blir jäkligt snyggt finish med den färgen.
                    Har ett hörnbord brevid som är i svart laminat som är halvblank så jag köpte en halv blank svart färg just för att försöka efterlikna det så det skulle passa bra in i rummet.
                    Bilden utan handtag är färgen alldels nymålad och inte alls torr därför den är blank där.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • AffeAlien
                      • December 2011
                      • 655

                      #55
                      Nu när bänken är klar har det börjats planera mer för själva karet.
                      Det är jordätarna och flaggcikliderna som karet kommer planeras efter. Ska försöka ge jordätarna mycket bottenyta men samtidigt en hel del rötter och stenar de kan gömma sig bakom.

                      Ska plantera 3 "skogar" med vasillinea ute i hören och i mitten för att dela av karet så flaggorna kan gömma sig i dem och samtidigt inte behöva se varandra hela tiden. ska även ha rötter/grenar i dessa buskage som bryter vattenytan.

                      Blir lite stenrös längs bak kanten av karet också är det tänkt.

                      Hittade ett roligt vektyg där man kunde prova sig fram lite, även om det var lite väl 2d orienterat för att få det bra så får man en liten uppfattning hur man tänkt i alla fall så jag delar med mig av länken.

                      Bara klicka på bilden så kan man snurra på karet bäst man vill.
                      http://www.theaquatools.com/content/...etch&num=15325
                      Mvh Alf

                      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Härligt projekt detta! Vad har du för tidsskiss på karet, alltså, när ungefär tror du att karet är igång? Sitter och funderar här i götet...

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          #57
                          Tackar!
                          Såg att du ville göra dig av med flaggorna men vågade inte säga något eftersom jag inte är 100 på när det är klart.
                          Men så jag inte tari i underkant så säger jag 2 månader innan det är i full drift.

                          Har lyssnat på råden från dig om hur man ska göra för att flaggorna ska trivas och hoppas på att jag ska kunna uppfylla det.
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #58
                            kommer du bygga karet själv? eller hur var det? helglas eller ram?

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              #59
                              Byggande av karet lämnar jag åt proffsen. Men det blir ett måttbeställt i helglas, Gillar inte ramakvarium nå vidare.
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #60
                                inte jag heller. skönt att det blir helglas.

                                hur är det tänkt med belysningen?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...