240 liter Sydamerikansk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    • February 2012
    • 51

    #16
    Ok ok, Ska man köra hel PMDD dos eller en halv?
    Ancistrus tycker jag är lite "läskiga" så kanske Siamesisk Algätare skulle funka?
    Mina fiskar är helt normala nu så det var nog bara första veckan dom gick i akvariet.

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #17
      Sitter i samma sits som dig, har ett nystartat juwelakvarium på 240l (varit igång i ca 2månader nu).
      Jag kör med vanliga fjärilsciklider, tetror, otocinclus och sen kommer även en apistogramma-art få flytta in.

      Jag göder med pmdd och EC. Nu har jag betydligt mer växter än du ser ut att ha, men körde från början en normaldos pmdd i veckan för växterna. Men märkte efter ett tag att jag fick brister på flera växter, bl.a. svärdsplantorna samt en del cyanoalger.
      Så nu har jag ökat till en dubbledos pmdd och hoppas att det ska hjälpa. Har även satt i en hel del vattenpest som faktiskt verkar funka bra mot cyanon. Återstår att se vem av dem som kommer vinna bara, haha.

      Hur som helst så tycker jag att en halv dos pmdd låter litet i ditt fall, jag skulle börja på normaldosen och justera efterhand om det behövs.

      Min erfarenhet är att otocinclus är en väldigt bra algätare, även om minna inte verkar ro på cyanon (men de är väldigt effektiva på kiselalgerna) så iaf jag kommer inte skaffa fler malar utan nöja mig med de jag har. Dessutom är min erfarenhet att ancitrus är duktiga algätare när de är små, men värdelösa när de är stora och att de dessutom blir väldigt stora, så jag undviker numera dessa.

      Kommentar

      • Aquatic
        • February 2012
        • 51

        #18
        Tack för ditt svar LS10
        Senast redigerad av Aquatic; 31 March 2012, 10:25.

        Kommentar

        • Aquatic
          • February 2012
          • 51

          #19
          Ska åka o köpa fiskar nu, ska man fortfarande bara lägga i 3-5? Karet har varit igång i en månad.

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #20
            Ja ta det lugnt det första 2-3 månaderna

            Kommentar

            • Aquatic
              • February 2012
              • 51

              #21
              Har fått lite nitrit och ska göra stora vattenbyten på 50%, men man ska ju ha kallt vatten när man byter men om jag gör ett vattenbyte på 50% kommer det säkert gå ner många grader. Vad ska man göra? Använda varmvatten?

              Kommentar

              • Aquatic
                • February 2012
                • 51

                #22
                Någon?

                Kommentar

                • Johanadhoc
                  • April 2011
                  • 377

                  #23
                  Jag använder varmvatten och vattenberedningsmedel när jag byter.
                  MVH//
                  Johan

                  Projekt 300 liter diskus»
                  Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #24
                    när jag gör vattenbyten på mer än 25% försöker jag hålla vattnet från kranen på samma temp som i karet, och har i vattenberedningsmedel. gör jag mindre tar jag kallt vatten eftersom det är "nyttigare". finns mindre metaller och annat i kallt

                    Kommentar

                    • Aquatic
                      • February 2012
                      • 51

                      #25
                      tack för svaren Freddi och Johanadhoc
                      Senast redigerad av Aquatic; 10 April 2012, 16:17.

                      Kommentar

                      • Aquatic
                        • February 2012
                        • 51

                        #26
                        Har börjat komma alger på bakgrunden, växter och på sanden ..
                        Gjorde ett misstag då jag köpte rödmun tetror istället för Otocinclus ..
                        Hur ska jag göra för algerna växer och min lilla städpatrull på 3 otocinclus käkar inte upp det, ska jag köpa 5-10 otocinclus även fast jag redan lagt i tillräckligt med fiskar?

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Aquatic
                          Har börjat komma alger på bakgrunden, växter och på sanden ..
                          Gjorde ett misstag då jag köpte rödmun tetror istället för Otocinclus ..
                          Hur ska jag göra för algerna växer och min lilla städpatrull på 3 otocinclus käkar inte upp det, ska jag köpa 5-10 otocinclus även fast jag redan lagt i tillräckligt med fiskar?
                          Du kan inte "bota" alger ens med biologiska medel som fisk. Låt det vara och vänta på att naturen har sin gång och det blir balans i akvariet. Algerna kommer då att dra sig tillbaka.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...