375 l med bakgrund SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #31
    Diggar verkligen din bakgrund, att du fått den att se ut som en sandbank istället för det vanliga stenröset som sällan blir riktigt naturtroget. Bra gjort!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #32
      Nu börjar jag skymta jaguarerna. Ormhuvudena är lika synliga som ninjor... Lite si och så med ätandet också. Har gått två veckor så dom borde komma igång. Kinkigt med både pellets och räkor. Vad ska jag hitta på?
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Triumph; 13 March 2012, 21:39.

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #33
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Diggar verkligen din bakgrund, att du fått den att se ut som en sandbank istället för det vanliga stenröset som sällan blir riktigt naturtroget. Bra gjort!
        Tackar och bokar för att du ser vad jag försökt åstadkomma.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #34
          riktigt tjusigt är det, å håller med ovanstående om sandbanken
          verkligen naturtroget det där.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #35
            Nya planteringar och sten. Dock blåser innerfiltret bort grus. Ett dilemma. Vill ha fin sand, men behöver stark filtrering pga skitfärdiga ciklider.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Triumph; 17 March 2012, 20:28.

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #36
              För första gången är jag inte i fejd med en alg. Riktigt snygga gröna fina som slagit sig ner i karet. Känns som ett lyckat projekt. Hoppas balansen fortsätter hålla i sig.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #37
                Lyckan var tydligen kort. Dessa cyano... Har städat ur karet, rensat angripna blad och börjat med pmdd. Tar välkommet emot alla bra tips på hur man balanserar ut dessa slemmiga blågröna. Börjar som sagt ha mina funderingar kring lysrören och dess spektra. Kör med sylvans dayligt för kontor och industri. D v s inga "akvarielysrör". Har testat kH och det ligger på 12. Bör alltså inte ha haft några pH dippar? Till och med vattenpesten har fått en hinna av cyano...

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,0 KB
ID: 2140501Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,3 KB
ID: 2140502Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0050.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,5 KB
ID: 2140503Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,5 KB
ID: 2140504

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #38
                  Blandade resultat efter dryga tre veckor med pmdd. Cyanon har lugnat ner sig, men försvinner inte helt. Det står och väger. Är som sagt väldigt fundrsam över dessa blågröna slem. Förr när jag hade kar var de mer överbefolkade, sämre lyse, inte en droppe växtnäring, sämre cirkulation och pump, men... Inte en tillstymelse til alg eller cyano problem???
                  Förövrigt verkar min fina managuense hane ha en böld i ena sidan av munnen. Avvaktar just nu mest...Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,5 KB
ID: 2140696Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05519.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2140697

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #39
                    allt ser ut att utveckla sej bra i karet nu cyanon kommer ge med sej när det blir balans här syns den inte till alls längre jag vann för en månad sedan =)) tålamodet vann=))
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #40
                      Läste på din tråd om hur du doserat.Har gjort ett vattenbyte och sedan full dos av pmdd. Avvaktar utveckling av cyano och jaguarens böld

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #41
                        Ursprungligen postat av Triumph
                        Läste på din tråd om hur du doserat.Har gjort ett vattenbyte och sedan full dos av pmdd. Avvaktar utveckling av cyano och jaguarens böld
                        samma med mej fast jag väntar ut "popeye" eller om jag ska medicinera hela karet, troligen får jag göra det..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #42
                          Cyanoskräpet hankar sig kvar. Fick testeri dag som jag beställt. KH = 8, pH = 8, Nitrit = 0,1 mg/l och Nitrat = 40 mg/l. Använder PMDD enligt rekomenderad dos. Kör inte med någon tillsats av kol.
                          De värdena borde inte vara en grogrund för det blågröna slemet eller? En iaktagelse är att de växer bara på fria ytor där det inte är växter i närheten. Som jag sagt innan. Har inte varit med om något liknande trots bra mycket sämre utrustning och skötsel...

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #43
                            Hittade ett riktigt vattensjukt område med alla träds rötter blottade. Kunde inte låta bli att sticka hem och hämta sågen. Har för övrigt nya teori om cyano och algboomar. Dom triggas av för låga näringsvärden. Efter någon månad med ett nystartat kar hos den skötsamma akvaristen som matar svårt lite och tar bort halvvissna blad mm inträffar det. När dom väl är där är det svårt att vända. Min nya plan är att mörklägga och sedan fortsätta med pmdd.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Karl Holm
                              • November 2011
                              • 223

                              #44
                              Var träden levande? Det hoppas jag inte i alla fall. Allemanslagen är fantastisk och ska respekteras; allt levande skall lämnas orört. Just rötterna är ju den känsligaste delen på trädet. En kapad gren gör inte mycket, men ett skadat rotsystem kan döda trädet. Inte bara är det ett brott som fodrar tiotusentals kronor i böter, det är också så onödigt när det redan finns så mycket dött och fint trä som man kan plocka fritt i skogen.

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #45
                                Du förutsätter att folk fimpar levande träd för att du brukar det?
                                Senast redigerad av Triumph; 12 May 2012, 20:51.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...