Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    riktigt snygga! man blir ju inte minst sugen på att dra igång ett kar till efter dessa bilderna + dokumentären igår!

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      ser gott ut med lite levande skal
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ja, det blev fint! De andra snäckorna trivs bra så vi får se om dessa tar sig också.

        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Ja, det blev fint! De andra snäckorna trivs bra så vi får se om dessa tar sig också.

          det tror jag nog dom gör...
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Tänkte köra ett litet bildrace igen, det är alltid kul (mest för mig förmodligen)

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,4 KB
ID: 2140190Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,8 KB
ID: 2140191Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0172.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,3 KB
ID: 2140192Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,1 KB
ID: 2140193


            Sen har jag liten funderingar om en Hongsloi-hona verkligen mår bra. Postar någon bild här, vad tror folket? Hon äter och simmar runt men ser lite svullen ut..

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0190.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,9 KB
ID: 2140194




            Jag är INTE pepp på att få in någon skit i akvariet, då får hon det bättre ovan molnen. Problemet är att hon inte är så slö som jag skulle vilja om hon skulle plockas ur...




            I övrigt finns det massa bilder på multisarna redo men jag publicerar dem enbart om det finns önskemål om det, jag vet att tråden kan bli lite hattig med alla sidospår..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Jag har en bra fråga här, jag blir inte klok på skiten.

              Jag har cyano i malawibaljan, samtidigt har jag gröna prick-alger. (det förekommer fler alger än så men de är inte lika irriterande)

              Så, Cyano kan kicka igång när fosfat-halterna är höga och Nitrathalten låg, stämmer detta och hur kan jag då få rutorna smockade med prickalger som enligt sägen skall gilla låga halter av fosfater? Det här är något jag MÅSTE reda ut för jag vill inte kemikalie bort detta.


              Om INTE prickalgerna hade funnits så hade jag doserat PMDD och lämnat ute fosfat och gett växterna ett julbord men jag blir kluven.


              Jag tror att smulande räkmix har gjort botten rätt mättad, PMDD och jättevallis torde fixa biffen, eller?
              Du kan inte bota alger eller cyano. Detta tror jag man borde försöka förklara i grundskolan för akvarister.
              Som du skriver så verkar fiskarna trivas om de nu inte leker av pur överlevnads instinkt! Vilket jag tvivlar på.
              Alger och cyano kommer att dra sig tillbaks så fort det blir lite ordning på balansen i akvarierna. De med en massa växter i kan du nog lugnt ändra lite på vattenbyten, etc. Mixtra inte för mycket med PMDD du bara ställer till det. Hur du än ändrar så kommer växterna att dö av näringsbrist innan alger och cyano gör det. De enda av dina fiskar som kan vara känsliga för Nitrat är nog dina Malawi. Där får du vara lite försiktig.
              Jag funderar skarpt på det här med blästersand om det är så bra. Det kan vara så att ingen näring kan diffusera ned i den och fiskslit och matrester bara lägger sig ovanpå. Då bildas det nog en hel del ammonium som ett tunt lager ovanpå sanden. Hurra skriker cyanon, det måste vi angripa! Eftersom du har en hel del burkar nu varför inte skaffa en säck råda filtersand och testa i något akvarium?
              Jag tycker mig märka att de flesta som har problem med framför allt cyano har ljus blästersand. Det kan vara att det syns mer tack vare den ljusa botten men jag tvivlar på att det är hela sanningen.
              Så du är nog rätt på det i den sista raden.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Just i det akvariet som är cyano-drabbat har ju vit faxe som botten. Det byts mycket vatten men räkmixen som
                blir över hamnar som fina smulor i substratet. Foderbyte ska bli kul att prova. Nitratet ligger på 0 på grund av vattenbyten medans fosfaterna pyr i gruset


                Jag tror inte blint på blästersanden heller, det visar sig när man måste ha sandsnäckor som löser den.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Fast min tes om vattnet blir besvärlig i och med gröna algerna på rutorna, som skall uppstå i miljöer med brist på fosfater.

                  Jag vette fasiken om det kan finnas någon vedertagen sanning alls i detta fallet, tittar man på alg/bakterie ett så pekar den åt höger, sen kollar man på den andra algen och den pekar tydligt åt vänster. Märkligt!

                  Jag tror på PMDD-gödning här:

                  Man lämnar ut fosfaterna och kör enbart på micro samt kno3 och så får vallisen käka i sig alla näringsämnen. Göder jag inte på detta viset så kommer det inte bli ordning förrän jag slamsuger botten och börjar om.

                  Eller?
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 11 April 2012, 07:36.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Tänkte köra ett litet bildrace igen, det är alltid kul (mest för mig förmodligen)
                    Sen har jag liten funderingar om en Hongsloi-hona verkligen mår bra. Postar någon bild här, vad tror folket? Hon äter och simmar runt men ser lite svullen ut..
                    Jag är INTE pepp på att få in någon skit i akvariet, då får hon det bättre ovan molnen. Problemet är att hon inte är så slö som jag skulle vilja om hon skulle plockas ur...
                    I övrigt finns det massa bilder på multisarna redo men jag publicerar dem enbart om det finns önskemål om det, jag vet att tråden kan bli lite hattig med alla sidospår..
                    Njäää, det är ju bilderna som gör att man gärna tittar in i trådarna... Scalarerna ser verkligen fina ut, och bränn gärna på med lite multisar också!

                    Svårt att sia om din hongsloi-hona. Hon ser onekligen en aning svullen ut på buken, men det kan ju bero på flera orsaker, både goda och dåliga.
                    Simmar hon med fenorna ihopklämda, "korvar" hon sig - alltså, har hon ett rörelsesätt där hon böjer sig titt som tätt, står hon ofta still på ett ställe, nära botten eller kryper upp i något hörn?
                    Är hon pigg och rör sig normalt runt i karet är det nog ingen fara - då är hon säkerligen inne i ett normalt skede (som de flesta bajar i brallorna av) när hon helt enkelt inte är tillgänglig för lek och parbildning.
                    Har du fler honor med hanen?
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2012, 11:18.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ja, jag har två honor till hanen, en av dem har en skock yngel i en nöt här. Problemet är ju att hanen blir galen när hon närmar sig och det blir ett ordentligt jagande. Hon är lite segare än vanligt (tror jag) det är svårt att säga helt säkert då de oftast håller sig bland rötter och övrig inredning. Blir det värre får jag plocka ur henne direkt, jag är inte sugen på att skiten sprider sig till Scalarerna.

                      Försökte plocka upp henne i går, det är inte det enklaste i ett kar som detta!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Ja, jag har två honor till hanen, en av dem har en skock yngel i en nöt här. Problemet är ju att hanen blir galen när hon närmar sig och det blir ett ordentligt jagande. Hon är lite segare än vanligt (tror jag) det är svårt att säga helt säkert då de oftast håller sig bland rötter och övrig inredning. Blir det värre får jag plocka ur henne direkt, jag är inte sugen på att skiten sprider sig till Scalarerna.

                        Försökte plocka upp henne i går, det är inte det enklaste i ett kar som detta!

                        Japp, du har svarat hur bra som helst själv!
                        Vet du vad din "slöa" hona vill mest av allt nu? Jo, simma tre kilometer bort från ditt kar!
                        Finns det en annan hona med yngel i karet - och hanen dessutom har starka försvarsinstinkter - så befinner sig den "slöa" honan i ett mycket underlägset tillstånd. Hon har absolut ingen status just nu och vill bara bort från området för att stärka sig och bilda eget revir. Det kan hon av naturliga skäl inte göra nu utan beter sig undergivet och passivt. Hon är med största sannolikhet inte sjuk utan beter sig normalt - men har ingenstans att ta vägen och blir därför stillastående och "slö".
                        Har du ett annat, "apistogrammaförberett" kar, så lägg över henne där tills saker och ting lugnat ner sig i det ursprungliga karet. När den lekande honan blivit av med sina yngel och hamnar i "standby-mode", kan du introducera den borttagna honan - som då förhoppningsvis hunnit att repa mod och kraft!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0148.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,2 KB
ID: 2140195Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,1 KB
ID: 2140196Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,6 KB
ID: 2140197Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,7 KB
ID: 2140198Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,0 KB
ID: 2140199



                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,6 KB
ID: 2140200



                          Det är svårt att fånga ynglen på bild, de drar som avlöningar så fort jag kommer i närheten. Jag matade med smått fryst förut, inte ett yngel! Bytte till supervit och det blev en redig babyboom på en gång, snacka om att fodret verkligen är viktigt!

                          Det här karet är det besvärligaste jag har, körde på enbart led-belysning förut men jag fick hår-alger i mängder. Det är fortfarande en del kvar med det hjälpte verkligen att fixa en ordentlig ramp.

                          Snäckorna städar ordentligt också, de gillar pumpen mycket. Det var en bra investering för det blir lite renare.

                          Jag är verkligen såld på allt vad ciklider heter, det är en bonus att jag har möjligheten att ha både afrikaner, ca och sa-varianter
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Japp, du har svarat hur bra som helst själv!
                            Vet du vad din "slöa" hona vill mest av allt nu? Jo, simma tre kilometer bort från ditt kar!
                            Finns det en annan hona med yngel i karet - och hanen dessutom har starka försvarsinstinkter - så befinner sig den "slöa" honan i ett mycket underlägset tillstånd. Hon har absolut ingen status just nu och vill bara bort från området för att stärka sig och bilda eget revir. Det kan hon av naturliga skäl inte göra nu utan beter sig undergivet och passivt. Hon är med största sannolikhet inte sjuk utan beter sig normalt - men har ingenstans att ta vägen och blir därför stillastående och "slö".
                            Har du ett annat, "apistogrammaförberett" kar, så lägg över henne där tills saker och ting lugnat ner sig i det ursprungliga karet. När den lekande honan blivit av med sina yngel och hamnar i "standby-mode", kan du introducera den borttagna honan - som då förhoppningsvis hunnit att repa mod och kraft!

                            Jag fixar ju en setup på två minuter åt henne, tomma akvarier finns det allt här hemma

                            Jag försöker fånga henne ikväll, hoppas det går vägen!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Det är svårt att fånga ynglen på bild, de drar som avlöningar så fort jag kommer i närheten. Jag matade med smått fryst förut, inte ett yngel! Bytte till supervit och det blev en redig babyboom på en gång, snacka om att fodret verkligen är viktigt!

                              Det här karet är det besvärligaste jag har, körde på enbart led-belysning förut men jag fick hår-alger i mängder. Det är fortfarande en del kvar med det hjälpte verkligen att fixa en ordentlig ramp.

                              Snäckorna städar ordentligt också, de gillar pumpen mycket. Det var en bra investering för det blir lite renare.

                              Jag är verkligen såld på allt vad ciklider heter, det är en bonus att jag har möjligheten att ha både afrikaner, ca och sa-varianter
                              Det är ett jättetrevligt multiskar du har där! Kul som fasen att kolla bilderna!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag fixar ju en setup på två minuter åt henne, tomma akvarier finns det allt här hemma
                                Jag försöker fånga henne ikväll, hoppas det går vägen!

                                Visst! Men, tänk såhär nu; ingen jagastress i karet - kolla om du kan plocka henne när hon befinner sig i ett hörn eller på ett ställe där du snabbt som fan kan plocka henne med håven!



                                Edit; alternativt kan du ju låta henne gå kvar i karet - om de andra inte är på henne ideligen. Du får avgöra detta genom att kolla hur de förhåller sig till varandra - hon klarar sig om hon bara kan vara ifred från attacker.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2012, 09:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...