Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Visa ett smärre hav av repens på detta sätt är ju som att öppna den full-laddade kylen och visa vad man har för en person som kör en veckofasta

    Mycket intressant dina planer om ett rejält stort kar med för mig helt okända fiskar. Har aldrig haft fiskar i den storleken över huvud taget. För egen del hade jag kanske hellre haft i en rejäl grupp Diskus i det, men de fiskarna du nämner Datnoides och Leopoldi (och som jag läst om nu) verkar både exotiska och läckra. Kul med stora planer som inte stressas fram.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av KristianE
    Jaguarer är förbannat läckra...
    Du kan ju köpa mina JD, billigt billigt kompis :P Jag vill göra något nytt i 250karet och dom börjar bli lite stora för den burken...
    I med dem i huvudkaret så får de städa rent bäst de vill..

    Det är ju så fränt det kan bli :P

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jaguarer är förbannat läckra...
    Du kan ju köpa mina JD, billigt billigt kompis :P Jag vill göra något nytt i 250karet och dom börjar bli lite stora för den burken...

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Fast det är klart, Jaguarer, Påffar och JD vore ju inte helt ledsamt att ha, det är ciklidisten i mig som vägrar släppa taget..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Dom plasttankarna blir fin fina filter till din damm :P Planera ett rejält filterrum, sen dubblar du storleken så kommer det bara var lite trångt

    En grej jag tänkte på när jag byggde glasfiberkar var att jag inte tyckte att det var så jävla billigt som jag trodde. Visserligen jagade jag ju inte priser speciellt hysteriskt men jag tycker det drog iväg ganska rejält.. Jag har inga siffror kvar i huvudet men jag tror bara polyester och fiber till min burk gick på 3-4000. Sen tillkom ju kostnaden för träkonstruktion och topcoat å hela den grejen. Jag tror inte jag klarade mig under 7000 spänn när allt var klart, och då var det utan glas.
    Den burken va 3.60x1.20x1.20 med bottenavlopp och 5-6 omsättningar på vattnet i timmen
    Ett stort platsbyggt helglas är ju inte otänkbart heller egentligen. Vi håller dörrarna öppna Bara jag får ha rockor..

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Dom plasttankarna blir fin fina filter till din damm :P Planera ett rejält filterrum, sen dubblar du storleken så kommer det bara var lite trångt

    En grej jag tänkte på när jag byggde glasfiberkar var att jag inte tyckte att det var så jävla billigt som jag trodde. Visserligen jagade jag ju inte priser speciellt hysteriskt men jag tycker det drog iväg ganska rejält.. Jag har inga siffror kvar i huvudet men jag tror bara polyester och fiber till min burk gick på 3-4000. Sen tillkom ju kostnaden för träkonstruktion och topcoat å hela den grejen. Jag tror inte jag klarade mig under 7000 spänn när allt var klart, och då var det utan glas.
    Den burken va 3.60x1.20x1.20 med bottenavlopp och 5-6 omsättningar på vattnet i timmen

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Skänk bort den till honom så han får en chans till! Det kan ju inte misslyckas hur många gånger som helst!!!
    Hehe, nu kör han gas, det ä omöjligt att misslyckas då..

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Nu när alla källkritiska resonemang är avklarade så tänkte jag lägga in ett par bilder till Johnny på min L. repens.

    [ATTACH=CONFIG]64493[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]64494[/ATTACH]

    Snygg växt, som är asbra under uppstarten. Den ska snart ur..
    Skänk bort den till honom så han får en chans till! Det kan ju inte misslyckas hur många gånger som helst!!!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Sådär ja!
    Det finns planer, fina sådana. Men, det ligger något/några år längre fram. Det måste ju provas i alla fall. Jag är en jäkla hamstrare med en stor bekantskapskrets. Glas kan jag få relativt billigt och det går ju att spara in om det bara är ruta fram. Jag har 4 1000-liters plasttankar ståendes också, i en polares trädgård till framtida koi-äventyr, det gnälls lite men bor man på landet så gör man :P

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Vi håller ju på att leta "rätt hus" nu när Emilia strax är färdig på universitetet. Det är viktigt med stor källare då det kommer platsbyggas ett kar i källaren. Jag har lite lösa skisser och filterlösningar på papper. Det är bra med kamrater som är snickare eller glasmästare. Till detta kommer det ju båtbyggare i bekantskapskretsen så 3,5 kubik borde ju gå att få till. Då blir det Datnoides och Leopoldi. Men, det dröjer ett tag men det är ju roligt att visa att planerna finns i alla fall.
    Sådär ja!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Nu när alla källkritiska resonemang är avklarade så tänkte jag lägga in ett par bilder till Johnny på min L. repens.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0740.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,0 KB
ID: 2149868Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0739.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2149869

    Snygg växt, som är asbra under uppstarten. Den ska snart ur..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Det låter bra, att någon kunnig och intresserad helt privat har gjort något liknande och lagt upp är som sagt en helt annan sak.
    Den är skriven och bedömd vid Karlstads universitet, kanske skulle ha tagit med det från början

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Den är källkritiskt granskad av examination och diverse professorer...
    Det låter bra, att någon kunnig och intresserad helt privat har gjort något liknande och lagt upp är som sagt en helt annan sak.

    Ämnet "konstgjord fisk" för att sälja till ovetande kunder, skulle jag själv gärna grotta ner mig i om jag hade tid.

    För det är ett faktum att ingen skulle odla fram Guldfiskar, Papegojfiskar eller vita Diskus om det inte fanns pengar att tjäna på dem.

    Att sen just Guldfiskar och Kampfiskar kan kopplas till en lång kulturell historia i öst, ändrar inte på faktum, utan gör det bara ännu mer intressant.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Men ett gott råd är att söka noga, så att ingen kommer och anklagar dig för något i efterhand.
    Den är källkritiskt granskad av examination och diverse professorer och har en välfungerande notapparat, alla källor är prövbara, från mötesprotokoll till tidningsartiklar och böcker. Jag vill påstå att det faktiskt är det enda dokumentet som håller om du vill leta ordentliga källor då litteraturen sträcker sig ända bak till 1861. Det finns ingen uppsats inom ämnet vid något universitet vad jag vet om heller, vilket säger en del om hur angeläget det är att forska om akvarier och allt som hör till i Sverige.

    Edit:

    Forskning bedrivs naturligtvis på fisk och allt annat roligt med ur en historisk synvinkel så är det mer än dåligt. Jag kan ta guldfisken eller kampfisken som exempel. Det sägs ofta att dessa arter har funnits i en evighet och att det är på ett eller annat sätt. Jo, så kanske det var men vart i hela friden har ni en konkret källa som styrker det påståendet? Det blir rätt tungrott när det skrivs en massa utan att det finns belägg för det.
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 October 2013, 21:53.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Just det sen var det uppsatsen

    Tyvärr har jag redan läst den, är jag ganska övertygad om.

    Historien om hur akvaristiken kom till Sverige genom Tyskland och Danmark har jag läst, men jag kommer inte ihåg var. Borde vara på nätet, men om det var tio eller två år sedan kan jag inte säga.

    Men ett gott råd är att söka noga, så att ingen kommer och anklagar dig för något i efterhand.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...