Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Imorgon sätter jag igång karet.

    HC och Bubbelräknare är det enda jag saknar, det hämtas imorgon bitti. Controllern kom idag, jag hade klarat mig utan men nu sitter den i bänken. 600 spänn, det är välinvesterade pengar det!

    Jag kommer att plantera karet i omgångar men ni kan lita på att det kommer upp dokumentation under morgondagen

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Falconer
    Jag jobbar i köket. Bra arbetstider iaf....
    Vad har du för löv i Dorsigerus-baljan? Hade du i nån torv? I så fall hur har du gjort och var köpte du det? (funderar på torv till mitt)
    Har en hel säck på balkongen. Ordentligt nedbruten och finfördelad. Vet inte om den färgar jättemycket men karet är rätt gött

    Det är bara att dyka förbi någon dag.

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Jag jobbar i köket. Bra arbetstider iaf....
    Vad har du för löv i Dorsigerus-baljan? Hade du i nån torv? I så fall hur har du gjort och var köpte du det? (funderar på torv till mitt)

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    oj vad fint. Jag älskar ju sten. Ska bli kul att se det färdigt
    Det blir nog Gôrbra, ska fylla upp det så fort som möjligt, senast nästa vecka. Det är en del bitar som skall gå i lås, nytt wirekit till rampen, controller och lampor saknas alltjämt.

    7 krukor Hc väntar hos en kompis i alla fall, alltid något

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Falconer
    Falconer gjorde mig sugen på Hemigrammus rodwayi lite längre bak i tråden, plockade hem 20 st häromdan, gött i det tefärgade vattnet.
    Härligt! Visst passar dom in bra? [/QUOTE]

    Ja, de funkar bra. Relativt billig tetra också, vilket var skönt. Har du fått en ny och fin arbetsplats nu? Tänkte gå förbi någon dag, farsan jobbar ju på Sannerud.

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Falconer gjorde mig sugen på Hemigrammus rodwayi lite längre bak i tråden, plockade hem 20 st häromdan, gött i det tefärgade vattnet.[/QUOTE]

    Härligt! Visst passar dom in bra?

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    oj vad fint. Jag älskar ju sten. Ska bli kul att se det färdigt

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag hänger med, Mathias! Det skall verkligen bli, och är, intressant att se hur det utvecklar sig. Jag kan ju inte den här skolan alls, och har således inte några egentliga kommenater kring det hela - men att det är vackert, och samtidigt är en sjusärdeles wow-faktor, är ju glasklart!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag har varit inne och tittat några gånger på det här karet och tycker det är snyggt men svalt liksom, lite som det mesta med Iwagumi. Har man som jag inte riktigt tränat blicken för Iwagumi så är det svårt att se karet framför mig med växter. Hade det med ditt förra växtkar också, som jag sedan tyckte blev riktigt snyggt. Du kan väl berätta mer, trots snor i hjärnan, vad du tänkt med det? Det ska bli spännande att se det utvecklas.
    Att inreda med sten är svårt, riktigt svårt. Det finns en rad variabler att ta hänsyn till när ett Iwagumi byggs upp. Det sket jag i, fullständigt

    Första stenen är placerad snett lurad till vänster, utifrån den har jag godtyckligt placerat övriga stenar. Det ser inte riktigt exakt ut som på bilderna idag, men det är i helhet samma placering, lite annan lutning bara.

    Tanken är ett välskött och livfullt akvarium som snor uppmärksamhet, det ska vara en wow-grej att kliva in i hallen hemma. Jag gillar växter mycket, fast, inte enbart. Det är här det blir intressant då jag kör både den här typen av akvarium och "vanliga" akvarier här hemma.

    Jag vill ju ha allt, fast inom rätt ramar. Jag tror att det här kan bli riktigt bra, den som hänger med får se

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Saknar grönsakerna...men blir nog jäkligt bra(som vanligt).
    Grönsaker kommer, Hc som bottentäck, S.repens och B. Japonica. Under uppstarten så kommer R.rotundifolia och R. nanjenshan finnas med i bilden också. Det kickas igång någon gång i veckan tror jag..

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag har varit inne och tittat några gånger på det här karet och tycker det är snyggt men svalt liksom, lite som det mesta med Iwagumi. Har man som jag inte riktigt tränat blicken för Iwagumi så är det svårt att se karet framför mig med växter. Hade det med ditt förra växtkar också, som jag sedan tyckte blev riktigt snyggt. Du kan väl berätta mer, trots snor i hjärnan, vad du tänkt med det? Det ska bli spännande att se det utvecklas.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Saknar grönsakerna...men blir nog jäkligt bra(som vanligt).

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Tycker att det borde skrivas mer på forumet nu när jag ligger här och är helt trasig i ansiktet av förkylningen from hell. Ingen som har något att säga om mitt nya? Inte ens ett vadfan gör du-inlägg? Planterade akvarier är inte jättemycket Zoopet tror jag, men, jag kör på som vanligt, förhoppningsvis kan jag locka över fler till den gröna sidan..

    Falconer gjorde mig sugen på Hemigrammus rodwayi lite längre bak i tråden, plockade hem 20 st häromdan, gött i det tefärgade vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,0 KB
ID: 2149278Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,9 KB
ID: 2149279Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,2 KB
ID: 2149280Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,6 KB
ID: 2149281Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,4 KB
ID: 2149282Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,3 KB
ID: 2149283

    Jag har haft lite sköna Bryzell-vibbar här hemma och dragit ihop ett Iwagumi. Jag har gått ifrån de regler som finns och helt enkelt lagt i stenen slumpmässigt. Jag har jobbat en del med symetrin i inredningen så det ser inte exakt ut som på bilderna men det är i närheten. Den stora stenen till vänster är mer tiltad, mittenstenen är högre upp och så vidare.

    Nu ska allt kopplas under kvällen, med undantag för ny lampa och controller då detta inte kommit hem ännu. Det hindrar inte ett smack egentligen vilket är gött.

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Jepp nu är jag hemma. Kommer jobba på sannerudskolan hela hösten åtminstone.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...