Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Klart jag vill ha massa idéer sen, vi planerar in mitten på januari i nuläget. Det är nästa logiska steg tror jag men jag vill inte ha dem i ett skalat akvarium. Det är Ozon hit och UV-C dit och det blir man nervös över och det är långt ifrån min vision om akvariehobbyn i stort.

    Läste dina råd häromdan, fint vatten och ett akvarium som luktar som det ska. Det är en feeling att sträva efter.
    (Psst... shhhh... säg inget till någon annan nu... shuuhh, shhuh... men (jävligt små bokstäver nu alltså - annars exploderar hela zoopet och jag får gå i exil) vet du vad...? Huh, huuh? En kub med helt vanligt vatten och liiite, liiite tålamod är grejen - helt sant, alltså... jävligt försiktigt nu så inte hela zoopet hör, men där har du fomulan för lyckad Discushållning! Beliv jo me!)

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Oh-hå-hå! Nog har du koll på inredning!
    Vi kommer dock alla till ett läge när det (av hävd) måste lugna ner sig - och man får kontemplera över vad som är "roligt och viktigt" i ens akvariehållning. Intressant att du funderar på Discus i kub - om du inte misstycker, har jag lite att, kanske "tillföra" i detta ämne.
    Jag bifaller gärna!
    Klart jag vill ha massa idéer sen, vi planerar in mitten på januari i nuläget. Det är nästa logiska steg tror jag men jag vill inte ha dem i ett skalat akvarium. Det är Ozon hit och UV-C dit och det blir man nervös över och det är långt ifrån min vision om akvariehobbyn i stort.

    Läste dina råd häromdan, fint vatten och ett akvarium som luktar som det ska. Det är en feeling att sträva efter.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Oh-hå-hå! Nog har du koll på inredning!
    Vi kommer dock alla till ett läge när det (av hävd) måste lugna ner sig - och man får kontemplera över vad som är "roligt och viktigt" i ens akvariehållning. Intressant att du funderar på Discus i kub - om du inte misstycker, har jag lite att, kanske "tillföra" i detta ämne.
    Jag bifaller gärna!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0871.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,5 KB
ID: 2143587

    Har ju filosoferat runt lite, även utanför Zoopet med diverse roliga akvarister och ovan ser ni en del i en lång kedja. Blåcikliderna och Eldbukarna simmar nu i min lokala butik och det här karet har tagits över av mina Redbacks. Akvariet ser inte riktigt ut som jag vill just nu men jag låter inredningen sätta sig innan jag bökar i det mer. (därav en bild snett från sidan)

    Jag var tvingad att flytta Scalarerna nu då de gick med Multispinosor och Sajica, rätt snälla arter egentligen men de är snabbare och mer aggro då de har mutat in revir och börjat leka. Nu ska jag ta det ytterst lugnt med hobbyn ett tag och prio ett är att få allt att "sätta" sig, jag vill få lite harmoni i burkarna nu, även jag behöver en dos harmoni.

    Vad händer med min "kub" nu då?

    Hellson här på forumet föder upp en del fisk och han har några riktigt fina diskus-grupper. Planen är väl att ta hem 4 stycken och låta dem gå ihop sig i karet. Jag har sett bilder/film från Mats på hans 70-kub med diskus, det är något liknande som ska in här tänkte jag. Jag är inte lika haj på inredning men detta går det att samtala om i timmar när det beger sig.

    Nu sätter jag mig på händerna, vi hörs folket!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av gonzo44
    ja Mathias i bland blir det bara så med den här hobbyn det liksom stannar av ibland speciellt när det kommer mot gångar som med din bänk där..
    Ja, då är det lika bra att vänta en stund

    Rätt feeling är A&O, får inspireras av Mats lite. Hans tråd är mitt Mecka nu när det är lite på dekis här hemma..

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    ja Mathias i bland blir det bara så med den här hobbyn det liksom stannar av ibland speciellt när det kommer mot gångar som med din bänk där..

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ja, en månads mellanrum typ, lite mer kanske. Har någon film men det har inte hunnit laddas upp någon Blåcikliderna väntar en vecka efter att sista ynglet är borta så leker de igen..

    Lämna en kommentar:


  • Henke_76
    svarade
    Kul att dina Blåciklider har fått yngel, har dina Eldbukar lekt nåt?
    MVH/Henke

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Har funderat lite över det här med en njutbar akvaristik. Jag har 4 baljor igång i nuläget och tanken var att kuben skulle sparkas igång nu igen. Bänken blir aldrig riktigt bra, den står kasst på golvet hur jag än gör och det här blir frustrerande, när det blir frustrerande så blir det maniskt. Den här sittsen blir liksom rent av märklig och det leder inte till någon skön feeling här hemma. Vad kan man göra för att komma igång igen då?

    Jag har gjort om lite i Juwel-baljan men jag har beslutat mig för att tänka om helt här. Eldbukarna och Blåcikliderna ska få flytta till nya hem, Scalarerna kommer få det här akvariet istället. Det kommer bli ett lite skönare lir med dem i det här karet, de är ju jäkligt fina och det kommer leda till att karet lyfts en hel del.


    Blåcikliderna går med en kull yngel nu, så fort den är borta skall jag skrida till verket.

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    till algerna i tanakaret har du testat att belysa den delen mer med typ sportar eller nåt sådant??
    till scalarerna... om han nu har massa diskus och scalarer så behöver han inte mer dom måste ner till småland


    Håller med Ulrik dom måste ner till mörka Småland , jag vet ett bra hem till Diskusarna

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    till algerna i tanakaret har du testat att belysa den delen mer med typ sportar eller nåt sådant??
    till scalarerna... om han nu har massa diskus och scalarer så behöver han inte mer dom måste ner till småland

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    hehe härlig algrand du har i karet.. ska inte du ta och tröttna på dina scalarer och skeppa dom söder ut...
    om jag ska vara ärlig så tycker inte jag att dom passar i det karet... dom skulle trivas sååååå mycke bättre här nere i småland
    Haha!

    Hellson här på forumet bedriver ju en odling där de håller diskus, scalarer och en hel del annat roligt. Han tjatar också på mig att jag skall släppa iväg dem till honom

    Bänken till deras kar kommer imorgon, det ska bli skönt att få igång kuben igen. Jag har ju en massa inredningsdetaljer som väntar i en balja i uterummet som måste användas snart liksom.

    Algranden i Tangaburken blir nog kvar i all evighet, den är skit-tråkig :P

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    hehe härlig algrand du har i karet.. ska inte du ta och tröttna på dina scalarer och skeppa dom söder ut...
    om jag ska vara ärlig så tycker inte jag att dom passar i det karet... dom skulle trivas sååååå mycke bättre här nere i småland

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    Haha snyggt! Akvaristikens motsvarighet till den klassiska "bonnbrännan"?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Hehe, det tar väl ett år innan dedär är borta :P

    Lämna en kommentar:


  • Vsen
    svarade
    Sv: Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Mycket nöjd kille. Tanga burken går på helfart igen! Snygg alg-rand

    [ATTACH]56701[/ATTACH]
    [ATTACH]56702[/ATTACH]
    Haha snyggt! Akvaristikens motsvarighet till den klassiska "bonnbrännan"?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...