Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    vad har jag missat?
    Skoghall...

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Hur stor skillnad märker man på dessa optiwhitekar när de är igång? Går ju se tydlig skillnad när man bara jämför glasen jämte varandra men upplever man 'även extremt stor skillnad när det är vatten i etc? Beror kanske på karets storlek också och därmed glasets tjocklek..
      För mig som gillar växter blir det en väldigt stor skillnad då gröntonerna kommer fram ordentligt. Det lär synas skillnad på fisken också men det är ju inte det jag är ute efter. Jag har ju en vän som kör ett optiwhite som är lika stort som det jag hade i köket, det är galen skillnad.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
        Skoghall...
        Kul! Från en smal affärsidé till en annan, det behöver Värmland. Jag söker mig till Thomas om det drar ihop sig i alla fall, det är en självklar kanal för mig.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Kul! Från en smal affärsidé till en annan, det behöver Värmland. Jag söker mig till Thomas om det drar ihop sig i alla fall, det är en självklar kanal för mig.
          Jaså? Inte Farid alltså?

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            För mig som gillar växter blir det en väldigt stor skillnad då gröntonerna kommer fram ordentligt. Det lär synas skillnad på fisken också men det är ju inte det jag är ute efter. Jag har ju en vän som kör ett optiwhite som är lika stort som det jag hade i köket, det är galen skillnad.
            '
            Intressant. Kanske ska börja snegla åt det håller i framtida pölar.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Projekt vintermörker (utökad)

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679671.082714.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2165568Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679687.116803.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2165569Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679695.283595.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,8 KB
ID: 2165570Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679702.118236.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,4 KB
ID: 2165571

              Första bilden blev del på hardscape'n, såhär ser den ut: Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420680246.881621.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,0 KB
ID: 2165574

              Jag var tvungen att starta ett nano till de räkorna jag har kvar. Tänkte prova något nytt så jag gjorde en centrerad sten-skejp. Resultatet blev ganska roligt, ett litet berg. Det ska gå i någon månad innan allt annat är i fas. Bänken till mitt 150-ish optiwhite är klar nu i alla fall. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679845.095526.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,5 KB
ID: 2165572

              Även Emilias grod-kub är klar, jag tänkte presentera denna närmare någon annan dag, resultatet blev riktigt bra men det syns inte på bild riktigt.Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1420679902.702536.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,2 KB
ID: 2165573

              Jag är glad att jag valde detta framför ett lido, även om man förmodligen får två lido och lite till för pengen det kostar i inköp. Helt magnifikt bygge!
              Senast redigerad av Mathias Nilsson; 08 January 2015, 01:24.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Tänkte visa någon bättre bild på min egen "Mats Bryzell-kub". Jag har helt enkelt resonerat som så att om man redan har ett facit eller manus som fungerar så är det bara att efterlikna det utefter bästa förmåga. Mats gillar hängande rötter. (Det finns obegränsat med bilder på de kuber han inrett för den som funderar på vad jag pratar om i tråden akvariestugan).



                Jag kan inte ha aluminiumtråd hängande över kanten och jag hittade ingen bra lösning som fungerade när det gäller upphängningen. Jag kör således utan tyvärr. Jag har ändå försökt att tänka på höjden och simyta, båda två blev ganska bra faktiskt. Jag måste säga att jag verkligen ogillar att inreda akvarier som är lika djupa som höga och breda, det är verkligen skitsvårt att få fram rätt proportioner. Jag vill nästan påstå att jag helt saknar förmågan att få det så bra som jag vill.

                Tankarna bakom har varit:

                Simyta till grodorna runt om rothögen mitt fram och på högersidan så att vi kan se dem när vi sitter runt matbordet,
                Höjd, så att grodorna kan ligga och chilla nära ytan,
                Jag ville rama in rötterna och gjorde detta med hjälp av småsten och Cryptocoryne, det var ändå viktigt att få det så naturligt som möjligt.

                Nu tycker säkert inspirationskällan att jag tagit mig vatten över huvudet men jag postar lite bilder ändå. Snubben är trots allt en av de största behållningarna med forumet

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0901.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,4 KB
ID: 2165608Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0907.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,5 KB
ID: 2165609Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0908.jpg
Visningar: 1
Storlek: 271,7 KB
ID: 2165610
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  Mkt snyggt! Jag tror du får MVG av " inspirationskällan".
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Kalassnyggt

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Riktigt snyggt!
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • HeidiH
                        • October 2014
                        • 629

                        Tycker det är riktigt fint!!

                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Snyggt.

                          Stod och tittade på en sån kub (liknar den iaf, men vet inte måtten bara att det var en rätt så bra storlek. Kan ha varit typ 50x50x60 eller så) på Hornbach igår som de skulle sälja billigt. Den hade kostat ca 4700 kr och de skulle sälja den för ca 2400 kr då den har utgått från sortimentet. Helt nu med ställning.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Tänkte visa någon bättre bild på min egen "Mats Bryzell-kub". Jag har helt enkelt resonerat som så att om man redan har ett facit eller manus som fungerar så är det bara att efterlikna det utefter bästa förmåga. Mats gillar hängande rötter. (Det finns obegränsat med bilder på de kuber han inrett för den som funderar på vad jag pratar om i tråden akvariestugan).





                            Jag kan inte ha aluminiumtråd hängande över kanten och jag hittade ingen bra lösning som fungerade när det gäller upphängningen. Jag kör således utan tyvärr. Jag har ändå försökt att tänka på höjden och simyta, båda två blev ganska bra faktiskt. Jag måste säga att jag verkligen ogillar att inreda akvarier som är lika djupa som höga och breda, det är verkligen skitsvårt att få fram rätt proportioner. Jag vill nästan påstå att jag helt saknar förmågan att få det så bra som jag vill.

                            Tankarna bakom har varit:

                            Simyta till grodorna runt om rothögen mitt fram och på högersidan så att vi kan se dem när vi sitter runt matbordet,
                            Höjd, så att grodorna kan ligga och chilla nära ytan,
                            Jag ville rama in rötterna och gjorde detta med hjälp av småsten och Cryptocoryne, det var ändå viktigt att få det så naturligt som möjligt.

                            Nu tycker säkert inspirationskällan att jag tagit mig vatten över huvudet men jag postar lite bilder ändå. Snubben är trots allt en av de största behållningarna med forumet

                            [ATTACH=CONFIG]73662[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73663[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]73664[/ATTACH]
                            Riktigt skitsnyggt! Helt och fullständigt värt två tummar upp!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Japp, jag drar upp alla tummar jag har - sketasnyggt!


                              (tips om man inte har möjlighet att just hänga rötterna; stapla dom! Detta går utomordentligt bra med Red Moore-rötter, som tycks vara gjorda för montering i höjdled. Skall visa några exempel på detta senare, när det är dags för inredningsdetaljer här hos mig).

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Tack, vad snälla ni är. Det här är väl ett typiskt Zoopet-akvarium egentligen, massa rötter, Java och crypto.

                                Det är skönt att pilla med ett "vanligt" akvarium utan en massa teknik.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...