Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Falconer
    Det går bara fint med calvusarna. Dom växer väääldigt sakta. Blir nog till att göra om 240-litaren till Tanganyika sen så jag kan behålla alla fiskar. Köpte dessutom ett lekpar J. Transcriptus på pets som jag hoppas få yngel av vartefter. Än så länge verkar alla funka bra ihop trots ett ganska litet kar.
    Ja, de blir väl könsmogna om 2-3 år

    Jag är lite orolig för att mina kommer bli slaktade när de kommer till en inkörd multiskoloni..

    Lämna en kommentar:


  • Falconer
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Nej, de är inte stora nog åt dem. Det skall till en annan lösning där men jag vet inte hur jag skall finns på rätt typ. Sökandet pågår ständigt men snäckan behövs ju inte än på länge.

    Hur går det med Calvusarna?
    Det går bara fint med calvusarna. Dom växer väääldigt sakta. Blir nog till att göra om 240-litaren till Tanganyika sen så jag kan behålla alla fiskar. Köpte dessutom ett lekpar J. Transcriptus på pets som jag hoppas få yngel av vartefter. Än så länge verkar alla funka bra ihop trots ett ganska litet kar.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Projekt vintermörker (utökad)

    Ursprungligen postat av åheim
    Jorå alla fluvals filterstorlekar har samma diameter på sina insug,utblås, strilrör.
    Kan jag köra slang från fx5 på 306? Fx5 måste ha tjockare slang? Det är väl bara töjbara anslutningar..
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 18 September 2012, 21:46.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen

    Edit: Provade igen å det passar även om man monterar de rätt
    Jorå alla fluvals filterstorlekar har samma diameter på sina insug,utblås, strilrör.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    hehe, lite trött bara. Packade upp å ned sakerna då Mathias ville ha bild så antar att ja monterade lite tokigt då. Skall inte användas förräns om några dagar, ligger ned packat i lådan igen. Tack för varningen ändå
    Puh! Jag var lite orolig att du inte skulle se inlägget och starta upp skiten Jag såg för ett tag sen en på tuben som hade satt de kapade ändarna på pumpen, to.m utan de lösa gummitutorna...

    Lämna en kommentar:


  • Vsen
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Vill bara varna dig om att du satt slangen åt fel håll på strilröret!!! Den lösa gummitutan har du satt på filtret....
    hehe, lite trött bara. Packade upp å ned sakerna då Mathias ville ha bild så antar att ja monterade lite tokigt då. Skall inte användas förräns om några dagar, ligger ned packat i lådan igen. Tack för varningen ändå

    Edit: Provade igen å det passar även om man monterar de rätt
    Senast redigerad av Vsen; 18 September 2012, 21:13.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    [ATTACH=CONFIG]56005[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56006[/ATTACH]

    2 delat strilrör, 38cm per rör, skarvas ihop med en lite "gummistrumpa" som den som skarvar röret och slangen.

    EDIT: Rören borde gå att kapas, kommer själv vara tvungen till det om de skall placeras på kortsidorna då jag inte annars får ned insuget på något smidigt sätt om jag inte vill ha det på framrutan dvs..
    [ATTACH=CONFIG]56007[/ATTACH]
    Ja, jag ser att det är lite smuts i överkant på karet..
    Vill bara varna dig om att du satt slangen åt fel håll på strilröret!!! Den lösa gummitutan har du satt på filtret....

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Nu har mina A.Compressiceps landat på Pets, hinner inte plocka ut dem före måndag dock. De är tydligen sketasmå, modell Multis men det är väl bara att mata på dem

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    [ATTACH=CONFIG]56005[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56006[/ATTACH]

    2 delat strilrör, 38cm per rör, skarvas ihop med en lite "gummistrumpa" som den som skarvar röret och slangen.

    EDIT: Rören borde gå att kapas, kommer själv vara tvungen till det om de skall placeras på kortsidorna då jag inte annars får ned insuget på något smidigt sätt om jag inte vill ha det på framrutan dvs..
    [ATTACH=CONFIG]56007[/ATTACH]
    Ja, jag ser att det är lite smuts i överkant på karet..
    Grymt Jag ska köra den slimlinen i min kub nu också för övrigt, blir fint för oss båda!

    Lämna en kommentar:


  • Vsen
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Posta en bild på hur det ser ut, jag vill se
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0236.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,8 KB
ID: 2142814Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,8 KB
ID: 2142815

    2 delat strilrör, 38cm per rör, skarvas ihop med en lite "gummistrumpa" som den som skarvar röret och slangen.

    EDIT: Rören borde gå att kapas, kommer själv vara tvungen till det om de skall placeras på kortsidorna då jag inte annars får ned insuget på något smidigt sätt om jag inte vill ha det på framrutan dvs..
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,2 KB
ID: 2142816
    Ja, jag ser att det är lite smuts i överkant på karet..
    Senast redigerad av Vsen; 18 September 2012, 19:48.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    Var faktiskt tack vare dig som ja beställde 306. Visste inte att det kommit nya efter *05 serien, men sökte runt efter att jag sett att du fått tag i 306a.
    Ingen aning faktiskt, köpte samma strilrör som jag har till 205an men är ju nyare modell nu med 306. Skall testa och se.

    Edit: packade upp och testade, strilrörer passar då utmärkt vad jag kan se. Ger dock inga löften innan jag startat och provat det.
    Posta en bild på hur det ser ut, jag vill se

    Lämna en kommentar:


  • Vsen
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Bra val av filter

    Jag kör ju en 306 till Tanga-baljan, det är ett jäkla drag på vattnet! Hur funkar det med strilrör till deras slangar?
    Var faktiskt tack vare dig som ja beställde 306. Visste inte att det kommit nya efter *05 serien, men sökte runt efter att jag sett att du fått tag i 306a.
    Ingen aning faktiskt, köpte samma strilrör som jag har till 205an men är ju nyare modell nu med 306. Skall testa och se.

    Edit: packade upp och testade, strilrörer passar då utmärkt vad jag kan se. Ger dock inga löften innan jag startat och provat det.
    Senast redigerad av Vsen; 18 September 2012, 19:20.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    Hoppas det, hade drömmar om eldbukar men de får vänta ett tag. Mats och hans akvariestuge tråd har inspirerat till nyckelhålsciklider och skalarer.

    Ett fluval 306 nyinköpt och ett fluval 206 som står å puttrar i en 175a 40 mil härifrån. Skall hämta pump å fiskar till helgen.
    Blir strilrör och ett filter på var kortsida.

    I filtrena blir det kuber, makaroner å kanske någon bioboll bara ändå, sen tänkte jag trycka i lite vadd också.
    Bra val av filter

    Jag kör ju en 306 till Tanga-baljan, det är ett jäkla drag på vattnet! Hur funkar det med strilrör till deras slangar?

    Lämna en kommentar:


  • Vsen
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Har allt kollat in tråden, kommer bli fint

    Vad ska du ha för filterlösning?
    Hoppas det, hade drömmar om eldbukar men de får vänta ett tag. Mats och hans akvariestuge tråd har inspirerat till nyckelhålsciklider och skalarer.

    Ett fluval 306 nyinköpt och ett fluval 206 som står å puttrar i en 175a 40 mil härifrån. Skall hämta pump å fiskar till helgen.
    Blir strilrör och ett filter på var kortsida.

    I filtrena blir det kuber, makaroner å kanske någon bioboll bara ändå, sen tänkte jag trycka i lite vadd också.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Vsen
    Oskar von Essen, vet ej om du läst något i min projekttråd som jag startade igår men pluggar i Umeå för tillfället.

    Har släkt nere i dina trakter så inte ovanligt att man är i Molkom och Karlstad med omnejd ibland.
    Har allt kollat in tråden, kommer bli fint

    Vad ska du ha för filterlösning?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...