Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Har du fått i några snabbväxande växter i burken nu? Hur funkar det i så fall?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Glömde ju att skriva att det var led - och jag gillar varmvitt, smaken är som baken... Jag får helt enkelt testa med fler snabbväxande, så får jag se om det funkar.
    Tack för länken

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Hej Inger!
    14 watt- ja då har du led och förmodligen begränsad till de varianter Juwel erbjuder. Nu tycker jag själv att 6500K inte är så dumt. Jag gillar mer kallvitt än varmvitt.
    Lysrör har sina fördelar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Hejsan Annicka! Jag har aldrig beställt något från tyskland, men vet att många gör det. Har nu något tips på andra lysrör som passar juwel och som inte har detta skarpa sjukhussken? Juwelrören som sitter i är på 6500k/14w - 590mm.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Jag har ju två Juwelkar och dess lysrör, har inte samma sort utan blandat och vinklat reflektorerna så de inte lyser på glaset. Har inte alla tända hela dagen heller. Brukar inte få alger i någon större mängd. Man kan ju hitta andra lysrörstillverkare som har juwellängd om man kan tänka sig beställa från tyskland. Men det vet du säkert redan.
    Trist med alger, ibland kommer de ju utan man riktigt fattar varför. Hoppas du slipper dem när du startar upp igen.
    I det kar jag så gott som inte har några alger överhuvudtaget (60l ram)är det riktigt mörkt med en hängande gammal armatur en bit ovanför akvariet. I sitter några gamla t8 rör men javaormbunkar, weepingmossa och anubias trivs. Dessutom är ytan mer eller mindre täckt av flytväxter. Bucephalandra tycker också det är trivsamt under flytväxterna och Hygrophila Corymbosa växer upp över ytan. Botten är sandtäckt jordbotten.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad bra! Det var så lite så

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Känns faktiskt kul att skriva i tråden igen, tack Nando och Mats för att ni fick i gång mig igen

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Haha, kan du inte få någon odling av tofsalger av någon

    //Inger
    Hade jag tagit direkt!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det stämmer, jag har noll koll... och noll alger. Skulle gärna få lite tofsalger i burken, dessa fantastiskt vackra alger - men i helvete heller.
    Haha, kan du inte få någon odling av tofsalger av någon

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag tror säkert att det går att byta ljuskälla, men till vad är frågan? Vet ju att även du Mats har dålig koll gällande alger och vilken belysning
    //Inger
    Det stämmer, jag har noll koll... och noll alger. Skulle gärna få lite tofsalger i burken, dessa fantastiskt vackra alger - men i helvete heller.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj, Inger och Nando!
    Känner inte till Juwel-karen, men går det inte att byta ljuskälla - eller typ hänga någon annan armatur ovanför?
    Sorry om jag är helt ute och cyklar nu...
    Jag tror säkert att det går att byta ljuskälla, men till vad är frågan? Vet ju att även du Mats har dålig koll gällande alger och vilken belysning

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj, Inger och Nando!
    Känner inte till Juwel-karen, men går det inte att byta ljuskälla - eller typ hänga någon annan armatur ovanför?
    Sorry om jag är helt ute och cyklar nu...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Förstår precis vad du menar med Juwels ljus. Jag har ju två sådana kar och just ljuset stör mig också. Det är ett hårt, kliniskt vitt ljus som inte är behagligt alls. De växter som trivs hos mig är limnophila sessiflora, en sorts flytväxt med långa rötter (musselblomma?), vattenpest, cryptosar och javaormbunke.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag har lite vimsiga funderingar om dessa för mig okända alger - vimsig, därför att jag inte kan tillräckligt om alger och belysning. Mina funderingar rör sig om Juwels belysning, gillar den inte alls. Den ger ett skarpt, "illvitt" sken som stör mig jättemycket, den ger inget naturligt intryck alls. Min okunniga tanke då, kan det vara så, att med dessa lysrör fodras snabbväxande växter som tar näring från sanden? I detta kar hade jag bara windelöv och mossa - alltså inget som växte snabbt. Finns någon kunnig, som har Juwels ledbelysning och kan ge mig råd om vilka växter som kan funka?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ingen fara. Gnälliga uppdateringar är också uppdateringar! Tråkigt såklart när lusten inte är på topp. Men när den återkommer har du ju ett tomt kar att planera för, inreda och köpa fisk till. Det är kul!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...