Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Mmm, det tycker du, men vad kan göras bättre? Nu ska du inte vara snäll bara för att jag är lite osäker gällande inredning, jag tål kritik det vet du
    //Inger
    Det är lustigt detta med inredning. Man kan alltid diskutera vad som kan göras "bättre" eller förändras... frågan är dock; till vad och till vilken människas tycke och smak?
    Inger, om du nu hade sagt att du inrett ett Malawi-kar så hade jag nog kommenterat med några tips på hur den grejen kanske skulle kunna göras bättre.
    Men, nu har du satt en grundinredning som jag tycker ser kanonfin ut, och som går att utveckla åt det håll som passar kommande fiskar (jag anar något i SA-väg) och som du kan få att likna de ideal och bilder du har inom dig.

    Skall man göra en strikt inredning efter något kar man sett på någon bild eller film, ja, då blir det genast lättare att ge tips om hur det går att efterlikna gällande kar på ett effektivt sätt.
    Vad som blir väldigt knepigt dock är att du har en inre bild, en vision som bara du kan se. Det blir alltså väldigt svårt att säga; "gör si, gör så", för det fungerar sällan eller aldrig.
    Det är i det här skedet av en inredning som jag brukar tipsa om att låta den första "sättningen" vara några dagar.
    Du kan i lugn och ro sätta dig framför burken, ta ett glas vin, lyssna på lite musik och bara titta på den inredning du, så här långt, gjort.

    När jag är i denna process brukar jag sällan ha vatten, sand eller växter i karet - ett stadie som brukar kallas torrinredning och som är väldigt effektivt då man utan vidare kan ändra en massa detaljer, både stora och små, utan att det hela behöver bli så joxigt.
    Det här är en process jag tycker är väldigt behaglig. Man kan dra ut på den länge och - för min del - är det här den trevligaste delen i en initial inredningsprocess, och kan ta dagar och veckor.

    Det behöver dock inte ta så lång tid att få till en hyfsad inredning. Ett exempel är det 540-kar som jag inredde åt Thomas, i hans lokal.
    Jag torrinredde karet under några timmar, ändrade placering på flera detaljer, skapade olika tänkbara "bilder" som jag och Thomas betraktade och när vi till slut var nöjda skickade vi i sand och vatten. Detta tog en dag. Sedan garnerade Thomas med olika växter och pillade med små detaljer som behövde rättas till.
    Här är en bild på det karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image_83218.jpg
Visningar: 242
Storlek: 355,6 KB
ID: 2416288

    Så, Inger, det handlar inte om att vara snäll mot dig för att du känner dig osäker och någon kritik vill jag inte utdela, därför att den inredning du eftersträvar är okänd för mig. Jag kan bara ana vart du är på väg och vill väldigt gärna se vart du är på väg med detta kar.
    Jag tycker att det du åstadkommit är jättefint och jag ser en pontentional i en stark utveckling.
    Hade karet varit mitt hade jag jobbat vidare med de visioner jag ser inom mig - betraktat karet, fantiserat, adderat detaljer, ytterligare lagt till och dragit ifrån.
    Sedan är det så att man alltid kan diskutera olika tekniker och tillvägagångssätt att få till det man vill åstadkomma.
    Om du till exempel säger att du vill ha en större rot som bryter vattenytan, så kan vi kolla på olika rot-alternativ, var man skulle kunna placera roten och på ett mer påtagligt vis labba med olika scénerier o.s.v.
    Då handlar det om en mer påtaglig idé som är lättare att tipsa om.
    I övrigt håller jag med de tidigare kommentarer du fått om denna inredning och önskar dig lycka till med fortsättningen av detta kar som jag hoppas du får till så som du önskar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Tror ni att mina växter behöver någom form av näring framöver? Växterna är; Bacopa monnieri, Hygrophila polysperma, Egeria densa, Cryptocoryner (dom brukar växa ändå), Microsorum smalbladig och Weeping moss.
    Belysning; Akvastabil ledarmatur 6x3w 4500K och Akvastabil ledarmatur 6x3w 6500K. Jag är jättedålig på det här med belysning och näring

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    [QUOTE=Nando;n2416275]När skogen i bakkant växer sig hög och växterna på sidan kommer upp lite blir det perfekt. Möjligen att du kunde ha några sirliga grenar som kommer ovanifrån och ner i högerkant men annars har jag inga förbättringsförslag. [/QUOTE

    Jag förstår vad du menar Nando, tack

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    För att vara nystartat ser det väldigt bra ut, nu är det bara att vänta och se vad karet själv vill.
    Jag tar åt mig av vad du säger Maths, hoppas på att karet vet...

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    När skogen i bakkant växer sig hög och växterna på sidan kommer upp lite blir det perfekt. Möjligen att du kunde ha några sirliga grenar som kommer ovanifrån och ner i högerkant men annars har jag inga förbättringsförslag.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    För att vara nystartat ser det väldigt bra ut, nu är det bara att vänta och se vad karet själv vill.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jättefint!
    Mmm, det tycker du, men vad kan göras bättre? Nu ska du inte vara snäll bara för att jag är lite osäker gällande inredning, jag tål kritik det vet du

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jättefint!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Så roligt, att du tycker att karet känns mystiskt Sleaper, den tanken har jag inte ens tänkt .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag tycker det ser toppenbra ut!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Skön "mystisk" känsla i karet. Gillar hur ljuset bidrar till detta. Ett par fjärilar hade ju varit väldigt trevligt i den miljön. Men dom är väldigt ofta av dålig kvalitet tyvärr som du märkt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Nu har jag pillat med inredningen i nästan två dagar. Detta är vad jag har landat i (aningen less nu). Höger och vänster sida har jag lämnat öppen, eftersom jag inte riktigt har bestämt mig för vilka fiskar jag ska ha. Helst skulle jag vilja ha fjärilsciklider, men jag har ju inte haft vidare tur med dessa snygga så jag tvekar. Blir det grotttlekare så får jag fixa till sidorna senare.
    Meningen är, att i bakkanten (i mitten) ska Egeria densa växa till en "liten skog", sen längs sidorna har jag Bacopa och Hygrophila, bara "lätta" växter enligt experterna, men för mig är inga växter lätta tycker jag. Nöjd - nä, inte speciellt som vanligt

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0312 - kopia.JPG
Visningar: 244
Storlek: 342,0 KB
ID: 2416267

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ja det känns aningen spännande - har absolut ingen bild alls i skallen på hur inredningen kommer att bli.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Plejaderna
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Vi mår bra, tack Nando . Idag har jag rensat växterna från den där jädrans stenullen (är inte så noga), så i morgon ska det inredas, "aquascaping" á la Inger

    //Inger
    Jättespännande! Ser så framemot att se bilderna på ditt kar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Oh, spännande!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...