Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Jahapp, var är Åheim när man behöver honom..?
    Tyvärr är jag inte mycket till hjälp angående rörliga delar i EHEIM-tunnorna, men ta det easy när du får hem de nya grejerna.
    Hoppas det fixar sig i övrigt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag tycker alltid att det är intressant när man berättar om sina kar när allt funkar toppen - men faktiskt mer intressant när allt inte funkar som man vill, man lär sig liksom mer av det tycker jag.
    I helgen så skrev jag i Mats tråd, att jag kanske skulle filma borellimamman med sina få bebisar men att annat kom emellan, vilket skedde, fick faktiskt smått panik kan jag erkänna.

    I alla fall så hade jag märkt att slangarna var väldigt skitiga och spottade ut partiklar i lilla borelliikaret, dessutom var det dags att rengöra karets ytterfiltret eheim 2213.
    Jag gjorde allt det där, men jag rörde inget i själva karet såklart. Slangar och filter rengjordes och dessutom impellen och impellhuset som var ganska så skitiga.
    Jag satte dit impellen igen, men den ville liksom inte sätta sig på plats riktig. Ni som har dessa klassiska eheimtunnor vet att det sitter typ ett lock vilket man ska fästa impellen med. Det gick trögt att klämma dit den - men fast blev den i alla fall.
    Filtret gick inte att starta - helt tyst. Ut med filtret igen och kollade. Den där vita plastpinnen som går genom impellen hade gått av, den hade satt sig snett! Jag hade glömt den lilla gummikudden som ska sitta på pinnen . Nya pinnar är beställda.

    Som tur var så hade jag ju tömt mitt 250-liters för att börja om med ny inredning och nya invånare, så jag fick ta detta eheim 2217 (vilket är alldeles för kraftigt i detta 144L) som jag hade till detta kar, som tyvärr är helt rengjort på nyttiga filterbakterier, får hoppas på att karet i sig innehåller nyttobakterier.
    Så nu är det bara att hoppas på att inget negativt händer i karet. Smällar jag får ta när jag är en slarver.
    Sånt som kan hända,

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, näringspinnar som man sticker ner vid rötterna.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Av någon anledning verkar landväxter enklare än vattenväxter också för mig. Jag har nyss konstaterat att jag och svärdsplantor inte funkar. Ta mig tusan varenda en som jag planterar i vilket kar det än må vara kan tävla om forumets fulaste planta
    Har du botten-näring till dom?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Av någon anledning verkar landväxter enklare än vattenväxter också för mig. Jag har nyss konstaterat att jag och svärdsplantor inte funkar. Ta mig tusan varenda en som jag planterar i vilket kar det än må vara kan tävla om forumets fulaste planta

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ja visst är dom vackra, har mer tur med mina växter ute än dom jag har i karen

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Åh, så vackra!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Underbart fina bilder! Toppstuff!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Några av mina favoritblommor som fortfarande blommar så här inpå höstkanten

    Rosenvial, krasse, och stockrosor.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8979.JPG
Visningar: 156
Storlek: 173,5 KB
ID: 2390181Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8988.JPG
Visningar: 168
Storlek: 141,7 KB
ID: 2390182Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8983.JPG
Visningar: 166
Storlek: 70,9 KB
ID: 2390183Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8981.JPG
Visningar: 166
Storlek: 83,5 KB
ID: 2390184Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8980.JPG
Visningar: 169
Storlek: 92,2 KB
ID: 2390185

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag vet inte vad jag fick den grejen ifrån faktiskt, det blir tyst från många av oss ibland, men när det blir jättetyst från vänner sen en lång tid tebax blir jag lite "orolig", så enkelt är det. Sitter man här som jag uppe i Ångermanland utan likasinnade så skulle du förstå Mats .
    Vi glömmer det nu
    //Inger
    Japp! (Jag intresserar mig mycket av vad du gör med dina kar, bara så att du vet).

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag undrar vad du fick den grejen ifrån..? Det blir "tyst" i trådarna med jämna mellanrum. Kolla min tråd... Jag är troligtvis "på kant" med hela jävla forumet.
    Jag vet inte vad jag fick den grejen ifrån faktiskt, det blir tyst från många av oss ibland, men när det blir jättetyst från vänner sen en lång tid tebax blir jag lite "orolig", så enkelt är det. Sitter man här som jag uppe i Ångermanland utan likasinnade så skulle du förstå Mats .
    Vi glömmer det nu

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Asch så skönt att det inte var nåt sånt Mats, sådetså
    //Inger
    Jag undrar vad du fick den grejen ifrån..? Det blir "tyst" i trådarna med jämna mellanrum. Kolla min tråd... Jag är troligtvis "på kant" med hela jävla forumet.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    What on Earth!?! Kommit på kant..? Vi kommer väl aldrig på kant, Inger?
    Nädu, jag spanar in allt du tar dig för - och det jag ser i ditt kar ser alldeles toppenbra ut, sådetså!
    Asch så skönt att det inte var nåt sånt Mats, sådetså

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Känns bra det Mats; ett tag trodde jag att vi hade kommit på "kant" med varann av någon oförklarig anledning- fast den anledningen gillas såklart inte av någon av oss
    Ha en skön helg!
    //Inger
    What on Earth!?! Kommit på kant..? Vi kommer väl aldrig på kant, Inger?
    Nädu, jag spanar in allt du tar dig för - och det jag ser i ditt kar ser alldeles toppenbra ut, sådetså!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Även om jag är här på forumet sällan nu för tiden så kollar jag alltid in vad du har för dig, Inger.
    Härligt att du har fått sådan fin harmoni med inredning och fiskar i ditt kar.
    Känns bra det Mats; ett tag trodde jag att vi hade kommit på "kant" med varann av någon oförklarig anledning- fast den anledningen gillas såklart inte av någon av oss
    Ha en skön helg!

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...