Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hannesc
    svarade
    ja den var jäkla snygg! ska spanas in lite extra den med :P

    tack!

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Riotetran är ju annars ganska snygg måste jag säga, de vill ju tydligen ha det lite mörkare för att färgaut också.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    aa gärna en film


    mats! jag kommer rådfråga dig om inredningen på samma sätt som mathias gjorde. behöver få din input o få sätta det i praktiken så att jag få en chans av att förstå hur din hjärna fungerar

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    hehe smålänning

    tycker ändå du ska ta dit eget förslag i beaktning för jäklars så fina dom är.... ska se om ja inte kan få till en film nån dag.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    aa kan tänka mig det med. det var tanken från början. att ha vinklar, men sen föreslog jag det till dig :P haha o nu kan jag ju inte vara en copycat :P

    vinklar är nog min favvo-tetra. så jäkla snygg


    a jag får se vilken det blir! får ju ett bra pris på glödbanden. o målet med detta karet är att komma undan så billigt som möjligt :P haha ( småläning du vet)

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    alltså hannes, ja tror att ett gäng vinkeltetror skulle göra sig jäkligt fint i det här karet... jäklar så gött dom stimmar så jäkla fina.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Det blir spännande att se hur det artar sig när det är fisk i karet. Sätt siskarna i stimskola innan de kommer ner i karet.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    aha. aa det blir väl så med tiden.

    men ja.stimmande eller inte så kommer det nog vara fett snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    strategi är bättre ord.

    ja du har nog helt rätt i det med begränsade kar. så därför borde ju mitt vara bättre helt klart ja.

    nu tänkte ju inte jag har fiskar som tänker äta upp tetrorna såklart, men större fiskar kan ju göra att tetrorna blir lite osäkra och håller ihop stimmet mer. o det är ju snyggt det med.

    det ska onekligen bli spännade o se hur de beteer sig. bler ju mer o mer sugen på att skaffa ett jättestim nu :P
    Visst, det kan bli riktigt hårigt med ett fett stim i ditt kar!
    En liten passus bara; jag hade ju 200 stycken Glödbandstetror och ett något mindre "stim" med Kejsartetror i 960-karet. Där gick också 16 stycken vildfångade Nahmunda Red-discusar... tetrorna vande sig snabbt vid discusarna och stimmade inte ett dugg.
    Nu hotade inte discusarna tetrorna direkt, så det kan vara en ganska lam jämförelse jag gör här. Kanske blir det lite mer action med jordätarna i ditt kar?
    Hur som helst, stimmande eller inte, så kommer det att bli riktigt snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    strategi är bättre ord.

    ja du har nog helt rätt i det med begränsade kar. så därför borde ju mitt vara bättre helt klart ja.

    nu tänkte ju inte jag har fiskar som tänker äta upp tetrorna såklart, men större fiskar kan ju göra att tetrorna blir lite osäkra och håller ihop stimmet mer. o det är ju snyggt det med.

    det ska onekligen bli spännade o se hur de beteer sig. bler ju mer o mer sugen på att skaffa ett jättestim nu :P

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    intressant teori måste jag säga. så kan det mycket väl vara.
    min teori baseras enbart på hur mina koppar tetror stimmar i kuben. vilket de inte gör alls. förrens mina mutispinosus börjar jaga varann. då är de rätt bryska och skrämmer de andra fiskarna. då stimmar de väldigt bra. men de är ju bara typ 40 st dock.

    frågan är om det inte kan vara en kombination av båda teorier. att det finns en "hotbild" i karet ( för själva stimningen är ju en försvarsgrej) och att det finns längden i karet för att kunna dra iväg som ett helt stim
    Jag tror inte det finns en enhetlig teori om varför och hur stimfisk beter sig som dom gör - så allt ovanstående kan givetvis vara rätt. Tricket med "skrämselgrejen", alltså att en fisk hotar ett stim tetror i ett begränsat utrymme fungerar bara till viss del. Hotar fisken lite lätt, så drar tetrorna ihop sig. Gör däremot fisken ett utfall så delar tetrorna upp sig därför att de inte har någonstans att ta vägen. Är fisken ute efter att äta tetrorna så blir det fullständigt kaos.
    Stimmandet är i många fall ett försvar - men jag skulle kalla det för en strategi istället. Stimmande fiskar rör sig i stim även när de inte är direkt hotade, oftast vid förflyttning.
    Vad som händer i de flesta kar (där det kanske inte finns någon fisk som direkt hotar) är att tetrorna blir ganska stillastående och uppdelade i mindre grupper - nära varandra men inte i direkta stim, mestadels, kan bero på att de inte gör förflyttningar i karet. De behöver inte göra detta då de får mat ovanifrån ständigt - och helt enkelt därför att de inte kan förflytta sig - karets rutor hindrar detta.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    intressant teori måste jag säga. så kan det mycket väl vara.
    min teori baseras enbart på hur mina koppar tetror stimmar i kuben. vilket de inte gör alls. förrens mina mutispinosus börjar jaga varann. då är de rätt bryska och skrämmer de andra fiskarna. då stimmar de väldigt bra. men de är ju bara typ 40 st dock.

    frågan är om det inte kan vara en kombination av båda teorier. att det finns en "hotbild" i karet ( för själva stimningen är ju en försvarsgrej) och att det finns längden i karet för att kunna dra iväg som ett helt stim

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ja det är ju det. att de inte stimmar. man behöver ofta en större ciklid som kan skrämma dom lite. då stimmar de bra.

    a det får nog bli ett stim på typ 60 glödband eller så. o sen ett gäng corrysar på bottnen. typ 10-15 st

    sen blir det 4 Orange Head tapajo


    hur många Satanoperca och Wavrini skulle du sätta i?

    Jag har faktiskt aldrig haft jordätare... så jag är nog inte rätt man att tipsa dig där...

    Sedan har ju diskussionerna gått heta angående stimmande tetror. Jag har uppfattningen att tetror som blir skrämda av någon eller några större fiskar i karet snarare delar upp sig och tappar stimbetendet i längden. Detta beror på att de oftast inte har någonstans att "stimma" till - alltså att de inte kan förflytta sig någon längre sträcka i grupp. Längden på ditt kar gör att om tetrorna känner ett visst hot från någon fisk så kan de dra iväg till ett mer avlägset ställe - stimma ihop sig och göra en förflyttning. Så detta kan faktiskt kunna funka, bitvis, i ditt kar.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja det är ju det. att de inte stimmar. man behöver ofta en större ciklid som kan skrämma dom lite. då stimmar de bra.

    a det får nog bli ett stim på typ 60 glödband eller så. o sen ett gäng corrysar på bottnen. typ 10-15 st

    sen blir det 4 Orange Head tapajo


    hur många Satanoperca och Wavrini skulle du sätta i?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    spännande!

    aa är ett väldigt bra pris.
    men har inte bestämt än om jag faktiskt ska ha ett stim tetror. men det lutar väl åt det :P
    Karet är ju rejält långt, och just detta faktum talar för ett stöddigt stim med tetror - då kan du få de där förlyttningarna av tetrorna i karet som befrämjar stimbeteendet, alltså att de vandrar i karet med jämna mellanrum. Tetror blir ju annars ganska stillastående i konventionella kar och man undrar; "varför stimmar de inte..?" - ett vanligt "problem" för många.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...