Paludarium - träskbiotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

Då var det lackat! Yr i huvudet av epoxy men ändå nöjd

Sen var jag och köpte torv för att ha på botten av vattendelen. Landdelen ska täckas av silikon blandat med torkad vitmossa.

Det gör lite ont i själen när man kommer på sig själv med att köpa ett hekto helt vanlig jävla mossa för 69 kr. Jag tänker blanda den med silikon och sen ha det för att täcka landdelen. Min förhoppning är att mosstrådarna kommer svälla i vattnet sen och göra så att det blir ett lager av fastlimmad mossa. Det vore bra för då glider inte andra saker av lika lätt när det rinner vatten över landdelen. Kanske funkar det, kanske inte..

Kommentar

• rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

Hmm, det här var inte så bra. Lacken har torkat hyffsat och är typ som en gummiduk (verkar det dåligt? Trodde den skulle bli stenhård). Så är det ett ställe som jag missat och där tränger ut ganska mycket vatten. Jag har ingen aning hur det kan ha gått till för jag trodde allt var snustorrt. Lacken var visserligen vattenbaserad, men då är det ju konstigt att det bara tränger ut på ett ställe. Skar upp lite här och var och det är bara där det är blött. Min hypotes är att det finns vatten någonstans i min stora klump och eftersom lackningen gjorde det tätt så blir det övertryck och så trängs vattnet ut. Nu är frågan om det är väldigt dåligt. Om jag lackar för hålet med ett lager till så stänger jag ju inne (det antagligen ganska onyttiga) vattnet. Tror ni det gör något?

Kommentar

• rasmus_agren
        • January 2010
        • 198

Träsk någon

Det är när jag väntar på att torven ska sjunka. Lite vattenyta ska man allt se sen när det hela är klart

Kommentar

• robidobban
          • March 2009
          • 652

Ser ut som en lerpöl
          Detta kommer nog bli riktigt snyggt när det är färdigt

Kommentar

• VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

Du, det påminner mig om detta, kanske en fisk för karet?

180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

Mmm, nån slags killi står högt på listan. Men det blir nog någon mindre art isf. Men de passar bra!

Kommentar

• rasmus_agren
                • January 2010
                • 198

Här har jag varit lite slö med uppdateringarna. Det har gått både bra och dåligt, men just nu dåligt. Det som hände var nämligen att hela klumpen lossnade och flöt upp. Lite läskigt, för det var ett rör för genomföring ingjutet i den och det hade säkert kunna bli så stora hävstångskrafter på det att det knäckte glaset. Men det löste sig iaf. Jag ska nu bygga en ny bakgrund i frigolit istället tänker jag. Var inte helt nöjd med den andra ändå, eftersom jag tyckte att den blev lite för låg så att jag inte utnyttjade hela karet.

Här är en liten genomgång iaf om det är nån som är intresserad.

När torven has sjukt så såg det ut såhär.

Några neontetror fick ha karet för sig själva under uppstarten.

Såhär tjusigt blev mitt finger efter att ha smetat på epoxy och silikon utan handskar.

Täckte det hela med vitmossa och planterade sileshår och nån annan växt i det. Tanken var att vitmossan skulle ta sig, men det fanns nog inga levande sporer i min mossa.

Smörjde in roten med lite mossa som jag tog från ett bonsaiträd i en blomsteraffär. Den tog sig väldigt bra och allt möjligt festligt började växa där. Kul också att det kom tickor och andra svampar på stocken efter ett tag.

Här är en översikt när allt är nyplanterat.

Jag tog tyvärr inga bilder förrän det sket sig, men det tog ett par veckor och sen växte allt på väldigt bra. Jag var orolig över att vitmossan skulle torka ut i en öppen tank, men det var inget problem alls.

Här har jag sågat isär och tagit ut allt. Man kan iaf se att mossan tagit sig fint (även om den torkat ut på den här bilden).

Nu bär det av til hornbach för att köpa frigolit! Förresten, hur starkt blir det om man limmar frigolit med silikon? Kommer det hålla tror ni? Kommer säkert bli 100kg lyft i den.

Kommentar

• rasmus_agren
                  • January 2010
                  • 198

Förresten, jag kan beskriva vad det var som gick snett också. Jag hade gjutit in T-liknande bitar av plexiglas i skummet och silikonat fast dom i botten och i sidorna för att hindra att klumpen flöt upp. Det visade sig att silikon färster väldigt dåligt på plexiglas så de lossnade. Det hade jag väl anat lite, men jag trodde ändå att det skulle hålla. Om jag skulle gjort om det med skum så skulle jag gjort samma sak med med glasfästen istället.

Kommentar

• freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

sillicon mot frigolit bör hålla om du inte snålar

Kommentar

• rasmus_agren
                      • January 2010
                      • 198

Här ska inte snålas inte! Men tror ni det kan bli problem med att silikona en sån stor yta? Det blir nästan 0.5 m^2, kan det då inte bli så att det inte härdar i mitten?

Shoppat lite frigolit

Kommentar

• freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

nej, jag tror inte det blir problem med det

Kommentar

• rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

Lite mer har hänt.

Limmade tre frigolitplattor med två tuber silikon. Min magkänsla säger mig att det här kommer skita sig igen, men jag kör på till dess

Ungefär såhär högt kommer vattnet stå.

Täckte det hela med husfix och väntar nu på att det ska härda.

En fråga angående husfixen. Eftersom det här ska vara en torvtank med lågt pH och hårdhet, måste jag då laka ur husfixen med vinäger eller nåt, eller räcker epoxyn som skydd? Det kommer finnas delar som är i kontakt med vatten hur jag än gör, eftersom det kan läcka in underifrån.

Kommentar

• rasmus_agren
                            • January 2010
                            • 198

Gör egentligen exakt samma sak som i första försöket, men jag skriver i den här tråden delvis för att själv ha koll så jag fortsätter rapportera.

Täckte allt med epoxy.

Sen silikon mixat med lite torv och aktivt kol (för färgen). Körde torv och vitmossa i mixern och tryckte fast.

Fyllde på med vatten och la dit en rot. Det saknas fortfarande torv i botten och vitmossa på landdelen. Är det någon som vet var man kan få tag på levande vitmossa (sphagnum alltså)? Kanske någon som har själv och kan posta en liten tuss? Väldigt tacksam för hjälpen isf!
                            Senast redigerad av rasmus_agren; 10 January 2012, 01:02.

Kommentar

• rasmus_agren
                              • January 2010
                              • 198

Förresten, vet nån vad den här växten heter? Det är en ganska vanlig krukväxt. Finns den vilt i nordeuropa? Tänkte försöka hålla mig till såna växter nämligen.

Kommentar

• Bäckåbölja
                                • May 2010
                                • 33

Ursprungligen postat av rasmus_agren
                                Förresten, vet nån vad den här växten heter? Det är en ganska vanlig krukväxt. Finns den vilt i nordeuropa? Tänkte försöka hålla mig till såna växter nämligen.
                                Muehlenbeckia, slideranka?

Kommentar

Arbetssätt...