Imorgon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #16
    Varsegod...nu har jag ju inte provat den än iof men jag återkommer när jag vet om den blir min "best friend" lr inte
    Annica

    Kommentar

    • skoda-15
      • August 2010
      • 456

      #17
      ska inte vara sån men slang och en kopling som passar till dusch munstycket kostar ca 70-80 kr på biltema fungerar lika bra mvh christian
      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
      35 liters cocon kub med guppy och black molly

      Kommentar

      • Akvarieentusiasten
        • September 2011
        • 224

        #18
        Ursprungligen postat av skoda-15
        ska inte vara sån men slang och en kopling som passar till dusch munstycket kostar ca 70-80 kr på biltema fungerar lika bra mvh christian
        Missuppfatta mig rätt, men menar du att jag kan göra en som både "suger & blåser" genom att köpa grejor på Biltema för 70-80kr???
        /Cicci

        Kommentar

        • skoda-15
          • August 2010
          • 456

          #19
          japp för att få sug sätter du på vattnet tills det bublar i akvariumet sen stänger du av vattnet och skruvar av slangen från dusch slangen tada det blir baksug då.Jag har det fungerar kanon det var en annan som tipsa mej om det.10 meter genomskinlig dusch slang på biltema kostar 59,90 koplingen kostade 25:- tror ja allt finns bland båt sakerna mvh christian jag kan slå upp artikel nr om ni vill
          375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
          180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
          35 liters cocon kub med guppy och black molly

          Kommentar

          • källebacken
            • February 2006
            • 574

            #20
            Ursprungligen postat av skoda-15
            japp för att få sug sätter du på vattnet tills det bublar i akvariumet sen stänger du av vattnet och skruvar av slangen från dusch slangen tada det blir baksug då.Jag har det fungerar kanon det var en annan som tipsa mej om det.10 meter genomskinlig dusch slang på biltema kostar 59,90 koplingen kostade 25:- tror ja allt finns bland båt sakerna mvh christian jag kan slå upp artikel nr om ni vill
            hmm...
            Annica

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #21
              Det finns även på tex bauhaus eller hornbach. Jag hade väldiga problem med att hitta rätt "kontakt" för mina kranar i handfaten va inte rätt storlek. Och inte heller om jag skruvade av huvuded på duschslangen. Däremot så när jag skruvade av hela duschslangen så hittade jag en gänga som passade! Så en grov slang (inte den vanliga storleken utan ett steg större) med snabbkoppling och en sån "omvandlare" kostade inte många kronor. Och sen gör man bara precis som skoda-15 säger.

              Visst är det helt underbart! Det är en STOR lättnad att slippa springa med hinkar. Även om man gillar att lägga tid på akvariet osv så är det alltid skönt om det är lättskött på just såna delar

              Kommentar

              • källebacken
                • February 2006
                • 574

                #22
                Jaa vattenbyten har ju inte vart veckans höjdpunkt ...men nu har jag ju min 575:- grej såååå det var värt det oavsett....speciellt om man som jag är inte är nåt tekniskt under..utan letar..enklast möjliga lösningar på det mesta
                Annica

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #23
                  Nä, fast det är himla fint om man ser att växterna trivs efter vattenbytet och bubblar fint och att fiskarna blir lite sjövilda. Men minuterna innan det är inte lika roligt
                  Jadå, det kommer alldeles säkert vara värt det oavsett! Och som polarn brukar säga, det drabbar inte en fattig

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    #24
                    fast lite surt är det ju att man skulle kunnat fixa samma sak för såå mycket mindre pengar...men...men
                    Annica

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #25
                      Ja visst, lite billigare skulle det bli. Men om du tänker att du skulle köpa en exakt likvärdig sak så skiljer det nog inte allt för mycket. Slang, slammsugare, en sån koppling (har för mig att den kostar lite mer, kollade nämligen på en sån och om jag inte minns fel gick den lös på 100-200kr något) och då får du dessutom göra jobbet själv.

                      Hade du däremot kört på den "billiga" varianten med att skruva av tex duschslangen så visst, då skiljer det lite

                      Kommentar

                      • källebacken
                        • February 2006
                        • 574

                        #26
                        mmm och skruva av duschslangen hade jag nog inte orkat varje gång absolut inte
                        Annica

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #27
                          Haha ja men dåså!

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            #28
                            Annica

                            Kommentar

                            • källebacken
                              • February 2006
                              • 574

                              #29
                              Så nu är bakgrunden ditsatt...lite mer väntan på att siliconet ska härda nu sen så... funderar på tetror, har kardinal och kolglödtetror i dom andra karen, så jag tar tacksamt emot tips på nån modell mindre tetra
                              Annica

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #30
                                jag gillar pristella tetra. det är inte så många som gör det och jag vet inte riktigt varför. är nog för att dom "saknar" färg. dom har genomskinliga muskler så man ser rakt in i fisken. dom har en röd stjärtfena och så har dom tre färger på ryggfenan, vit, svart och gult.
                                om man har dom i ett vatten som dom gillar kan dom få en lite bronsaktig ton på kroppen.

                                se själv och se vad du tycker. jag tycker dom är fina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...