54 liter corydoras och Apistogramma cacatuoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #61
    Första räkan med rom!
    De små liven är riktigt roliga. Är överallt i akvariet och håller på. Gräver lika mycket (om inte mer) i sanden som mina corys. Har några få malaysiska sandsnäckor också. Kul när de kommer upp ur sanden. Ser massa långa diken i sanden när det är släckt

    Med lite fantasi så ser ni att det är en räka på bildern. Med lite mer fantasi kan man skymta romen. Aldeles för smått för min kamera!
    Bifogade filer
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Virros
      • January 2010
      • 488

      #62
      Jäääkligt mycket fantasi måste man ha , för jag ser inte rommen haha

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #63
        Jag ser den. Kul! Grattis! Hoppas de klarar sig, räklingar är bland det sötaste som finns.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #64
          Ursprungligen postat av Virros
          Jäääkligt mycket fantasi måste man ha , för jag ser inte rommen haha
          Va? Inte? mitt i bilden. Orange. Bakdelen av räkan. Sååå dålig bild var det väl ändå inte
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #65
            Ursprungligen postat av ampe
            Jag ser den. Kul! Grattis! Hoppas de klarar sig, räklingar är bland det sötaste som finns.
            Japp. Ser fram emot detta! Hoppas verkligen mitt filter är räksäkert. Jag tror det är det.... kanske får dra över det med en nylonstrumpa... har aldrig sett räklingar live så vet inte exakt hur små de är. bara att de är väldigt små, tydligen
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #66
              Då har du att göra. Nylonstrumpor har en tendens att sätta igen rätt snabbt. Men det kan det vara värt. Räklingarna är inte mer än någon mm när de kläcks men exakta kopior av de vuxna. Är väldigt sugen själv på att starta ett räkkar eller sätta in räkor i mitt akvarium nu...
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #67
                Ursprungligen postat av ampe
                Då har du att göra. Nylonstrumpor har en tendens att sätta igen rätt snabbt. Men det kan det vara värt. Räklingarna är inte mer än någon mm när de kläcks men exakta kopior av de vuxna. Är väldigt sugen själv på att starta ett räkkar eller sätta in räkor i mitt akvarium nu...
                Gör det! Tycker att körsbärsräkor har varit väldigt trevliga hittils och väldigt tåliga och lättskötta. Rekommenderas!
                Köpte dem av en privat odlare, det rekommenderar jag det också. Jag betalade 10kr/st för dem (jämfört med åleds där jag brukar handla som tar 40kr/st). Blir lite skillnad när man köper 15 st som jag gjorde. Alla räkorna var pigga och fina.

                De kan ju vara lite känsliga med vad du har för sällskap dock. Vad har du för fiskar i det akvariet?

                Får fundera över det där med filtret. Är det så små så krävs nästan något som är så tätt som nylonstrumpor
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #68
                  Ursprungligen postat av Nasso
                  Gör det! Tycker att körsbärsräkor har varit väldigt trevliga hittils och väldigt tåliga och lättskötta. Rekommenderas!
                  Köpte dem av en privat odlare, det rekommenderar jag det också. Jag betalade 10kr/st för dem (jämfört med åleds där jag brukar handla som tar 40kr/st). Blir lite skillnad när man köper 15 st som jag gjorde. Alla räkorna var pigga och fina.

                  De kan ju vara lite känsliga med vad du har för sällskap dock. Vad har du för fiskar i det akvariet?

                  Får fundera över det där med filtret. Är det så små så krävs nästan något som är så tätt som nylonstrumpor

                  Det är nystartat så just nu går det bara 3 inkörsplatys och en gul ancistrusbebis. Röda körsbär har jag aldrig haft. Dock gula, white pearl, CR, CB, Amano, Tigrar och ett sjukt misslyckat försök med sulawesiräkor. Men räkorna får vänta tills det är ordentligt inkört. Väntar kanske till nån av auktionerna i höst och gör ett inköp där isåfall.

                  Nylonstrumpor funkar bra annars, jag hade mest problemet att mossdelar satte sig runt strumpan, men det tar ju inte många minuter att lossa den och skölja ur den. Tror inte jag hade strumpa runt filtret i mitt största räkkar. (100 liter) Märkte ingen större förlust där, tror de går in och ut ur filtret lite som de vill. Kan inte minnas dock vad jag hade för filter...
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #69
                    Jag har ett sånt här filter:


                    Vattnet kommer in i botten och ut längst upp. måste igenom ett område med filtermatta, sen biobollar och sen en matta till för att komma till impellern. Borde vara ganska räksäkert tror jag
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #70
                      haha nja de kommer nig in i springorna o sen är det kört.

                      trä på en nylonstrumpa eller ta en gammal yngelkasse o trä över. då får man liksom en större nät yta som in kloggar igen lika fort. syns i videon här

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #71
                        har själv massor med räkor i mitt 73 liters och har aldrig haft någon räka som fastnat de lever i sin javamossa ,har ett liknande innerfilter så det är räksäkert, enligt mig
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #72
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          haha nja de kommer nig in i springorna o sen är det kört.

                          trä på en nylonstrumpa eller ta en gammal yngelkasse o trä över. då får man liksom en större nät yta som in kloggar igen lika fort. syns i videon här

                          http://www.youtube.com/watch?v=E3IBuzpmUyY
                          Kanske. De måste dock ta sig genom typ 1,5 dm filtermatta och 1 dm biobollar. Enda ingången är i botten.
                          Jag tror jag avvaktar lite. Annars får jag åka till tygaffären och köpa något snyggt och lämpligt.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #73
                            Det sprider sig två st med rom!
                            Ingen bra bild men det var den enda där de ville vara med bägge två.
                            Bifogade filer
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #74
                              Tycker inte du ska känna någon panik med att säkra filtret, nog många räklingar kommer att klara sig ändå, de är riktiga yngelmaskiner när de kommer igång.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Nasso
                                • November 2010
                                • 719

                                #75
                                Tre av femton går nu med rom de är produktiva de här små djuren!
                                /Emil Andersson
                                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...