54 liter corydoras och Apistogramma cacatuoides

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    54 liter corydoras och Apistogramma cacatuoides

    Idag fick jag hem mitt nya akvarium Det blir ett ca 54 liter stort akvarium med välvd framruta till sovrummet.

    I karet ska det huvudsakligen vara corydoras. Eventuellt ska det ner ett par Apistogramma Cacatuoides också men till en början blir det bara corydoras. Pansarmalarna blir antingen Corydoras paleatus (fläckig pansarmal), Corydoras panda (panda pansarmal) eller Corydoras trilineatus (kallas trebandspansarmal på zoopet men kallas för leopard pansarmal på många andra ställen). Har inte bestämt mig. Är mycket svårt.

    På botten ska det vara sand och några mindre rötter. Har även en kokosnötsgrotta som ska i (iaf när dvärgcikliderna ska ner). Senare kan det även komma i lite löv. Lite växter ska i men jag vill inte ha så jättemånga, mycket bottenyta vill jag ha.

    Har haft lite funderingar över sanden. Är det många som bara har sand på botten eller brukar ni ha något under sanden?

    I natt ska akvariet stå i badrummet med vatten för att vara säker på att det inte läcker. Det är nytt men är lite orolig över frakten. Borde inte vara någon fara men det skadar inte att vara försiktig. Väntar lite grejer från aquaristic som bör komma innan helgen. Sen kommer lite bilder. Kan vara roligt att själv ha dokumentation, om inte annat

    I växtväg blir det antingen vattenpest, echinodorus eller vallisneria.
    Senast redigerad av Nasso; 22 March 2011, 11:02.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Corydoras är mina favorit fiskar och jag odlar en del själv för att det är kul och utmaning i det hela, jag har sand i alla karen mer eller mindre. två med heltäckande sand och jag har inget under sanden men än själva akvarieglaset då.

    Lycka till med dit kar och visst är det bättre att kolla en gång för mycket om det är helt än att sen stå med skägget i brevlådan.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Ursprungligen postat av solis
      Corydoras är mina favorit fiskar och jag odlar en del själv för att det är kul och utmaning i det hela, jag har sand i alla karen mer eller mindre. två med heltäckande sand och jag har inget under sanden men än själva akvarieglaset då.

      Lycka till med dit kar och visst är det bättre att kolla en gång för mycket om det är helt än att sen stå med skägget i brevlådan.
      Jag har 9 st corydoras sterbai i mitt 180L akvarium. De är riktigt trevliga fiskar. Speciellt när de sveper över botten i ett stim. Riktigt läckra!

      Hur många corydoras har du i varje akvarium?

      Hur många kan jag ha i mitt 54 L tycker ni? Blir inget annat i karet, förrutom då eventuellt ett dvärgciklidspar lite senare.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Har faktiskt ingen aning om hur många jag har i varje kar där är också många olika sorters pansarmalar i alla karen förutom 1 av karen där det bara är metaller.
        Jag tror att där är ca 8 orange stripe och 6 duplicareus + ett gäng yngel i mitt 100 literskar men i dom andra så vet jag inte för jag har sån djungel där att man inte ser alla som finns där.
        I 54 litaren är det bara ett gäng pansarmalsyngel och räkor.

        Hur många vuxna individer i ett 54 literskar har jag ingen aning om har själv funderat på hur dom skulle trivas i det(vill odla på mina green stripe med) kanske någon är bättre på det än jag, sen beror det lite på villken sorts pansarmal för det finns ju olika storlekar på pansarmalar som habrosus blir ju inte så stora medans metaller blir ganska så stora.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Lite länkar till kandidaterna:
          http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=267 (pandas)
          http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=508 (trilineatus)
          http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=271 (paleatus)

          Just nu lutar det åt pandas (finns det någon sötare fisk? ). De är ju minst av de tre också, det är ju ingen nackdel.
          Tar gärna emot förslag på andra corydoras!
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Panda är fina, har själv såna och några yngel av dom med ser ut som minibanditer.
            Jag har även fläckiga, jag hade nog valt pandorna av dom sorterna som du har skirvit.
            Duplicareus är jättefina men inte direkt billiga, även orange stripe är jättevackra men inte heller dom billigaste fiskarna.

            Habrosus är jätte söta och små och inte så dyra och hade passat bra i ett mindre kar och ha typ ett gäng på 10-12 stycken.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Habrosus verkar också lite intressant.

              Hade gärna haft 10+ st. Gärna uppåt 20st. Är för litet akvarium för pandas då antar jag? :/ Habrosus känns kanske inte lika långt borta då.
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Som jag skrev så är jag inte säker, pandorna blir ju inte överdrivet stora och i zoopets beskrivning står där 60 liter och 54 liter är ju inte långt borta, hoppas du får svar av någon som är säkrare på det men du kan nog inte ha lika många panda som habrosus ivarjefall hade säkert funkat med 20 habrosus med.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Har kollat upp habrosus lite mer. De verkar riktigt trevliga

                  Riktigt så här många kan jag ju kanske inte ha men jag gillar effekten av många corydoras (lite tråkigt akvarie i filmen men fiskarna är fina):
                  Corydoras Habrosus feedinghttp://bobstropicalplants.com/


                  Jag har funderat lite över alger och sanden. Malajsisk sandsnäcka kanske hade varit bra för att luckra upp sanden lite då jag inte tänker ha så mycket växter? Eller det kanske räcker med corydoras?

                  Sen så är jag lite orolig över alger i akvariet också. Vill inte ha ancistrus, siamesisk algätare eller annan algätande fisk. Lite räkor kanske skulle kunna hjälpa till att hålla ordning i akvariet? Eller snäckor? Vad tror ni? Några tips? Gärna som hör hemma i biotopen, men inte ett jättemåste.
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Räkor och snäckor (det finns många vackra snäckor att välja bland dvärg sebra ska vara ganska duktig på alger har jag hört)tycker jag låter som en bra ide, sand snäckorna är bra för dom tar både rester och luckrar upp sanden så att där inte blir en massa gasfickor.

                    Angående biotoppen så får du fråga andra för jag har aldrig brytt mig om att ha biotopp i mina kar så jag kan ingenting om det, jag gör som jag tycker passar mig.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Ursprungligen postat av solis
                      sand snäckorna är bra för dom tar både rester och luckrar upp sanden så att där inte blir en massa gasfickor.

                      Angående biotoppen så får du fråga andra för jag har aldrig brytt mig om att ha biotopp i mina kar så jag kan ingenting om det, jag gör som jag tycker passar mig.
                      Sand snäckor, är de vanliga? Jag har några avlånga snäckor som ser ungefär ut som de på zoopets artbeskrivning av malajsiska sandsnäckor. Dock mycket svårt för mig att artbestämma. Jag fick med de snäckorna "på köpet" när jag köpte växter. Kan det verkligen vara malajsiska sandsnäckor?

                      Ne, biotop är inte superviktigt för mig heller. Det är mest en kul grej om det är praktiskt genomförbart. Inte säkert att det är i detta fallet. Har varit sugen på räkor i ett nanokar tidigare. Kanske ska passa på att ha dem här istället.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Sandsnäckor är jättevanliga och kan ha lite olika färgskiftningar men dom är som en strut ivarjefall.
                        Brukar vara vanligt att få med sig bland växter, sticker dom under sanden och kommer upp när du matar så borde det vara malayser.

                        Tycker att du ska ha räkor där om du nu ändå har tänkt det dom är ju duktiga städare med.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Japp. Räkor blir det antaligen. Cherry räkor verkar ganska lättskötta och enkla att få räklingar på. Får räklingar vara i fred tro eller äter Habrosus räklingar? Vad jag förstått så äter corydoras gärna rom men lämnar yngel i fred?

                          Har sett många videos med habrosus och räkor tillsammans på youtube så det verkar vara en bra kombination iaf. Ett exempel:
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Det är inga problem med räklingarna, skulle dom äta några av någon anledning kanske slinker in i munnen när dom bökar vilket inte är så troligt eftersom räkorna är så snabba så lär du inte märka det för dom blir så många när dom väl sätter igång att få räklingar så blir det väldigt mycket efter ett tag.
                            Jag har räkor och pansarmalar tillsammans och körbärsräkorna förökar sig lavinartat i mina kar.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Ursprungligen postat av solis
                              Det är inga problem med räklingarna, skulle dom äta några av någon anledning kanske slinker in i munnen när dom bökar vilket inte är så troligt eftersom räkorna är så snabba så lär du inte märka det för dom blir så många när dom väl sätter igång att få räklingar så blir det väldigt mycket efter ett tag.
                              Jag har räkor och pansarmalar tillsammans och körbärsräkorna förökar sig lavinartat i mina kar.
                              Det låter ju kanon. Körsbärsräkor får det bli! Har kollar där jag brukar handla och de har både habrosus och cherry räkor i lager. ska bara ha igång karet först!
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...