"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Inger H
    Nu kommer jag in här med en förmodligen dum och väldigt okunnig fråga, men är det inte så, att med ett ganska så hårt vatten är det svårt/nästan omöjligt att få ner PH:t ?

    //Inger
    Inga frågor är för dumma.. Tack för att du ställde denna "dumma" frågan, nu fick jag svar på det jag undrade med
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Du har rätt.
    Ok, så bra då vet jag det och fråga mig inte om jag har hårt vatten eller inte för det haar jaaag iiinte en susning om
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Finns nog ingen gräns, ju hårdare vatten ju mer kämpar det emot. :-)

      Pia du har nog ganska mjukt vatten, det har de flesta här åt västkusthållet. Även om det såklart finns lokala avvikelser.
      350L Diskus

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?
          Svar ja. Det är allmän info och ska finnas någonstans vad kranvattnet har för värden.
          350L Diskus

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Einarsson
            Svar ja. Det är allmän info och ska finnas någonstans vad kranvattnet har för värden.
            Ok! Får kika där sen
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Hur vet jag har jag har mjukt eller inte? Jag har inget test hemma för detta? Kan man se det på kommunens hemsida?
              Har du kanske KH-test i något skåp?
              Vet, att jag frågade på Diskusforumet när jag hade mina allra första Diskusar om just detta. Jag kanske minns helt galet nu, men har för mig, att hade jag ett högre KH än 4, så var det stört omöjligt att sänka PH på "normal" väg. Minns att jag körde hela racet, med PH-sänkade, Sera Super peat, massor massor av rötter, och alkottar etc. men absolut ingenting hände med PH:t.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Har du kanske KH-test i något skåp?
                Vet, att jag frågade på Diskusforumet när jag hade mina allra första Diskusar om just detta. Jag kanske minns helt galet nu, men har för mig, att hade jag ett högre KH än 4, så var det stört omöjligt att sänka PH på "normal" väg. Minns att jag körde hela racet, med PH-sänkade, Sera Super peat, massor massor av rötter, och alkottar etc. men absolut ingenting hände med PH:t.

                //Inger
                Det är därför folk som bor på ställen med högre kH (typ östkusten, öland osv, med kalkrikt kranvatten) kör med osmosvatten.
                350L Diskus

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Har varit nere och studerat schackbrädeshonan en stund och jag ser att romkornen är borta, det ser ut som rester av kornen typ och hon återkommer till en ny punkt hela tiden, hon står inte där för jämnan (gjordes inte det när det var rom heller) men hon tittar till just denna punkten med jämna mellanrum, kan det vara så att rommen har kläckts på nåt mirakulöst sätt och hon har flyttat den dit? Vore ju fantasktiskt kul
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Rommen är kvar, några vita romkorn har hon plockat bort..
                    Här kommer en bild på henne och sen på den snygge hannen

                    Även om det inte blir nåt mer denna gången så vet jag vilka tecken jag skall se till nästa gång
                    Fantastiskt fina bilder, Pia!
                    Äggen ser ut att ha befruktats bra. Tänk nu på att ynglen, när de kläcks, kommer att sitta fast med huvudena (på discusmanér nästan) ofta undertill grenen, bladet eller var de nu har valt att leka - så det kan se ut som om ynglen helt har förvunnit, men vänta och se. Sedan kommer honan att flytta runt ynglen till olika ställen tills de blir frisimmande.
                    Hoppas du får en fin yngelskock nu!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det är därför folk som bor på ställen med högre kH (typ östkusten, öland osv, med kalkrikt kranvatten) kör med osmosvatten.
                      Du glömde Norrland (i alla fall i Norrland där jag bor) Einarsson .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Haha ja, jag har ingen kunskap om norrländskt vatten. ;D
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Har varit nere och studerat schackbrädeshonan en stund och jag ser att romkornen är borta, det ser ut som rester av kornen typ och hon återkommer till en ny punkt hela tiden, hon står inte där för jämnan (gjordes inte det när det var rom heller) men hon tittar till just denna punkten med jämna mellanrum, kan det vara så att rommen har kläckts på nåt mirakulöst sätt och hon har flyttat den dit? Vore ju fantasktiskt kul


                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Fantastiskt fina bilder, Pia!
                          Äggen ser ut att ha befruktats bra. Tänk nu på att ynglen, när de kläcks, kommer att sitta fast med huvudena (på discusmanér nästan) ofta undertill grenen, bladet eller var de nu har valt att leka - så det kan se ut som om ynglen helt har förvunnit, men vänta och se. Sedan kommer honan att flytta runt ynglen till olika ställen tills de blir frisimmande.
                          Hoppas du får en fin yngelskock nu!
                          Kan vara precis det som hänt, ser dock inte ynglen så det kan vara så att hon flyttat dem till ett helt annat stället som jag känner på mig att hon gjort.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Kan vara precis det som hänt, ser dock inte ynglen så det kan vara så att hon flyttat dem till ett helt annat stället som jag känner på mig att hon gjort.
                            Japp, det kan vara så. Luriga filurer det där. Snart vet du.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, det kan vara så. Luriga filurer det där. Snart vet du.
                              Hoppas och håller tummarna, vore kul

                              alltid spännande med en ny art när de leker, detta är helt nytt för mig
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Sitter ynglen fast som scalarernas yngel gör? Dem har jag sett men inte diskusens yngel.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...