"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    nja, inte när det gäller vin
    hrmmm, kanske behöver en stärkare efter denna nattens drömmar
    appropå, alkoholhaltiga drycker - skall du med på glöggfesten med västarna hemma hos mig?
    Ja, just det - vilket datum var detta nu igen?

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Det är den 9/12, det är en söndag
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Charliena
        • September 2011
        • 300

        På julfesten får du nog ha en intensivkurs med hur man inreder ett kar! Jag är långt ifrån nöjd med mitt när dina ser gudomliga ut

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av freddi36
          Även jag måste knycka din tråd en kort stund Pia
          Mats, jag älskar din stil och "filosofi" med karen
          Men en fråga; du säger att du gör vattenbyte varannan/vartredje vecka, men går detta även i ett mindre kar, säg 50L? Jag har ett 240 där jag byter vatten varannan vecka men det är för att jag har en stor filtervolym som sväljer mycket skit. I dom små karen (40L och 60L) göt jag vattenbyte var vecka på styva 20%. När jag läser dom senaste inläggen här så känns det ganska "fel". Skulle det gå bra att göra vattenbyte varannan vecka i dom små karen också? Jag mäter aldrig något i mina kar och jag känner att som du säger Mats, att jag ser direkt om något är knas. Man lär sig liksom sitt kar och hur det "ska vara". Belastningen i dom små karen skulle jag säga ligger under vad folk brukar ha och jag matar inte överdrivet mycket (men en rejäl matning per dag, inte mer )
          Kan ett kar ta skada av vattenbyetn? Eller det är mer att man kan vara lite lat och göra varannan vecka istället?
          Visserligen kan jag tänka mig att det blir en bättre "biologisk balans" i karet om man inte gör vattenbyte så ofta. Karet får liksom sköta sig självt och man stör inte så mycket. (detta förutsätter såklart att belastningen inte är överdriven)

          Jag anatar att jag blivit så "insnurrad" på saltvatten att jag även försöker sköta mina vattenbyte i dom små sötvattenskaren som att dom vore saltkar. I ett litet saltkar måste man göra större/mer frekventa byten eftersom ett litet kar kan inte svälja så mycket skit som ett stort. (mest pga att skummarna i stora kar ofta är riktigt bra).
          Halloj!
          När det gäller saltvatten - så har jag absolut vodk... noll koll, så det vill jag inte orda ett knyst om!
          Jag är livrädd att säga si eller så om vattenbyten - det kan lätt misstolkas som någon sorts sanning och det blir lätt fel.
          Under uppstart och inkörning av ett nytt kar - litet eller stort - brukar jag vara lite mer "på tårna" och byter, automatiskt sådär, vatten hyfsat regelbundet - typ en gång i, eller varannan vecka. När jag senare ser att karet liksom har satt sig kan jag mer koppla av och med "feeling" bestämma om det är nödvändigt att göra VB just den dagen eller kanske vänta några dagar eller någon vecka till.
          Det är ganska många år jag kört på den lite mer "coola" inställningen med VB, och alla de kar jag har visat här på forumet, från 5-liter till 960-liter har jag gjort VB utefter att betrakta karen.
          Men, å andra sidan; är jag i vattenbytartagen så kan jag köra över de kar som står närmast, så får de en släng av sleven också - medans man ändå håller på.
          För min del fungerar det fint att byta vatten med lite större glapp, så att säga - detta gäller från 10-litersburkar till de stora, givetvis beroende på hur hårt karen är belastade.
          De två 50-kuberna (125-liter) som står nere i källaren i kåken har jag nog inte bytt vatten i den senaste månaden... I dessa har jag de två grupperna med de VF Dicrossus filamentosus och en jädrans massa Endlers och Platy. De här två karen har kristallklart vatten som luktar riktigt skogs-gott och fiskarna är verkligen... "på topp"!
          Jag tror inte det är "fel" att byta vatten en gång i veckan, eller att vattnet tar skada, men kanske (då lasten inte är så stor) kan man stanna upp och liksom känna av om det är nödvändigt. Kanske behöver man inte byta 25-30%, utan bara rensa upp lite skit med häverten och fylla på med nytt vatten, den mängd som gick åt när man gör detta.

          Min inställning kommer nog mycket av att jag har haft akvarium ganska länge, och jag har märkt att kar som man "donat och grejat" med, och som kanske inte alls fungerar som man har tänkt - det kanske går någon trilsk ciklid där som inte vill komma till sin rätt - så åker man bort några veckor, eller på annat sätt negligerar karet. Vad händer allt som oftast då? Jo, när man kommer hem och riktigt kisar med ögonen i tron om att karet är heldött när man närmar sig det - då har nog fan de där svåra växterna slagit nya skott och cikliderna går med en fin svärm yngel...
          Jo, detta har hänt mig många gånger. Jag kan lova att det inte direkt är VB man först tänker på i dessa situationer - utan man tänker; aha, nu får jag rensa undan lite skit, suga ur några liter och fint fylla på med nytt - och jovisst, när man gör ett lagom VB i det läget så märker man att karet livas upp några pinnhål.
          Jag tror att man måste hitta sin stil och sina egna metoder när det gäller det här. Efter några år vågar man utmana de regler som finns till buds och som är mycket bra att initialt följa. Men kan man reglerna, kan man också bryta dessa!
          Som sagt, det här funkar i min akvaristik, och är absolut ingen "regel" som jag försöker påverka andra att följa efter!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Det är den 9/12, det är en söndag
            Jo det måste jag ju vara med på - får hoppa in i ZV-tråden och sajna upp mig!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Charliena
              På julfesten får du nog ha en intensivkurs med hur man inreder ett kar! Jag är långt ifrån nöjd med mitt när dina ser gudomliga ut
              Detta får vi kika på, kan nog ge dig nåt tips. Glöm inte att ta med en bild på karet
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jo det måste jag ju vara med på - får hoppa in i ZV-tråden och sajna upp mig!
                ja, gör det! Pronto!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  Nu måste jag som är "relativt" ny inom detta komma med en dum fråga. Vad är det för bakgrund du har i ditt kar? Och går det att eftermontera i ett befintligt kar som är igång?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Sorry för OT!
                    Freddi - mitt svar till dig hamnade i slutet på förra sidan!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Charlena, menar bakgrunden i nåt av dessa karen?

                      jag har 3 st olika, i olika kar
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av PiaJo; 05 November 2012, 19:04.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Charliena
                        • September 2011
                        • 300

                        I post #3 har du bilder på när du limmat upp en bakgrund Ingen aning om vilket av karen det är.. Men jag vill ha det mer spännande än en "poster" på baksidan!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Glöm det, det går ju inte att se...

                          jag har Back to nature´s slimline i alla mina kar. De jag har är amazonas, basalt/gnejs och röd gnejs och jag tror att de heter så.
                          Senast redigerad av PiaJo; 05 November 2012, 19:09.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Charliena
                            I post #3 har du bilder på när du limmat upp en bakgrund Ingen aning om vilket av karen det är.. Men jag vill ha det mer spännande än en "poster" på baksidan!
                            aha, det är basalt/gnejs, tror denna heter detta (teflonminne) kolla på deras hemsida/googla.

                            och ja, det är mycket snyggare än en poster, tycker jag iallafall
                            Du måste tömma karet om du skall ha dit en sån, de silikonar man fast på insidan.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Charliena
                              • September 2011
                              • 300

                              Tar man hål på bakgrunden sen för att få vattnet att cirkulera runt?

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag har bottenfilter som suger in vatten i filterkammaren och kommer det ut i överkanten. Man ser detta tydligt så jag kan visa dig när du kommer man kan även ha raster som insug om man inte vill ha bottenfilter.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...