"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hmm, jo, ser ju tyvärr så ut. Var är de köpta? Tycks ha fått bort det från scalaren jag köpte för några veckor se'n. Tyckte jag såg nå't misstänkt på min nyckelhålshona (som går med yngel i ett annat kar) igår, men ser inget idag, så det var nog bara nå'n skum avföring.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Helvetesjävlarhelvete, ursäkta svordomen men den kom från hjärtat... Skit också jag som verkligen försökte titta noga på dem i affären men det var så svårt att se...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Hur snabbt dmittar det, räcker det om jag håvar upp dem imorgon eller är det redan försent för de andra fiskarna?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Jag skulle nog inte chansa, utan behandla hela karet med en gång. Sera Nematol tar bort skiten.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Det här får mig att undra om grossisterna har koll på den här röda äckliga masken. Många här har drabbats den sista tiden

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Animaniac
              Jag skulle nog inte chansa, utan behandla hela karet med en gång. Sera Nematol tar bort skiten.
              Vad händer med resten av karet, växter och ? Dör allt för mig. har inte hunnit smälta detta än...
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Känns som om butikerna eller grossisterna borde börja behandla ny fisk med Sera Nematol, för säkerhets skull.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Det ser ut som att en eller två har det som man ser iallafall..
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Vad händer med resten av karet, växter och ? Dör allt för mig. har inte hunnit smälta detta än...
                    Jag fick alger och cyano efter behandlingen, men det kan ju lika gärna bero på det våldsamma vattenbytandet som följer på kurerna, filterbakterier verkar överleva, snäckor med, trotts att bruksanvisningen gör gällande att ryggradslösa djur inte tål medlet...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Vad händer med resten av karet, växter och ? Dör allt för mig. har inte hunnit smälta detta än...
                      Sera Nematol verkar vara en ganska snäll medicin, den gör inget med resten av karet vad jag kan se. Möjligtvis kan snäckor och så'nt stryka med. Men akvariet där jag medicinerade sjuder av liv, fiskarna är aktiva och matglada, och växterna växer så det knakar. Var köpte du bolivianerna?
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ok, cyano har jag redan en släng av så det är inga bekymmer inte alger heller.
                        då blir det att jag medicin imorgon och läsa på lite.. Som om man inte hade andra problem innan...

                        Jaja, det får bli en lärdom rikare och hoppas att det inte skiter sig helt med all fisk...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Sera Nematol verkar vara en ganska snäll medicin, den gör inget med resten av karet vad jag kan se. Möjligtvis kan snäckor och så'nt stryka med. Men akvariet där jag medicinerade sjuder av liv, fiskarna är aktiva och matglada, och växterna växer så det knakar. Var köpte du bolivianerna?
                          Ok, känns skönt att veta.

                          Köpte dessa i en kedja och jag skall dit imorgon och prata med dem, tycker att de kan hjälpa till med medicinen..fast det tror jag inte att det går men de skall veta att resten av fisken borde ha det.
                          Senast redigerad av PiaJo; 22 January 2014, 20:17.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Pia - bara ta ett djupt andetag nu, och medicinera karet. Gå lugnt tillväga och följ anvisningarna på medicinen noga - hetsa inte kuren utan låt det ta den tid det tar.
                            Ja, det var ju ett jädra skit detta - men det kommer att gå över!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Ok, känns skönt att veta.

                              Köpte dessa på djurmagazinet och jag skall dit imorgon och prata med dem, tycker att de kan hjälpa till med medicinen..fast det tror jag inte att det går men de skall veta att resten av fisken borde ha det.
                              Jag pratade med han på Trop om att en scalare jag köpte där för några veckor se'n hade Camallanus när jag kom hem. Han verkade förvånad, men slängde i lite Nematol i det karet för säkerhets skull. Han hade ju tyvärr ingen oöppnad flaska, men fick hans öppnade som han hade stående i ett skåp.

                              Förra gången jag hade skiten så fick jag först nå'n annan medicin (Fauna Mor har jag för mig) som inte alls vara lika effektiv, och den verkade dessutom skapa fler problem i akvariet än vad Nematol gör.

                              Så här såg det ut första gången jag fick skiten i ett av karen, för flera år se'n. Det paret lekte flera gånger samtidigt som de hade masken.
                              Bifogade filer
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Fina fiskar men fan vad tråkigt. Jag tycker du har haft nog med sjuka fiskar på sistone.
                                Det är dags för grossisterna att ta tag i detta nu känner jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...