Min 30L Dennerlekub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    En riktigt snygg rot det där, så ska de se ut!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      Ursprungligen postat av ansjo
      En riktigt snygg rot det där, så ska de se ut!
      Hehe ja och jag var ju bra tvungen att ha den när jag råkade se den inne i eremitkräftterrariet, fast det gick bra att få köpa den ändå Vet inte om de kan vara några skumma bakterier på den, men jag kokar den ordentligt nu. Det jag lyckas få ner i största grytan iaf hehe

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av fremar
        Här är en bild på roten framför kuben så ser man storleken på ett ungefär. Får kapa av nån bit på den, sen är det två sågade ytor på baksidan av den, men de tänkte jag sätta så de blir bakåt mot vallisnerian.
        http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2710.JPG
        Roten var riktigt snygg
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          Tack, jo det var den snyggaste jag kunde hitta. Blir inte några stenar nu för denna roten fyller nog ut karet bra. Får se om jag får flytta runt lite på växterna också.

          Vilka av mossorna passar bäst att binda på roten. Å vad är bäst att binda fast mossan med. Sytråd ska fungera med? För fiskelina har jag bara så tjock av typ 0.55 fiskar bara stort

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Häftig rot! Inte ofta men stöter på en så vacker en.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              Nu har den kokat i nästan 2 timmar så nu får den ligga i blöt inatt, men det brukar väl ta rätt lång tid innan de sjunker så jag får väl tynga ner den med en sten i början.

              Testade vattnet igen och pH ligger på 7.0 fortfarande å nu hade Nitriten sjunkit till <0,01mg/l eller 0,025mg/l lite svårt att se vilken knappt ljusgula färg testet ska visa.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jag binder fast mossa med svart sytråd, det funkar bättre än fisklina tycker jag. Den multnar med, något som fiskelinan inte gör i brådrasket. Weeping moss är ett bra val för sådan fastsättning.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  Oki kör på sytråd då, tänkte sätta weeping moss på några av grenarna och sen tänkte jag sätta peacock moss nere på de tjockare delarna. Har ju två sågytor som blir på baksidan av roten, funderade på om det går att få peacock mossa att fästa där. För den javamossan som jag har ser inte så rolig ut, verkar inte trivas i vattnet här

                  Fissidens fontanus får nog sitta kvar på den lilla metallnätbiten och växa till sig lite, känns som att den blir för jobbig att binda fast nånstans nu

                  Borde nog kunna få ner roten i karet idag, den verkar kunna hålla sig under vatten ganska lätt redan. Fast då har det ju tagit upp rätt mycket vatten av kokandet antar jag

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    Åh va snygg den blev när jag fick ner den i karet, tryckte ner den så att några förgreningar trycker mot glas/bakgrund, men det gör väl inget? Lite bilder vill ni väl se?
                    Framsidan
                    Höger sida, liten sågyta synlig nere mot soilen
                    Vänster sida, där syns den andra sågytan som blir mest synlig
                    Ännu mer sugen på att köra utan täckglas

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      Vilket pillande det var med att försöka binda fast de små bitarna weeping moss, räckte inte till speciellt mycket heller. Inte blev jag nöjd med hur jag fick dit den, men det får vara nu så får jag bara ta och binda dit nya bitar om den börjar växa sen.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det blir nog kanoners när det får växa till sig!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          Fissidens fontanus ska gå att binda fast också väl? Får se om jag tar och gör det när den har växt till sig lite, tyckte att det var lite för korta bitar för att få fast dem bra nu. Går väl att plocka upp roten och binda dit mer mossa senare fast man har räkor i karet, får väl bara se till att man inte tar med några. Lär ju ändå behöva ta upp roten om jag ska kunna håva upp räklingar om det blir några såna som skall sorteras ut senare Kommer knappast ner med någon håv med roten i karet iaf hehe.

                          Kommentar

                          • Ason
                            • November 2010
                            • 107

                            Ursprungligen postat av fremar
                            Vilket pillande det var med att försöka binda fast de små bitarna [...]
                            En videosnutt (efter reklamen) som visar ett proffs pillande... http://www.aquanet.tv/Video/155-mr-c...isayasu-suzuki. Start vid cirka 05:20 in i huvudfilmen (länk funnen i redbee.se)
                            allting hänger ihop - frågan är bara hur

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              Så här blev det iaf, räckte bara till någon lite klick högre upp på roten. Använde det mesta till att dölja den biten av sågytan som syntes åt höger sida.
                              As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av fremar
                                Fissidens fontanus ska gå att binda fast också väl? Får se om jag tar och gör det när den har växt till sig lite, tyckte att det var lite för korta bitar för att få fast dem bra nu. Går väl att plocka upp roten och binda dit mer mossa senare fast man har räkor i karet, får väl bara se till att man inte tar med några. Lär ju ändå behöva ta upp roten om jag ska kunna håva upp räklingar om det blir några såna som skall sorteras ut senare Kommer knappast ner med någon håv med roten i karet iaf hehe.
                                Det räcker att du har mossan ligandes på botten så kommer den att sprida sig av sig själv.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...