Min 30L Dennerlekub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Ursprungligen postat av fremar
    Har ni några bra tips på en algmagnet som kommer åt bra? Hörnen fram var ju svåra och sen är det ju rätt svårt att få rent runt roten där den ligger mot glaset. Det med kortare belysningstid, de gör inget att rummet är ljust före och efter belysningen släcks då?
    Varför inte använda scots vita björntunga - den funkar bra i alla akvarier stora som små. Använd aldrig den gröna eftersom visa sorter kan innehålla sten eller annat hårt material som förstör glaset...
    Det är aldrig fel att använda gammal hederlig filtervad att skrubba rutorna med - det skadar aldrig någon ruta och är mycket effektivt!
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      Ursprungligen postat av 022helpek
      Varför inte använda scots vita björntunga - den funkar bra i alla akvarier stora som små. Använd aldrig den gröna eftersom visa sorter kan innehålla sten eller annat hårt material som förstör glaset...
      Det är aldrig fel att använda gammal hederlig filtervad att skrubba rutorna med - det skadar aldrig någon ruta och är mycket effektivt!
      Titta på de bilderna där jag har från alla sidor med roten i så förstår du kanske Går inte att få ner handen någonstans förutom i det ena främre hörnet.

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        Ursprungligen postat av fremar
        Titta på de bilderna där jag har från alla sidor med roten i så förstår du kanske Går inte att få ner handen någonstans förutom i det ena främre hörnet.
        Men det finns sånt i min zooaffär som du kan dra runt med en elegant lite pinne... inga fingrar någonstans och någon model är ganska slank kolla upp det
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          Funkar inte heller, då man inte kommer åt pga alla förgreningar på roten. Tappade i en sån glasflaska från JBL's vattentester sist jag skulle kolla vattnet och skölja den före i akvarievattnet. Fick med mig roten på vägen upp trots att jag använde en sån ganska smal växttång för att plocka upp flaskan med Blir lite komplicerat att komma åt med en snygg red moor med massa förgreningar som fyller ut hela karet i stort sett.

          Kommer däremot troligen att fungera rätt bra att komma åt med fluval edge algmagneten jag beställde hem sen får jag göra rent det hörnet jag kommer åt med fingret, det andra får väl bara vara grönt

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            Lite filtervad på en växt pincett måste ju gå -den raka modellen...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              Hoppas verkligen att algerna minskar lite snart, har ju minskat ner belysningen till 8 timmar och ändå ser roten ut så här efter en vecka i karet. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2785.JPG

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                Testade lite vatten idag å värdena var:
                ph 6,8-7,0
                KH 2
                NO2 <0,01mg/l
                NO3 1mg/l
                Fe 0,1 mg/l

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  NO3 1mg/l var ju lågt så det kanske begränsar dina växter?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    Möjligt, men jag vågar inte ha i nån gödning pga räkorna. Kan ha varit lite högre, färgen var nånstans mellan 1 och 5 mg/l fast närmare 1 bedömde jag det.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Det är nog orsaken till algerna som sagt men räkorna är nog glada.
                      Man får nog bita i de sura äpplet och låta karet gå in sig och ordna till balansen av sig självt. Annars tycker jag algerna på bilden bara var snyggt, får det att se mer levande och naturlig ut.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        Jo så länge det inte blir så mycket mer än det där är det ingen fara. Rutorna går ju att skrapa ren från algerna, de som växer på bakgrunden lossnar också rätt så lätt, bara att dra fingret över det så lossnar de. Den snäckan jag borde få imorgon får ju mycket att smaska på, skulle tydligen vara bra algätare de där Clithon snäckorna.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det är ofarligt, ta bort det du kan om du vill och det kommer att försvinna med tiden.
                          Prova kan du göra med Frogbite, men det kan vara lite dåligt med plats till ljuset så de inte får plats att växa...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Det är ofarligt, ta bort det du kan om du vill och det kommer att försvinna med tiden.
                            Prova kan du göra med Frogbite, men det kan vara lite dåligt med plats till ljuset så de inte får plats att växa...
                            Jo får väl se hur det går med Frogbiten, de hade kommit i posten idag i alla fall. Funkar de inte i kuben så får jag ha de i det andra karet

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              Ska jag få bort det vita slemmet från roten så måste jag få upp den så det får vara. Räkorna var lite svåra att hitta idag då flera hade upptäckt alla gångar och hålor som finns på roten så den kommer nog bli fin för räklingar att gömma sig i.

                              Fick inte med mig den snäckan och algmagneten idag då han inte hade hunnit till lokalen innan jag åkte hem från jobbet. Får kolla imorgon igen, är ju egentligen bara öppet torsdag-söndag.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det kan vara värt att prova ett vattenbyte med en luftslang som du samtidigt suger en del av slemmet. Det brukar funka hyffsat då du inte tömmer ur karet i ett naffs med en så klen slang.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...