Asien, asien, inget annat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    #46
    Smart! Problemet är nog att jag alltid åker till akvarieaffärerna "bara för att kolla" vilket ger mig nya ideér varje gång :P
    Nästa gång ska jag nog satsa på att åka dit för att köpa haha så går det nog lättare.

    Fler kar kan jag tyvärr inte ha... har hmm... typ 10 igång om man räknar med sambons...
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt

    Kommentar

    • Pink_Tess
      • September 2010
      • 311

      #47
      Ja kanske var på tiden med lite uppdatering.. inte brytt mig de minsta om karen på sista tiden då vi mest visnings/flytt städar... men idag planterade jag iaf lite anubias från ett kar vi lade ner och fejat lite... sessiflora djungeln är det tyvärr inte mkt kvar av .. Ingen ny fisk heller... bara mina kära garra rufas som inte heller ska gå kvar nu när de börjat växa till sig.. blir antingen 220 el 540L för dem i höst beroende på hur aggresiva fiskar som flyttar in i 540, de får nog gå där till en början iaf =).

      Imorgon blir det en tur till akvarieaffären... hoppas på att de har risfisk och kanel khuli inne vilket jag skulle vilja ha till karet

      En bild på spektaklet kanske är på sin plats...
      // PinkTess
      AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
      Mitt 300L Central Amerika Projekt

      Kommentar

      • Pink_Tess
        • September 2010
        • 311

        #48
        5 risfiskar rikare... update kommer när de är i karet.. hoppas att garra ruforna inte tar kol på de minsta... men de har ju gått med små guppys innan så det ska nog gå bra... de ska ju ändå flytta sen.
        // PinkTess
        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
        Mitt 300L Central Amerika Projekt

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #49
          Ikoppning sker... tyvärr har en strukit med i chocken.. men de kvarvarande 4 ser pigga ut iaf
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • Pink_Tess
            • September 2010
            • 311

            #50
            Sådär... bilder på risfiskarna.. ber om ursäkt för de skitiga rutorna... sen var de inte så lätta att fota direkt, kvicka som tusan..



            // PinkTess
            AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
            Mitt 300L Central Amerika Projekt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #51
              Ursprungligen postat av Pink_Tess
              Sådär... bilder på risfiskarna.. ber om ursäkt för de skitiga rutorna... sen var de inte så lätta att fota direkt, kvicka som tusan..



              http://i148.photobucket.com/albums/s...ct/risfisk.jpg
              Nej dom är inte så lätta att fota men det andra fotot var riktigt bra.
              Ditt akvarium ser riktigt snyggt ut - men göm gärna doppvärmaren lite mer - det är ju inte så kul att ha ett glasrör som "blickfång i mitten" - så blir det ännu snyggare
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #52
                Tack så mycket Kjell!

                Ska fixa det där med doppvärmaren... och investera i en mindre, den är nämligen längre än vad karet är högt... men ska fixa detta
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #53
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nej dom är inte så lätta att fota men det andra fotot var riktigt bra.
                  Ditt akvarium ser riktigt snyggt ut - men göm gärna doppvärmaren lite mer - det är ju inte så kul att ha ett glasrör som "blickfång i mitten" - så blir det ännu snyggare
                  där har du ett artfoto kjell

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    • September 2010
                    • 311

                    #54
                    Ursprungligen postat av freddi36
                    där har du ett artfoto kjell
                    Hehe, kan ju tillägga att just den där bra bilden har sambon Sultanen här på forumet tagit.

                    Är otroligt inspirerad till karet just nu... planerar fler risfiskar, kanel khulis och någon liten gurami art, helst lakritsgurami.. men vattenvärdena passar inte riktigt om jag inte laborerar lite så får nog satsa på dvärg- eller pygmégurami. Pygmé troligen då den passar bäst i storlek.

                    Garra Ruforna kommer som sagt flytta till mitt 540L när det kommer igång vilket passar precis lagom till hösten nu när de börjat bli ganska stora.
                    // PinkTess
                    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                    Mitt 300L Central Amerika Projekt

                    Kommentar

                    • Pink_Tess
                      • September 2010
                      • 311

                      #55
                      Där fick jag....Garra Ruforna har visst blivit rovfiskar...

                      Såg en Garra Rufa sätta fart... sen plumsade det till å så hade han en hel risfisk i munnen.
                      Restrerande risfiskar har flyttats över till ett annat kar med lite ancistrus på uppväxt, inget hot dvs.
                      Garrorna kommer jag väl antingen flytta till 540t när det kommer upp eller göra mig av med beroende på vad jag ska ha för ciklider.

                      Asien karet kommer jag göra om lite till hösten.. riktar in mig på laktrisguramis är väl tanken.

                      Risfiskarna trivs iaf i sitt nya kar:
                      // PinkTess
                      AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                      Mitt 300L Central Amerika Projekt

                      Kommentar

                      • Pink_Tess
                        • September 2010
                        • 311

                        #56
                        Ja en olycka kommer aldrig ensam... Förra gången jag bytte vatten tyckte jag det blev lite blött runt om karet men tänkte att jag nog hade spillt. Men efter att jag hade bytt vatten idag så var det massa vatten på golvet en halvtimme senare. Bara att tömma allt och se glad ut.

                        Positivt är att jag hittat ett hem till garra ruforna och har en bra anledning att göra om karet :-)
                        // PinkTess
                        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                        Mitt 300L Central Amerika Projekt

                        Kommentar

                        • Pink_Tess
                          • September 2010
                          • 311

                          #57
                          Ja då var karet tömt och Garra ruforna har fått ett nytt hem. Köpte på mig 4 risfiskar till under zoopet västs träff igår... och har alltså totalt 7 st nu som simmar i ett annat kar där de ska gå kvar permanent eftersom de passade så bra där

                          Har redan börjat planera för vad som ska hända med detta karet...
                          Invånare kommer bli lakritsgurami & crystal black räkor (om de klarar sig).

                          Inredningen kommer vara botten av torv, sjösten och löv. Ngn snygg rot eller trollhassel.
                          Samt lite stenformationer som grottor.
                          Växter: Mossa, några såndär taggiga cryptocorne, anubias, flytväxter.

                          Filtreringen tror jag kommer bli omvänt bottenfilter då jag vill ha bra filtrering men lite vattenrörelse.
                          // PinkTess
                          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                          Mitt 300L Central Amerika Projekt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...