200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av ansjo
    Aha, det var dregel som var på golvet här hemma, jag trodde det var jag som slabbat lite vid vattenbytet innan idag...får nog skaffa mig en haklapp...
    Skickade dom inte med en sånn? Det borde ingå i leveransen!

F-n vet om det inte skulle vara munkorg i stället? Så goa ser dom ut!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• bossep
      • March 2010
      • 4447

En stilla undran....hur ser det ut med vatten framför????
      Får gå in på Mats tråd och se om dimman skingrats i hans kub.

Känner du pressen? Ribban har nu åkt upp rejält inför slutresultatet!

Kommentar

• fremar
        • August 2003
        • 1287

Snygga såna vill jag ha till mitt 340 kar, om det nu kommer ork för att tömma de å sätta i en slimline.

Kommentar

• PiaJo
          • August 2009
          • 13001

Riktigt snygg!

Sån skall jag ha i mitt nästa kar, var så säker
          /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• Mats Bryzell
            • February 2007
            • 18959

Ursprungligen postat av bossep
            En stilla undran....hur ser det ut med vatten framför????
            Får gå in på Mats tråd och se om dimman skingrats i hans kub.

Känner du pressen? Ribban har nu åkt upp rejält inför slutresultatet!

Ja, man kan verkligen säga att ribban åker rakt upp när man ser detta! Fan vad snyggt det kommer att bli i Ansjos burk!
            Bosse, dimman har lättat i min lille kub - men det får bli bilder senare, jag har ett par envetna fönster med dagsljus som speglar sig i frontrutan - och även om jag står med skjortan som en mantel likt Batman bakom kameran, så får jag inte till det ändå... senare alltså!

Kommentar

• bossep
              • March 2010
              • 4447

Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, man kan verkligen säga att ribban åker rakt upp när man ser detta! Fan vad snyggt det kommer att bli i Ansjos burk!
              Bosse, dimman har lättat i min lille kub - men det får bli bilder senare, jag har ett par envetna fönster med dagsljus som speglar sig i frontrutan - och även om jag står med skjortan som en mantel likt Batman bakom kameran, så får jag inte till det ändå... senare alltså!
              Ja, ja som morsan sa när man var liten. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge..

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Jag som trodde det hette att man alltid väntar för länge...

Nja, jag har svårt att hävda mig mot Mats skapelser då han är den som i mina ögon kan göra de snyggaste karen jag sett, men å andra sidan blir våra kar två helt olika kar. Mats har lite "renare" inredning med lite rötter och löv, medans jag ska ha växter som får co2, sten och rötter som mer bryter av karets struktur. Sedan har jag tre delar på bakgrunden medans Mats bara har en, även det något som gör skillnad.
                I en kub med en bakgrundsbit smälter denna nog in lättare, i mitt kar tror jag att den syns mer och sedan vilket som är fördelen ska bli kul att se.
                Oavsett vilket så vet jag vilken bakgrund jag kommer att arbeta med framöver!
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• bossep
                  • March 2010
                  • 4447

Jag som trodde det hette att man alltid väntar för länge...

Nja, jag har svårt att hävda mig mot Mats skapelser då han är den som i mina ögon kan göra de snyggaste karen jag sett, men å andra sidan blir våra kar två helt olika kar. Mats har lite "renare" inredning med lite rötter och löv, medans jag ska ha växter som får co2, sten och rötter som mer bryter av karets struktur. Sedan har jag tre delar på bakgrunden medans Mats bara har en, även det något som gör skillnad.
                  I en kub med en bakgrundsbit smälter denna nog in lättare, i mitt kar tror jag att den syns mer och sedan vilket som är fördelen ska bli kul att se.
                  Oavsett vilket så vet jag vilken bakgrund jag kommer att arbeta med framöver!
                  Som en känd senior här på zoopet brukar säga. Smaken är som baken!
                  Jag tycker inte den ena stilen förtar den andra! Tvärs om det visar att man kan inreda akvarier på många olika sätt. Jag föredrar normalt lummiga kar med mycket växter men har begapat riktigt strama utseenden också. Jag tror du kan leka en del med belysning och skuggor med den här bakgrunden.
                  Jag skall testa med ett rejält överhäng som skuggar när jag får tag på ett par bitar. Blir nog lite Mats stilen med en gardin av rötter framför. Vad jag tror är att bakgrunden då liksom försvinner bort med den grå färgen och skapar fint djup.

Edit glömde>> Ja jag vet att jag tjatat att du tog tid på dig! Men det var ju klokt ser man nu.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Nja, så mycket skuggor lär det inte bli i det karet med 4x36 w och bara 40 cm högt kar, utan det blir mer pang på rödbetan! Mats kar däremot blir nog mer det lummiga stuket, (något som jag själv föredrar) men inte riktigt passar ihop med växtkar, co2 och bra med ljus som är min tanke....
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• bossep
                      • March 2010
                      • 4447

Nja, så mycket skuggor lär det inte bli i det karet med 4x36 w och bara 40 cm högt kar, utan det blir mer pang på rödbetan! Mats kar däremot blir nog mer det lummiga stuket, (något som jag själv föredrar) men inte riktigt passar ihop med växtkar, co2 och bra med ljus som är min tanke....
                      Bra då får vi se båda varianterna!

Kommentar

• Mats Bryzell
                        • February 2007
                        • 18959

Halloj Tjôtmumrikar!
                        Anders kar kommer att bli hyfsat grönt, tror jag, med tanke på mossor, andra växter - och en massa "bokstäver&siffror" i vattnet som jag själv fullständigt struntar i.
                        Kuben där jag har min lilla bit blir i samma stil som 540-karet, alltså ganska tomt på gröna inslag - om man bortser från bottenväxter som cryptos.
                        När jag gör en saftig makeover i 540-karet till hösten - och så klart bonkar in den nya Amazonas-slimlinen där, så blir det fortfarande, i stort sett, bara grenar och kvistar, men en ökning av led-ljuset så att det blir fler "solstrålar".
                        Jag vet att Anders tycker att jag inreder trevligt - men han är allt bra mästerlig själv på detta område, det kommer vi som åker hem till honom på västträffen att erfara, både där och här i tråden, i sinom tid!

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det börjar närma sig nu, jag känner att jag har lite svårt att få tummen ur röva och skruva ihop möbeln bara då det är just den här biten med sammanställning och fixandet som jag tycker är roligast. Och nu är den biten snart slut...

Så är det finväder ute, och suget efter att få börja härja på kollonilotten drar med, så det får nog bli friskluft i eftermiddag och akvarieröj i helgen. Man är lite halvseg i kolan efter ett par nätters arbete i en krånglande fabrik, så det är ganska gott att vara långledig nu i 17 dagar!

Jaja, jag fick hem lite mer Christmasmoss idag, och jag har även beställt ett par portioner Blyxa japonica som jag tror ska passa in bra i karet. Jag har testat den ett par gånger tidigare, men utan co2 och det gick kanske inte så jättebra....men nu så jäklar!
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fremar
                            • August 2003
                            • 1287

Äsch stressa inte med karet nu, var ute i solen och njut i helgen å sätt igång karet när det regnar istället

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Tack! Precis de rätta orden jag behövde!
                              Planen är ändå att dra igång karet nu i helgen, och jag ska nog försöka hålla den planen. Frugan jobbar hela helgen med, så det kan vara smdigt att stöka runt med detta då....
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Det regnar....så det har blivit gjort lite idag iaf! Möbeln är klar, det var lite kvar att göra på den då stommarna bara var ihopskruvade.
                                Toppskivan är på plats, likaså en förstärkningsskiva i botten plus en smalare skiva på 30 cm som jag skruvade fast i ryggen. Dessa skivor är fastsilikonade i stommen, plus rejält med skruv och vinkeljärn på vissa strategiska ställen. Under möbeln har jag 7 ställbara fötter från Ikea, och även dessa är grymt stadiga, och trots en massa kilo ansjo ruckar inte möbeln på sig vid sidoförskjutning!
                                De som inte skulle våga göra en sådan här möbel pga rädsla att det blir för klent får nog tänka om, för fy fasen vad stadigt det blev. Jag skulle inte ens fundera på om jag skulle våga ha tex ett 540 på en sådan möbel, utan bara köra på!
                                Jag skulle tippa på en vikt runt 60 kg på möbeln, så det var tur att jag satte ihop den på plats, det blir värre om man ska flytta den någon gång!

Det är ca 2 cm tillgodo på höjden då brandsläckaren ska stå i ena skåpet, så även där hade jag lite flyt med mina beräkningar! Nu ska jag bara ha upp karet på möbeln med, sedan är det inte så mycket kvar att göra i morgon.
                                Jag tror nog att jag fyller vatten på karet i morgon om det är lite halvtaskigt inneväder, ska med morsan till IKEA på dagen så det är lite kvällsjobb framför mig isf!
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...