200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Basalt/gnejs-bakgrunden är mycket fin den med, har ju den själv i två kar

    Har du samlat på dig växter och mossor och så till detta karet?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jepp, de ligger bara och väntar!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Så var det äntligen färdigsilikonat i karet. Lite trixigt att få de snedställda Slimlinebitarna snyggt mot de bakre, men jag tror det som jag inte tycker blev riktigt 100 bra inte syns när karet kommer igång. Visst är det bra att vara petig, men någonstans får man dra gränsen!
        Idag blir det att färdigställa möbeln med en bottenskiva samt borra genomförningarna mellan skåpssidorna där de ska fästas i varandra och sedan bära upp delarna till sovrummet.
        Det väntar ett par nätter på jobbet, så det blir troligen inte så mycket gjort de närmsta dagarna. Skulle det bli som vanligt att man sover pissdåligt, så kanske man kan ta tag i sakn ändå, men inget som är planerat iaf...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Micke_1991
          • June 2008
          • 110

          Kanske dags för en bild på hur det går?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Mmm, det jäkligaste är att jag fick erbjudande om att sätta in den nya BTN Slimline Amazonas i karet nu när bakgrunden precis är färdig...vete tusan hur jag ska göra, men det hade varit väldigt trevligt då den bakgrunden är skitsnygg och skulle passa detta karet som handen i handsken!
            Tänk så glad frugan blir då, när jag ockuperar vardagsrummet ytterligare en vecka med bakgrundsfixning!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av ansjo
              Mmm, det jäkligaste är att jag fick erbjudande om att sätta in den nya BTN Slimline Amazonas i karet nu när bakgrunden precis är färdig...vete tusan hur jag ska göra, men det hade varit väldigt trevligt då den bakgrunden är skitsnygg och skulle passa detta karet som handen i handsken!
              Tänk så glad frugan blir då, när jag ockuperar vardagsrummet ytterligare en vecka med bakgrundsfixning!
              Det låter lite problematiskt men se det så här tycker jag.


              Om du inte tar den nya så kommer du att tänka ”hur skulle det sett ut med den nya” var gång du tittar i burken.
              Du har ju bra tålamod så paniken med vatten i burken klarar du även om det blir en vecka till.


              Frun: är det inte bättre att ha det limiterat stökigt nu, än ha alla pytsar, våta trasor, o.dyl. Som det blir när du svärande inte står ut med den gamla och river ur karet för att få in den nya?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jepp, det är precis så mina tankar går med, så det blir nog att riva ur bakgrunden så snart jag får OK men den nya Slimlinen!

                Hustrudelen är jag heller inte så orolig för, hon står ut med det mesta jag företar mig!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ahhh, riv ut det gamla och tryck in den nya slimlinen - det kommer att bli hur fränt som helst! Frugan kan komma hit och gagga med A-K... (och laga lite käk) medans du limmar!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ahhh, riv ut det gamla och tryck in den nya slimlinen - det kommer att bli hur fränt som helst! Frugan kan komma hit och gagga med A-K... (och laga lite käk) medans du limmar!
                    Skulle tro det! Eller om jag behöver hjälp så kan ni komma hi.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Skulle tro det! Eller om jag behöver hjälp så kan ni komma hi.
                      Det låter ju ännu bättre!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jepp, det är precis så mina tankar går med, så det blir nog att riva ur bakgrunden så snart jag får OK men den nya Slimlinen!

                        Hustrudelen är jag heller inte så orolig för, hon står ut med det mesta jag företar mig!
                        Får du med alla byggbitarna? Då mäste du lägga ihop dom och ta en bild!
                        Jag räknar iskallt att få med mig ett lass såna moduler innan jag åker tillbaks framåt hösten.

                        Edit: En förstående hustru/sambo eller vad man nu har är nog ett villkor när man pysslar med akvarier!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det låter ju ännu bättre!
                          Skulle tro det!

                          Det behövs tre 50-bitar eftersom jag kör med sneda hörn, och nu när jag redan gjort bakgrunden en gång lär det inte bli så svårt att kopiera tillvägagångssättet förutom de små missar jag gjorde. Det är ingen annan än jag som vet/ser dem, men ändå!

                          Nu är jag inte säker, men jag tror inte Slimline Amazonas kommer ut på marknaden innan till hösten så det kan kanske gå ägen att få med den för din del, Bosse.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Skulle tro det!

                            Det behövs tre 50-bitar eftersom jag kör med sneda hörn, och nu när jag redan gjort bakgrunden en gång lär det inte bli så svårt att kopiera tillvägagångssättet förutom de små missar jag gjorde. Det är ingen annan än jag som vet/ser dem, men ändå!

                            Nu är jag inte säker, men jag tror inte Slimline Amazonas kommer ut på marknaden innan till hösten så det kan kanske gå ägen att få med den för din del, Bosse.
                            Jag hoppas det!
                            När jag såg biten Mats hade sa jag till mig själv. Exakt vad jag letat efter! Rätt färg rätt stuk, etc. för min smak.
                            Enligt mig är det de snyggaste bitarna från BTN ”so far”.
                            I värsta fall får jag fixa så de skickas hit med tullar och allt vad det innebär.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Jag gillar den lite gråare färgen på bakgrunder, därav mitt envisa användande av Basalt/gnejs till alla mina andra kar!
                              Då är färgen på den nya Slimlinen i mina ögon ännu bättre, men med den enda nackdelen är att få till det bra färgmässigt med naturliga rötter som är i mer rödbrun ton än vad bakgrunden är.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Om du har råd finns ju "förstenat trä" som liknar bakgrunden en hel del. Dock brukar det vara småbitar och jag vill inte veta vad de större skulle kosta...
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...