Från räkvas till Dennerlekub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Jag har fått en alg eller nåt i min mossa, skall jag plocka ur hela grenen med mossa?

    Blir lite osäker på om det är trådalger för de är inte gröna och "trådiga" och fiskarna fastnar nästan i dem när de kommer för nära för de är så sträva.
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      Måste bara vilken fin kub du har fått till!
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Tack
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Johanadhoc
          • April 2011
          • 377

          Jag fick sånt i min mossa också, typ som spindelnät va?
          Jag fick ta ut min gren med mossa och ersätta med ny för "spindelnätet" de bara spred sig. Finns säkert fiskar som äter det också.
          Man jag har ingen aning om vad det är...
          MVH//
          Johan

          Projekt 300 liter diskus»
          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

          Kommentar

          • Johanadhoc
            • April 2011
            • 377

            PS: Riktigt fin liten kub du har fått till!
            MVH//
            Johan

            Projekt 300 liter diskus»
            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det ser ut som trådalger, min ena kub var drabbad av den skiten med. Jag försökte få bort algerna mekaniskt men det gick inte då de kom tillbaka, nu är kuben omstartad med en nykokt rot... Amanoräkor är kanske en idé?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av ansjo
                Det ser ut som trådalger, min ena kub var drabbad av den skiten med. Jag försökte få bort algerna mekaniskt men det gick inte då de kom tillbaka, nu är kuben omstartad med en nykokt rot... Amanoräkor är kanske en idé?
                Ok, då är det trådalger...jag tänkte att jag tar bort så mycket jag kan för jag kan väl inte ha fler räkor och fisk i karet, eller?

                Fast det kanske går om de bara skall vara där en kort tid för att ta bort algen?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • erkiperki
                  • July 2011
                  • 173

                  Phu, läst ikapp här nu. Sjukt fint du har fått det i ditt kar. Jag hade en körsbärs räka som blev 4 månader (tycker den blev jätte gammal)

                  Erik
                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ok, då är det trådalger...jag tänkte att jag tar bort så mycket jag kan för jag kan väl inte ha fler räkor och fisk i karet, eller?

                    Fast det kanske går om de bara skall vara där en kort tid för att ta bort algen?
                    En näve Amanoräkor gör ingen större belastning, sedan kan du alltid flytta dem.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ason
                      • November 2010
                      • 107

                      Nyfiken på att höra om det fungerar bra med dina Tanichthys micagemmae ihop med dina räkor? Är de för livliga för att räkorna skall känna sig trygga?

                      Det verkar ju vara en trevlig liten fisk som mår bra vid lite "räksurt" vatten och lägre temperaturer, men du kanske inte behöver så låga pH som CR/CB vill ha?

                      /Bengt
                      allting hänger ihop - frågan är bara hur

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Det funkar ärligt talat så funkar det sådär med att ha Kardinaler i ett räkkar om man vill ha räklingar...
                        Mina skall bort om ett tag så snart jag vet vart jag skall hysa dem för jag är sugen på att få lite räklingar som överlever, men det kan säkert funka bättre om man har ett större kar är denna 30 liters kub.

                        Men om man går efter temp, ph mm så tror jag att dessa funkar utmärkt tillsammmans de vill ju båda ha lite kallare vatten mm.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Ason
                          • November 2010
                          • 107

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Det funkar ärligt talat så funkar det sådär med att ha Kardinaler i ett räkkar om man vill ha räklingar...
                          [...]
                          Men om man går efter temp, ph mm så tror jag att dessa funkar utmärkt tillsammmans de vill ju båda ha lite kallare vatten mm.
                          Det låter ju alldeles utmärkt för mig. Jag fundrar på att ha två kuber på 24 resp. 35 l. I det lilla tänkte jag enbart ha CR/CB, men jag har förstått att man skall sortera undan räklingar som inte är så "vackra". De tänkte jag då släppa över i den något större kuben, där de förhoppningsvis får ett bra liv, men där ett stim Tanichthys micagemmae svarar för den fortsatta "barnbegränsningen".

                          Sedan gäller det ju att inte blir för många i fiskstimmet. Ynglar de av sig för mycket så kanske några amanoräkor kan hålla efter romkornen. Jag är ju lite rädd att det skall bli för många räkor eller fiskar, men jag kanske borde vara mer oroad för hur jag ska få dem att överleva och trivas istället.

                          Tack för svaret Pia!

                          /Bengt
                          allting hänger ihop - frågan är bara hur

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Gjorde en storrensning i mossan i förra veckan men det börjar komma trådalger igen så jag får köpa mig ett par amanoräkor till helgen.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag har ett par räkor av de nya som har mörk fläck på ryggen, kan det vara en hona då?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Äggfläcken är ganska ljus och är ganska svårt att se på en del räkor, men på dessa kan du se på färgen vilka som är honor respektive hanar. Honorna har bra mycket bättre färg.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...