Från räkvas till Dennerlekub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Igår räknade jag till 7 st som bär på rom

    Jag tror inte att elefanterna trivs hos mig, de ligger nästa still hela tiden och de få stunder de väl är framme så drar de inte ut sig riktigt ur skalen, vad kan detta vara?

    Har inte pmdd eller EC i karet.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Skulle tro antingen PH:t eller att räkorna går och plockar på dem så de blir rädda.
      Även mina är mycket innanför skalet just nu, troligen beroende på Platyna som går i karet för att käka upp allt bös som simmade omkring i karet tidigare. Sedan har jag iofs sett en hel del nya elefantsmåttingar de sista dagarna med...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Sist jag mätte var Ph´t 7.5 , skall jag ha i mer kalksten eller skall jag pröva med bikarbonat, för det höjer väl Ph´t?

        Jag har inte sett några nya småttningar förutom den som finns redan.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jag tror inte du ska ha i mer sten, blir pH:t för högt kanske inte det gillas av räkorna eller räklingarna...jag kom på att du har ju fisk i detta karet med, det kan ju vara därför som de gömmer sig. Fisken går och plockar på elefanterna när de kommer ut ur skalen, har du sett det beteendet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tror inte du ska ha i mer sten, blir pH:t för högt kanske inte det gillas av räkorna eller räklingarna...jag kom på att du har ju fisk i detta karet med, det kan ju vara därför som de gömmer sig. Fisken går och plockar på elefanterna när de kommer ut ur skalen, har du sett det beteendet?
            Nog är de livliga men jag har inte sett att de stressar räkor nämnvärt men å andra sidan är ju sniglar slöare. Kan du minas när det började kanske sammanfaller med när du släppte i fisken trots allt.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nix, de håller sig i överdelen av karet men räkorna är lite på dem men inte mycket. Har inte sett att de har varit på botten nåt inte ens när det ligger räkmix där.

              Tycker det är så konstigt för i början var de framme hela tiden men nu ser jag kanske en eller två som är framme nån gång i veckan.
              De liksom kör in sig bland stenarna och gärna lägger sig i hög, ser att de flyttat på sig men de är inte framme och vandrar.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Nog är de livliga men jag har inte sett att de stressar räkor nämnvärt men å andra sidan är ju sniglar slöare. Kan du minas när det började kanske sammanfaller med när du släppte i fisken trots allt.

                Har tänkt på detta med men jag har haft fisk i nästan från start.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Eller så är det bara så de är...
                  De små elefanterna far omkring hela tiden, man får sikta in sig på sådana istället!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Nu har jag varit elak... jag lyft fram dem så jag fick se att de levde...och de gör de, de hade bråttom att komma bak i karet igen
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag satt och glodde på TV igår/natt efter ett eftermiddagsskift och tänkte på en sak. Jag hörde hela tiden ett klonkande från snäckorna i det karet då de kryper upp på glaset och tappar taget och ramlar ner på stenarna. De skadar sig inte om nu någon oroar sig för det.
                      Däremot börjar jag fundera på om de inte är mer nattaktiva än man tror då jag hört detta ljud ofta.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har också funderat på att de blir mer nattaktiva som vuxna, ser att de är framme när det är släckt i karet och rummet.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Igår var jag poppis för fiskar och snäckor i karet
                          Fiskarna fick fryst artemia nauplier, de blev helt galna och elefanterna fick en bit gurka och det var mycket poppis
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Här kommer en bild på karets mossvägg
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Eller rättare sagt algvägg. Det börjar se tjusigt ut, se bara upp så de inte blir för långa och tar över karet helt och hållet.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, det är ju en alg, glömde det

                                Men det är nog den bästa algen jag vet får kanske frisera till den senare
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...